Nelosella alkaa tänään Lapsi tuntemattoman kanssa - Sateenkaariperheet ry on kumppanuusvanhemmuuden asiantuntija

Nelosella alkaa tänään uusi tv-sarja, joka käsittelee kumppanuusvanhemmuutta. Tällä tarkoitetaan perheitä, joissa jaetaan lapsen vanhemmuutta suunnitelmallisesti kahdessa kodissa lapsen syntymästä alkaen. Näissä perheissä lapsella voi olla kaksi tai useampi vanhempaa. Sateenkaariperheet ry on kumppanuusvanhemmuuden asiantuntija Suomessa yli 20 vuoden kokemuksella. Olemme neuvoneet, valmentaneet, tukeneet ja tuoneet yhteen kumppanuusvanhempia ja siitä haaveilevia. Tavoitteenamme on edistää lapsen hyvinvointia tukemalla suunnitelmallista vanhemmuuden jakamista.

Nelosen uudessa tv-sarjassa kumppanuusvanhemmuudesta haaveilevat ihmiset tutustuvat toisiinsa, neuvottelevat vanhemmuuden jakamisessa huomioitavista asioista ja tekevät päätöksiä yhteiseen vanhemmuuteen ryhtymisestä. Sateenkaariperheiden joukossa kumppanuusvanhemmuuteen perustuvat perheet ovat aina olleet yleisiä.

Työskennellessämme perheiden kanssa olemme painottaneet avoimia keskusteluja ennen lapsen syntymää. Meille on kertynyt tietoa, mistä asioista kumppanuusvanhempien täytyisi vähintään keskustella ennen lapsen alulle saattamista. Olemme luoneet opasmateriaaleja ja esimerkkipohjia vanhemmuussopimuksille.

"Tarjoamme 10 vuoden aikana kehittämäämme perhevalmennusta, joka kiinnittää huomiota niin juridisiin, sosiaalisiin kuin psyykkisiin kysymyksiin kumppanuusvanhemmuudessa", kertoo vertaistoiminnan koordinaattori, psykoterapeutti Kaisa Niittynen. "Tarjoamme kumppanuusvanhemmuutta pohtiville myös henkilökohtaista neuvontaa ennen lapsen syntymää, sekä psykososiaalista tukea vanhemmuuden jakamisen ongelmiin lapsen syntymän jälkeen."

Vertaistoiminnassa kumppanuusvanhemmat saavat jakaa kokemuksiaan keskenään, ja vanhemmuutta pohtivat kuulevat vertaisten vinkkejä vanhemmuuden jakamiseen. Järjestämme myös infotilaisuuksia kumppanuusvanhemmuudesta, sekä tilaisuuksia, joissa kumppanuusvanhemmuudesta haaveilevat voivat tutustua toisiinsa.

Sateenkaariperheet ry pyrkii jatkossa vahvistamaan omaa kapasiteettiaan neuvoa ja tukea kumppanuusvanhemmuudesta kiinnostuneita. Katso alta linkit kumppanuusvanhemmuutta suunnitteleville suunnattuihin palveluihin.

Työskentelemme päämäärätietoisesti sen eteen, että tulevaisuudessa myös lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä huomioisivat paremmin useamman kuin kahden vanhemman vanhemmuuden ja lapsen elämisen kahdessa kodissa. Ennen kaikkea vuoroasumisjärjestelyitä tulee huomioida paremmin.

Lapsenhuoltolain uudistus toi mukanaan uusia mahdollisuuksia kumppanuusvanhempien perheisiin. Tärkein uudistus oli lapsen tapaamisoikeus juridisten vanhempien lisäksi tosiasialliseen vanhempaan.

"Marinin hallituksen tulisi mahdollistaa juridinen vanhemmuus useammalle kuin kahdelle vanhemmalle osana vanhemmuuslain säätämistä", vaatii toiminnanjohtaja Juha Jämsä. "Tällä hetkellä lapsella ei ole oikeutta kaikkiin vanhempiinsa niissä perheissä, joissa on useampia kuin kaksi vanhempaa."

