Neuvolapalvelut ovat keskeisiä perhepalveluita

Marinin hallituksen esitys perhevapaauudistuksesta on askel kohti tasa-arvoista vanhemmuutta ja se edistää huomattavasti erilaisten perheiden yhdenvertaisuutta. Uudistuksessa on otettu aiempaa paremmin huomioon myös isien asema ja isän mahdollisuus hoitaa lasta kotona. Tämä vahvistaa myös lapsen etua. On myös kiitettävää, miten uudistuksessa on nostettu esille perheiden monimuotoisuus, sekä erilaiset vanhemmaksi tulemisen muodot.

Perhevapaauudistuksen myötä on erityisen tärkeää etenkin perheiden tietoisuuden lisääminen, sillä Kelan lapsiperhe-etuustilaston mukaan vuonna 2019 naiset käyttivät 98 prosenttia vanhempien kesken jaettavissa olevista vanhempainrahapäivistä. Perhevapaauudistus korostaa neuvoloiden aseman tärkeyttä erityisesti tietoisuuden lisäämisessä, isien kohtaamisessa ja aseman huomioimisessa. Neuvoloiden merkitys korostuu myös koronakriisin aikana ja jälkihoidossa.

”Neuvolat ovat suomalainen innovaatio ja niiden toiminta on turvattava. Neuvolakäyntejä on oltava riittävästi, jotta perheet saavat riittävää ja oikea-aikaista tukea. Tulevaisuudessa neuvoloiden palveluita on laajennettava tukemaan perheitä koko lapsuuden ja nuoruuden ajan. Koronapandemian aikana kunnilla on ollut vaihtelevia käytäntöjä neuvolapalveluiden suhteen, osassa kunnista neuvolan toimintaa on jouduttu rajaamaan ja käyntejä perumaan”, sanoo Demarinaisten puheenjohtaja Tytti Tuppurainen.

”Kriisin aikana monien perheiden ja lasten tuen tarve kasvaa. Kun käyntejä karsitaan, myös neuvoloiden ennaltaehkäisevä näkökulma jää piiloon. Riski kasvaa siihen, että perheen tuen tarvetta ei tunnisteta. Neuvolapalvelut tulee tarjota oikea-aikaisena kriisinkin keskellä ja myös kriisin jälkeen. Lapset ja perheet eivät saa joutua olemaan yksin tai eriarvoisessa asemassa”, jatkaa Tuppurainen.

Translain uudistuksessa ei tule unohtaa nuoria17.5.2021 10:26:10 EEST | Tiedote

Kouluterveyskyselyssä on selvitetty nuorten sukupuolen kokemuksia, ja ne kertovat huolestuttavia tuloksia trans- ja muunsukupuolisten nuorten pahoinvoinnista. Transnuoret voivat psyykkisesti heikommin kuin enemmistöön kuuluvat. He ovat myös yksi haavoittuvimmista ryhmistä, johon kohdistuu vihamielistä suhtautumista. Sukupuolen vahvistaminen tukee nuorten hyvinvointia, se helpottaa transnuorten elämää ja vähentää syrjintää.

Kuntavaalien merkitys koronapandemian aikana25.4.2021 15:34:47 EEST | Tiedote

Tulevat kuntavaalit määrittelevät osaltaan maamme kunnallisen päätöksenteon yleiskuvaa seuraavan valtuustokauden eli neljän vuoden ajalle. Isot ja merkittävät kunnalliset ratkaisut erilaisine palveluverkkopäätöksineen vaikuttavat kuntalaisten palvelutasoon valtuustokausien ylikin. Yleensä lakkautetut palvelut ovat menetettyjä palveluita, joiden takaisinsaaminen on huomattavasti vaikeampi prosessi kuin palveluiden supistaminen tai kokonaan poistaminen.

Nyt on aika vahvistaa kestävää kasvua ja turvata sosiaali- ja terveydenhuollon resurssit20.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Marinin hallitus kokoontuu huhtikuun 21.–22.päivä hallituskauden puoliväliriiheen, jossa linjataan hallituksen loppukauden keskeisiä talouspoliittisia päätöksiä. Koronaviruspandemia on vaikuttanut ennennäkemättömällä tavalla yhteiskuntaamme ja sen vaikutukset ovat moninaisia. Siksi on tärkeää, että pandemian jälkihoito toteutetaan huolellisesti ja inhimillisyys edellä. Jälleenrakennus vaatii vahvoja investointeja ja tukea julkiselle sektorille.

Viha ei kuulu vaaleihin12.2.2021 10:00:00 EET | Tiedote

Vihapuhe kaventaa demokratiaa ja vähentää halukuutta osallistua päätöksentekoon. Oikeusministeriön Tiedolla vihaa -hankkeen mukaan joka kolmannes kuntapäättäjistä on ollut vihapuheen kohteena, ja kaksi kolmesta päättäjästä arvioi vihapuheen kasvaneen viime vuosina. Etenkin vaalien alla poliittisiin toimijoihin kohdistuva vihapuhe lisääntyy. Kevään kuntavaalit käydään poikkeuksellisissa olosuhteissa, kun koronaepidemia vaikuttaa kampanjointiin, äänestämiseen ja itse vaalien ilmapiirin.