Neuvoja uusiutuvan energian lupa-asioihin - sähköisesti ja puhelimitse

Uusiutuvan energian lupaneuvonta neuvoo uusiutuvan energian tuottamiseen tarvittavissa luvissa/liittyvissä lupa-asioissa. Valtakunnallinen neuvonta on keskitetty Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukseen. Lupiin liittyvät kysymykset voivat koskea esimerkiksi omakotitalojen uusiutuvaa energiaa hyödyntäviä lämmitys- tai sähköntuotantojärjestelmiä, maatilojen uusiutuvan energiantuotantoa tai suurten, teollisen mittakaavan uusiutuvaa energiantuotantoa. Uusiutuvan energian tuotanto voi olla sähkön, lämmön, jäähdytyksen, biokaasun, biopolttoaineen tai bionesteen tuotantoa. Uusiutuvan energian lähteitä ovat muun muassa aurinkoenergia, vesivoima, tuulivoima, puuenergia, peltoenergia, biovoima ja lämpöpumput.

Ohjeita luvantarpeen arviointiin ja uusi sähköinen asiointikanava

Uusiutuvan energian tuotantoon tarvittavista menettelyistä on laadittu viranomaisyhteistyössä menettelykäsikirja. Käsikirjan avulla voi perehtyä tarvittaviin lupiin ja ilmoituksiin sekä valmistella tarvittavat hakemukset. Löydät käsikirjan lupaneuvonnan verkkosivuilta.

Jatkossa uusiutuvan energian tuottamisen lupa-asioita voi hoitaa sähköisesti. Sähköisessä Luvat ja valvonta -palvelussa voi hoitaa uusiutuvan energian tuotantoon liittyvää lupa-asiointia yhdessä paikassa. Palvelun kautta voi hakea useiden eri viranomaisten vastuulle kuuluvia lupia ja tehdä ilmoituksia. Palvelussa voi seurata lupa-asioiden käsittelyn etenemistä ja keskustella viestein viranomaisten kanssa. Luvat ja valvonta -palvelun sijaan voi edelleen asioida myös viranomaisten muiden asiointikanavien kautta.

Viranomaisten lupakäsittelyille määräajat

Uusiutuvan energian voimalaitosten eli sähköä tuottavien laitosten lupa- ja hyväksymismenettelyiden enimmäiskestolle on jatkossa sitovat määräajat. Määräaika on yhteinen kaikille luville. Määräaikojen seurantavastuu on yhteyspisteviranomaisella ja noudattamisvelvollisuus muilla viranomaisilla.

Laki uusiutuvan energian tuotantolaitosten lupamenettelyistä ja eräistä muista hallinnollisista menettelyistä (1145/2020) on osa EU:n uusiutuvista lähteistä peräisin olevan energian käytön edistämistä koskevan ns. RED II –direktiivin kansallista toimeenpanoa. Lain tavoitteena on jouduttaa uusiutuvan energian tuotantolaitosten lupamenettelyitä ja eräitä muita hallinnollisia menettelyitä sekä parantaa menettelyihin liittyvän neuvonnan saatavuutta.

Lisää tietoa uusiutuvan energian lupaneuvonnasta löydät verkkosivuilta

www.ymparisto.fi/uusiutuvanenergianlupaneuvonta

Mari Hakola, mari.hakola@ely-keskus.fi ja 0295 027 654