Lapsi- ja perhepalveluiden ammattilaisten osaamista pitää kehittää sekä tiedollisesti, asenteellisesti että työtavallisesti. Tällä hetkellä ammattilaisilla on hyvin vähän osaamista siinä, miten eri osoitteissa asuvia vanhempia tuetaan silloin, kun lapsi on aivan pieni. Vastaavasti kolmen tai useamman vanhemman vanhemmuuden tukemisessa tulee usein vastaan myös puuttuvat työtavat toimia useamman vanhemman kanssa.

Eurooppalaiset sateenkaarijärjestöt: vanhemmuuslaki mahdollisuus Suomelle toimia suunnannäyttäjänä Euroopassa6.5.2020 06:45:00 EESTTiedote

Eurooppalaisten sateenkaarijärjestöjen kattojärjestöt lähettivät eilen (5.5.2020) Suomen hallitukselle kirjeen, jossa rohkaisivat Suomea toimimaan suunnannäyttäjänä säätämällä ensimmäisenä Euroopan valtiona vanhemmuuslain tavalla, joka mahdollistaisi useamman kuin kahden oikeudellisen vanhemman vahvistamisen ja vanhemmuuden rekisteröinnin ’vanhempana’ ilman turhaa sukupuolittamista.

Osa vanhemmista ei pääse lainkaan näkemään lastaan synnytyssairaalassa korona-aikana14.4.2020 12:52:54 EESTTiedote

Viime päivät on käyty laajaa julkista keskustelua synnytyssairaaloiden uudesta epidemiaan liittyvästä rajoituksesta, jonka mukaisesti lapsivuodeosastolle pääsevät toistaiseksi vain synnyttäjät. Synnytykseen saa kuitenkin jokainen synnyttäjä ottaa mukaan yhden tukihenkilön. Joissain perheissä lapsella on kuitenkin jo syntymästään lähtien useampia kuin kaksi vanhempaa. Näin on esimerkiksi perheessä, jossa nais- ja miespari ovat yhdessä päättäneet jakaa lapsen vanhemmuuttaan ns. kumppanuusvanhempina. Perhemuoto on yleinen sateenkaariperheiden joukossa ja tuttu myös synnytyssairaaloille. Normaalitilanteessa kaikki vanhemmat ovat voineet osallistua synnytykseen ja/tai nähdä vastasyntynyttä lapsivuodeosastolla, perheiden omien toiveiden mukaan. "Nyt asetetut epidemiarajoitukset osuvat useamman vanhemman perheisiin kohtuuttomasti. Osa perheen vanhemmista ei pääse tapaamaan lastaan lainkaan vastasyntyneenä, koska eivät pääse lapsivuodeosastolle eivätkä synnytyssaliin", kertoo Sateenkaariperhee

Sateenkaari-ihmisten toivottu lapsiluku on kaukana toteutumisesta - yhteiskunnan tuettava myös sateenkaariperheiden lapsiperheellistymistä15.10.2019 13:43:03 EESTTiedote

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista vain vähemmistöllä on lapsia, vaikka tutkimusten mukaan suurin osa sateenkaari-ihmisistä toivoo lapsiperheellistymistä jossain vaiheessa elämäänsä. Erityisen suuri epäsuhta toivotun ja toteutuneen lapsiluvun välillä on miespareilla, itsellisillä miehillä ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvilla. Yhteiskunta voisi halutessaan tukea sateenkaari-ihmisten lapsiperheellistymistä useilla tavoilla. Ajankohtaisia kysymyksiä olisivat translain hedelmättömyysvaatimuksesta luopuminen, lapsettomuushoitojen yhdenvertainen saatavuus, tasa-arvoiset perhevapaat, useamman vanhemman perheet huomioiva vanhemmuuslaki ja sijaissynnytyksen säätely. Myös adoptiota ja perhehoitoa tulee kehittää edelleen.