Nelosella alkaa tänään Lapsi tuntemattoman kanssa - Sateenkaariperheet ry on kumppanuusvanhemmuuden asiantuntija

Nelosella alkaa tänään uusi tv-sarja, joka käsittelee kumppanuusvanhemmuutta. Tällä tarkoitetaan perheitä, joissa jaetaan lapsen vanhemmuutta suunnitelmallisesti kahdessa kodissa lapsen syntymästä alkaen. Näissä perheissä lapsella voi olla kaksi tai useampi vanhempaa. Sateenkaariperheet ry on kumppanuusvanhemmuuden asiantuntija Suomessa yli 20 vuoden kokemuksella. Olemme neuvoneet, valmentaneet, tukeneet ja tuoneet yhteen kumppanuusvanhempia ja siitä haaveilevia. Tavoitteenamme on edistää lapsen hyvinvointia tukemalla suunnitelmallista vanhemmuuden jakamista.

Nelosen uudessa tv-sarjassa kumppanuusvanhemmuudesta haaveilevat ihmiset tutustuvat toisiinsa, neuvottelevat vanhemmuuden jakamisessa huomioitavista asioista ja tekevät päätöksiä yhteiseen vanhemmuuteen ryhtymisestä. Sateenkaariperheiden joukossa kumppanuusvanhemmuuteen perustuvat perheet ovat aina olleet yleisiä.

Työskennellessämme perheiden kanssa olemme painottaneet avoimia keskusteluja ennen lapsen syntymää. Meille on kertynyt tietoa, mistä asioista kumppanuusvanhempien täytyisi vähintään keskustella ennen lapsen alulle saattamista. Olemme luoneet opasmateriaaleja ja esimerkkipohjia vanhemmuussopimuksille.

"Tarjoamme 10 vuoden aikana kehittämäämme perhevalmennusta, joka kiinnittää huomiota niin juridisiin, sosiaalisiin kuin psyykkisiin kysymyksiin kumppanuusvanhemmuudessa", kertoo vertaistoiminnan koordinaattori, psykoterapeutti Kaisa Niittynen. "Tarjoamme kumppanuusvanhemmuutta pohtiville myös henkilökohtaista neuvontaa ennen lapsen syntymää, sekä psykososiaalista tukea vanhemmuuden jakamisen ongelmiin lapsen syntymän jälkeen."

Vertaistoiminnassa kumppanuusvanhemmat saavat jakaa kokemuksiaan keskenään, ja vanhemmuutta pohtivat kuulevat vertaisten vinkkejä vanhemmuuden jakamiseen. Järjestämme myös infotilaisuuksia kumppanuusvanhemmuudesta, sekä tilaisuuksia, joissa kumppanuusvanhemmuudesta haaveilevat voivat tutustua toisiinsa.

Sateenkaariperheet ry pyrkii jatkossa vahvistamaan omaa kapasiteettiaan neuvoa ja tukea kumppanuusvanhemmuudesta kiinnostuneita. Katso alta linkit kumppanuusvanhemmuutta suunnitteleville suunnattuihin palveluihin.

Työskentelemme päämäärätietoisesti sen eteen, että tulevaisuudessa myös lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä huomioisivat paremmin useamman kuin kahden vanhemman vanhemmuuden ja lapsen elämisen kahdessa kodissa. Ennen kaikkea vuoroasumisjärjestelyitä tulee huomioida paremmin.

Lapsenhuoltolain uudistus toi mukanaan uusia mahdollisuuksia kumppanuusvanhempien perheisiin. Tärkein uudistus oli lapsen tapaamisoikeus juridisten vanhempien lisäksi tosiasialliseen vanhempaan.

"Marinin hallituksen tulisi mahdollistaa juridinen vanhemmuus useammalle kuin kahdelle vanhemmalle osana vanhemmuuslain säätämistä", vaatii toiminnanjohtaja Juha Jämsä. "Tällä hetkellä lapsella ei ole oikeutta kaikkiin vanhempiinsa niissä perheissä, joissa on useampia kuin kaksi vanhempaa."

Lapsi- ja perhepalveluiden ammattilaisten osaamista pitää kehittää sekä tiedollisesti, asenteellisesti että työtavallisesti. Tällä hetkellä ammattilaisilla on hyvin vähän osaamista siinä, miten eri osoitteissa asuvia vanhempia tuetaan silloin, kun lapsi on aivan pieni. Vastaavasti kolmen tai useamman vanhemman vanhemmuuden tukemisessa tulee usein vastaan myös puuttuvat työtavat toimia useamman vanhemman kanssa.

Hallituksen esitys perhevapaista heikentäisi useiden sateenkaariperheiden tilanteita - järjestöjen jättäminen valmistelun ulkopuolelle oli kohtalokas virhe16.2.2021 13:55:27 EET | Tiedote

Hallitus kehuskelee, että tänään julkaistun perhevapaauudistuksen yksi keskeinen lähtökohta on ollut perheiden monimuotoisuuden huomioiminen. Osittain tämä onkin toteutunut, mutta hallitus teki keskeisen virheen, kun jätti monimuotoisten perheiden järjestöt pois uudistusta valmistelevan työryhmän kokoonpanosta.

YK:n lapsen oikeuksien komitean päätös – Suomi loukkasi turvapaikkaa hakeneen sateenkaariperheen lapsen oikeuksia9.2.2021 12:32:58 EET | Tiedote

Venäläinen sateenkaariperhe haki Suomesta turvapaikkaa lapsen hyvinvoinnin vaarannuttua kotimaassaan. Suomi ei myöntänyt lapselle turvapaikkaa ja käännytti perheen takaisin Venäjälle vuonna 2017. Sateenkaariperheet ry auttoi perhettä kantelemaan päätöksestä YK:n lapsen oikeuksien komitealle. Komitea antoi 4.2.2021 langettavan päätöksen, jonka mukaan Suomi ei ole tehnyt päätöstä lapsen edun periaatteen mukaisesti eikä ole huomioinut todellista väkivallan uhkaa, jota sateenkaariperheen lapsi kohtaa Venäjällä. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun komitea antaa Suomelle langettavan päätöksen.

Eurooppalaiset sateenkaarijärjestöt: vanhemmuuslaki mahdollisuus Suomelle toimia suunnannäyttäjänä Euroopassa6.5.2020 06:45:00 EEST | Tiedote

Eurooppalaisten sateenkaarijärjestöjen kattojärjestöt lähettivät eilen (5.5.2020) Suomen hallitukselle kirjeen, jossa rohkaisivat Suomea toimimaan suunnannäyttäjänä säätämällä ensimmäisenä Euroopan valtiona vanhemmuuslain tavalla, joka mahdollistaisi useamman kuin kahden oikeudellisen vanhemman vahvistamisen ja vanhemmuuden rekisteröinnin ’vanhempana’ ilman turhaa sukupuolittamista.