Neuvottelutulos syntynyt Huhtamäki Foodservice Nordic Oy:n työntekijöitä koskevasta työehtosopimuksesta

Kemianteollisuus ry ja Paperiliitto ry ovat tänään saavuttaneet neuvottelutuloksen Huhtamäki Foodservice Nordic Oy:n työntekijöitä koskevasta työehtosopimuksesta.

Neuvottelutulos menee vielä molempien tahojen hallintojen hyväksyttäväksi.

Lisätietoja:
Miira Kaukolinna, lakimies, Työelämä,
puh. 044 3224 726, miira.kaukolinna@kemianteollisuus.fi

Twitter: @Kemianteollisuu
Linkedin: http://linkd.in/1g4vUbs
Tilaa uutiskirje: http://bit.ly/1Mk0cTq

Kemianteollisuus ry on kemianteollisuuden ja sen lähialojen elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvontajärjestö, jonka tehtävänä on toimialan kilpailukyvyn ja toimintaedellytysten edistäminen Suomessa. Kemianteollisuus ry:llä on lähes 400 jäsenyritystä sekä 14 jäsen- ja yhteistyöyhdistystä.

Kemianteollisuus on yksi merkittävimmistä teollisuuden toimialoista Suomessa. Sen osuus teollisuuden tuotannosta ja tavaraviennistä on noin viidennes. Suoraan, välillisesti ja tulovaikutusten kautta työllistämme lähes 100 000 suomalaista ja investoimme Suomeen vuositasolla reilut miljardi euroa.

Kemianteollisuuden kysely: Poliittiset lakot iskevät kovaa pieniin suomalaisyrityksiin – tilanne alalla heikompi kuin koronakriisin pahimpaan aikaan20.3.2024 09:04:18 EET | Tiedote

Kemianteollisuuden yrityksillä menee poikkeuksellisen heikosti, selviää tuoreesta jäsenkyselystä. Pitkään jatkuneen synkän suhdannetilanteen ja poliittisten lakkojen ryydittämänä peräti puolet yrityksistä arvioi tämänhetkisen tilanteensa huonoksi. Yritysten arviot omasta tilanteestaan ovat heikompia kuin koronakriisin pahimpina aikoina.

Vientiliitot: Massiivinen lakko vientiteollisuuteen vakava uhka Suomen taloudelle – satamien pitäminen panttivankina vahvistaa tarvetta poliittisten lakkojen rajoittamiselle6.3.2024 12:20:14 EET | Tiedote

Ammattiliittojen vientiteollisuuteen ilmoittamat uudet, massiiviset poliittiset lakot pahentavat olennaisesti vientiyritysten taloudellista tilannetta. Suomen talouden on jo ennakoitu supistuvan, ja muutosneuvotteluiden, lomautusten ja irtisanomistenkin määrä on kasvanut alkuvuoden aikana. Mittavat lakot vahvistavat tarvetta poliittisen lakko-oikeuden rajaamiselle.

Poliittisten lakkojen jatkamisella vaarannetaan yritysten toiminta Suomessa – "On selviä viitteitä siitä, että lomautukset tulevat lakkojen takia lisääntymään"2.2.2024 17:10:03 EET | Tiedote

Ei ole ehtinyt lakkoliivi tipahtaa edellisestä poliittisesta lakosta, jonka kohteena olivat 53 kemianteollisuuden yritystä ja sitä suurempi määrä toimipaikkoja, kun Teollisuusliitto ja Ammattiliitto Pro ilmoittivat tänään perjantaina uusista lakkotoimista 14.–16. helmikuuta väliselle ajalle. Toimet kohdistuvat yli 40:een kemianteollisuuden yritykseen ja lukuisille niiden toimipaikoille. Poliittisia lakkoja ilmoitettiin osin samoihin yrityksiin, jotka ovat juuri parhaillaan lakon kohteena.

Teollisuusliiton ja Ammattiliitto Pron tuoreet ilmoitukset työtaisteluista osoittavat ammattiliitoilta täyttä vastuuttomuutta28.12.2023 12:28:15 EET | Tiedote

Teollisuusliitto ja Ammattiliitto Pro ilmoittivat torstaina 28. joulukuuta, että ne kohdistavat seuraavat poliittiset työtaistelutoimet Porvoon Kilpilahden ja Kokkolan Industrial Parkin teollisuusaluille 1.–2.2.2024 väliseksi ajaksi. Nämä alueet ovat kemianteollisuuden suurimpia keskittymiä Suomessa, ja niissä työskentelee kymmeniä tuhansia alan työntekijöitä ja useita merkittäviä alan yrityksiä. Työtaistelutoimet kohdistuvat 13:een kemianteollisuuden yritykseen ja useaan toimipaikkaan. Nämä ovat myös prosessiteollisuuden laitoksia.