Neljän ELY-keskuksen yhteinen työlupalinjaus astuu voimaan 27.10.2021 (Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa, Etelä-Pohjanmaa, Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu)

Neljän ELY-keskusalueen yhteinen työlupalinjaus perustuu hallituksen kehysriihen kirjaukseen saatavuusharkinnan lieventämiskokeilun käynnistämisestä. Kokeilu kestää 27.10.2021-28.02.2023. Työlupalinjausta päivitetään säännöllisesti puolivuosittain.

Voimaan astuvassa työlupalinjauksessa on aikaisempaa enemmän ammattiluokkia

Kaikilla neljällä ELY-keskusalueella on jo useilla toimialoilla osaavan työvoiman saatavuus este kasvulle. Alueellisen työlupalinjauksen tarkoitus on tukea työvoiman saatavuutta ELY-keskusten kokeilualueilla huomioiden alueen työmarkkinoiden erityispiirteet. Kokeiluun osallistuvilla ELY-keskusten toiminta-alueilla osaajapula korostuu erityisesti sosiaali- ja terveys-, ICT-, rakennus-, kone- ja metalli- sekä palvelualoilla. Linjaukseen on nostettu osaavasta työvoimasta pulaa kokevia ammattinimikkeitä enemmän verrattuna kunkin ELY-keskusalueen aikaisempiin aluekohtaisiin linjauksiin. Neljän ELY-keskusalueen yhtenäisen työlupalinjauksen odotetaan helpottavan maakuntien alueilla toimivien yrityksen rekrytointi- ja työlupaprosesseja.

Mikäli ammattinimike on listattuna alueellisessa linjauksessa työnantajan ei tarvitse ilmoittaa avoimesta työpaikasta te-palvelut.fi -sivuilla selvittääkseen, onko tehtävään saatavissa työmarkkinoilla jo olevasta työvoimasta tai EU/ETA –alueelta työntekijöitä, ennen kuin tehtävään voidaan rekrytoida työntekijä kolmansista maista.

Neljän ELY-keskusalueen yhteisen työlupalinjauksen laadintaprosessissa ovat olleet mukana alueiden TE-toimistot sekä edustajat työmarkkinajärjestöistä, aluehallintovirastojen työsuojelusta ja ulkomaalaispoliisista. Lisäksi laadinnassa on hyödynnetty ammattibarometrin tietoja ja alueelliset kehitysnäkymät -julkaisuja.

Seuranta ja vaikutukset

Saatavuusharkinnan kokeilussa mukana olevat ELY-keskukset tekevät säännöllistä seurantaa siitä, miten linjaus on vaikuttanut alueiden työmarkkinoihin. Erityishuomiota seurannassa kiinnitetään rakennusalan ja metsäalan tehtäviin, joissa työvoiman tarpeessa eri puolilla kokeilualuetta on eroja. Seurannassa kiinnitetään huomiota myös ulkomaisen työvoiman hyväksikäyttöön sekä tapausten ennaltaehkäisyyn.

Pohjois-Pohjanmaan TE-toimiston työlupayksikkö vastaa Etelä-Pohjanmaan, Kainuun, Pohjanmaan ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskusalueiden työlupa-asioiden käsittelystä.

etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
Hanna Määttä
Maahanmuuttopäällikkö

Pohjanmaan ELY-keskus
Iiris Ranta

Kainuun ELY-keskus
Riia Mantsinen

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus
Mauno Salmela
Maahanmuuttoasiantuntija

Kontaktmyndighetens motiverade slutsats om MKB-dokumentet för projektet för Helsingfors–Åbo snabb tågförbindelse (Nyland, Egentliga Finland)3.12.2021 15:05:30 EET | Tiedote

Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland har gett en motiverad slutsats om Trafikledsverkets beskrivning av miljökonsekvensbedömningen gällande Helsingfors–Åbo snabb tågförbindelse enligt lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning. Med MKB-förfarandet har man sammanfört Natura 2000 -bedömningarna för Kisko ås källflöden och Noux samt bedömningen av behov av en Naturabedömning för Kustövikens Naturaområde. Den motiverade slutsatsen har utarbetats i samarbete mellan experter vid NTM-centralerna i Nyland och Egentliga Finland. NTM-centralernas naturvårdsmyndigheters Naturautlåtanden är bifogade till slutsatsen.

Yhteysviranomaisten perusteltu päätelmä Helsinki-Turku nopea junayhteys -hankkeen YVA-selostuksesta (Uusimaa, Varsinais-Suomi)3.12.2021 14:27:30 EET | Tiedote

Uudenmaan ELY-keskus on antanut ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain mukaisen perustellun päätelmän Väyläviraston Helsinki-Turku nopea junayhteys -hankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta. YVA-menettelyyn on yhdistetty Kiskonjoen latvavesien ja Nuuksion Natura 2000 -alueita koskevat Natura-arvioinnit sekä arvio Kuusistonlahden Natura-aluetta koskevan Natura-arvioinnin tarpeesta. Perusteltu päätelmä on valmisteltu Uudenmaan ja Varsinais-Suomen ELY-keskusten asiantuntijoiden yhteistyönä. ELY-keskusten luonnonsuojeluviranomaisten antamat Natura-lausunnot ovat päätelmän liitteinä.

Fridlysta fåglar orsakade färre skördeskador än i fjol – ansökan om ersättning ska lämnas in före utgången av året26.11.2021 09:30:00 EET | Tiedote

Enligt preliminära uppgifter har fåglar som är fridlysta enligt naturvårdslagen, såsom vitkindade gäss, orsakat mindre skador på odlingar än i fjol. Gynnsamma väderförhållanden anses vara den huvudsakliga orsaken. Ersättning för skador orsakade av fridlysta fåglar kan sökas före utgången av året. Ersättningen betalas ut i början av nästa år.