Neljän kerrostalon asukkaat kokeilevat yhteiskäyttöistä tavarapyörää

Siirtyminen yksityisomisteisista liikennevälineistä kohti yhteiskäyttöisyyttä on yksi liikenteen megatrendeistä. HSY:n Ilmastoinfo kerää kokeilussa tietoa sähköavusteisen tavarapyörän käyttötavoista sekä hyviä käytäntöjä.

Kruunuvuorenrannan kokeilutalo valitsi tavaroiden kuljettamiseen tarkoitetun pyörän ja sitä on käytetty paljon kauppamatkoilla. Uudella alueella etäisyydet palveluihin ovat vielä suhteellisen pitkiä.

Neljän kerrostalon asukkaat Helsingissä ja Espoossa kokeilevat parhaillaan parin kuukauden ajan sähköavusteisen tavarapyörän käyttöä. HSY:n Ilmastoinfo kerää kokeilulla tietoa siitä, millaisia järjestelyjä ja tiedotusta yhteiskäyttöisen tavarapyörän käyttöönotto vaatii, ketkä sitä kerrostaloissa käyttävät ja millaisiin tarkoituksiin.

- Valitsimme kokeiluun tavarapyörät ja suuntasimme kokeilun kerrostaloille. Satunnaisempi käyttäjä saattaa kokea tavarapyörän ostamisen itselleen kalliiksi. Lisäksi kerrostalojen säilytystilat riittäisivät paremmin, kun pyörä olisi yhteiskäyttöinen, HSY:n Ilmastoinfon liikkumisen asiantuntija Petteri Nisula perustelee.

- Siirtyminen yksityisomisteisista liikennevälineistä kohti yhteiskäyttöisyyttä on yksi liikenteen megatrendeistä. Tosin vielä tällä hetkellä lainsäädäntö hankaloittaa tavarapyörän hankintaa taloyhtiön omistukseen, mikä epäkohta kannattaisi korjata pikaisesti, Nisula toteaa.

Kokeilussa ovat mukana Setlemettiasuntojen talo Kruunuvuorenrannassa, Hekan kohde Jätkasaaressa sekä taloyhtiöt Tapiolassa ja Roihuvuoressa. Kokeiluun valittiin kolmipyöräisiä tavarapyöriä, koska niitä on helppo ajaa vähäisemmälläkin pyöräilykokemuksella. Pyörät ovat erilaisia ja ne on asukkaiden toiveiden mukaan varustettu joko lasten tai tavaroiden kuljettamiseen tarkoitetulla kuljetusmoduulilla.

- Jaoimme kokeilukohteissa esitteet kaikkiin asuntoihin ja tuotimme tietoa talojen sähköisiin viestintäkanaviin. Järjestimme myös pyörän esittely- ja koeajotilaisuudet, Nisula kertoo kokeilukauden avaamisesta.

Viestinnän kehittämisen lisäksi kokeilussa testataan erilaisia pyöriä ja muita yhteiskäyttöisyyteen liittyviä ratkaisuja ja tekniikkaa. Esimerkiksi pyörien älylukkojen toimivuudessa ilmeni parin testatun version osalta parantamisen varaa.

- Kolmessa kohteessa päädyttiinkin käyttämään normaalia pyörän lukkoa, jonka avainta säilytetään mobiilisovelluksen avulla hallinnoitavassa avainboxissa. Nämä ovat pieniä, mutta tärkeitä tuloksia kokeilussa, korostaa Nisula.

Kokeilua rahoittavat EU:n BSR electric -hanke ja Ympäristöministeriö. Kolmivuotisessa (2018–2020), EU:n Itämeren alueen rakennerahaston rahoittamassa BSR-electric -hankkeessa edistetään sähköistä liikennettä Itämeren alueen kaupungeissa. Ympäristöministeriön Hiilijalanjälki puoliksi -kokeilun kautta etsitään keinoja, joilla kansalaisia kannustetaan puolittamaan hiilijalanjälkensä vuoteen 2030 mennessä.

Lisätietoja:

Petteri Nisula, HSY:n Ilmastoinfon liikkumisen asiantuntija, puh. 050 320 8514

Kokeilukohteiden yhteyshenkilöt:

Riikka Mäkinen, HEKA Hyväntoivonkatu 7, Jätkäsaari, puh. 050 3747805

Heidi Saarinen, asumiskoordinaattori Setlementtiasuntojen Borgströminmäen talo, Kruunuvuorenranta, puh. 010 340 1330

Anne Vepsäläinen, Asunto Oy Prinssintie 4, Roihuvuori, puh. 0400 939 627

Ville Voltti, As Oy Otsonkallio, Tapiola, puh. 040 513 4045

Ilmastoinfo auttaa kaupunkilaisia pienentämään hiilijalanjälkeään. Ilmastoinfo on osa HSY:tä ja taustatahoina ovat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit.

Pääkaupunkiseudun kaupunginjohtajat innostavat asukkaita ilmastotekoihin17.10.2018 12:03:10 EESTTiedote

Helsingin pormestari ja Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunginjohtajat ovat mukana Ilmastotreeni-kampanjassa, joka innostaa pääkaupunkiseudun asukkaita tekemään ilmastoystävällisiä valintoja omassa arjessaan. Ilmastotreenin videoissa pormestari Jan Vapaavuori ja kaupunginjohtajat Jukka Mäkelä, Ritva Viljanen ja Christoffer Masar kannustavat ihmisiä mukaan ja kertovat miten itse aikovat osallistua Ilmastotreeniin. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n Ilmastoinfo on kehittänyt Ilmastotreeni.fi -palvelun, johon kuka tahansa voi osallistua maksutta.

Virtaa fillariin -kampanja etsii osallistujia ihmiskokeeseen - Kokeile sähköpyörää kuukauden ajan18.4.2018 10:00:56 EESTTiedote