EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

Newcomers to the collection exhibition – Biblion media installation, commissioned work by Maaria Wirkkala, Human and nature section

Touch exhibition displays the art collection of Saastamoinen Foundation. It has a central theme of humanity, and the different parts of the exhibition address the human relationship with the surrounding reality. The exhibition will see the opening of the Human and nature section, the premiere of the Biblion media installation by Saara Ekström and Eero Tammi as well as Maaria Wirkkala’s work Beyond This Point.

Pekka Jylhä, With tremor and respect, 2005. Saastamoinen foundation art collection. Photo: Ari Karttunen / EMMA

The media space equipped with Touch exhibition’s state-of-the-art technology showcases the new media art acquisitions by Saastamoinen Foundation. The video installation Biblion (2019) by Saara Ekström and Eero Tammi is on display there for the first time during 28 October–25 April 2021.

The work examines the medium of the book, exploring its hypnotic and layered essence as a carrier of changing, growing and disappearing information. The weight of the masses of books ending up in libraries, second-hand bookshops, storages and landfills also represents the weight and legacy of our history – an irreplaceable treasure to one, an unwanted burden for another. A one-channel version of Biblion can be watched here.

Maaria Wirkkala, Beyond This Point

Maaria Wirkkala’s (b. 1954) new work Beyond This Point (2020) is displayed in the section of Touch exhibition that addresses the human, architecture and built environment. The work consists of a glass ladder and an aluminium pool filled with iron oxide.

Ladders are a recurring subject in Maaria Wirkkala’s art. They are a transition between different layers or levels and remind us of something on the other side or that which is unseen. Fragile glass gives Wirkkala’s ladder an immaterial feel, while also allowing it to spread into its environment through light and shadows.

Human and nature

The new section of the Touch exhibition displays artworks with nature present in different ways. Humans are a part of nature and the animal kingdom, but the balance between us is often lost. The relationship between natural and unnatural has become blurred during our time, and it is hard to find a natural state with no marks by humans.

The Human and nature section displays works by the following artists: Tilo Baumgärtel, Maria Duncker, Latifa Echakhch, Juhani Harri, Pekka Jylhä, Kimmo Kaivanto, Sanna Kannisto, Otto Karvonen, Essi Kuokkanen, nabbteeri, Inka Nieminen, Roland Persson, Jani Ruscica, Hanna Saarikoski, Olli Suorlahti, Jaakko Tornberg, Janna Syvänoja, Ferdinand von Wright and Wilhelm von Wright.

Biblion

Keywords

Images

Download
Roland Persson: Panama Papers, 2016. Saastamoisen säätiön taidekokoelma. Kuva: Paula Virta / EMMA
Download
Essi Kuokkanen: Pilvenpitelijä, 2020. Saastamoisen säätiön taidekokoelma. Kuva: Paula Virta / EMMA
Download
Inka Nieminen: Liito, 2014. Saastamoisen säätiön taidekokoelma. Kuva: Paula Virta / EMMA
Download
Maaria Wirkkala, Tästä eteenpäin, 2020. Saastamoisen säätiön taidekokoelma. Kuva: Paula Virta / EMMA
Download
Juhani Harri: Lintujen palanut kaupunki, 1960. Juhani Harri: Lähde, 1976. Saastamoisen säätiön taidekokoelma. Kuva: Paula Virta / EMMA
Download
Tilo Baumgärtel: Osoite, 2020. Saastamoisen säätiön taidekokoelma. Kuva: Paula Virta / EMMA
Download
Saara Ekström & Eero Tammi, Biblion, 2019. Saastamoine foundation art collection. Photo: Paula Virta / EMMA

About EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Subscribe to releases from EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Subscribe to all the latest releases from EMMA – Espoo Museum of Modern Art by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.

Latest releases from EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Pitkän linjan keräilijä, kauppaneuvos Kyösti Kakkonen deponoi suomalaiseen lasiin ja keramiikkaan keskittyvän designkokoelmansa, Collection Kakkosen, EMMA – Espoon modernin taiteen museoon. Espoon kaupunki, EMMA ja Kyösti Kakkonen ovat solmineet pitkäaikaisen yhteistyösopimuksen kokoelman esille saattamiseksi. Kansainvälisessä mittakaavassa merkittävä Collection Kakkonen esittelee suomalaista muotoilua modernismista nykypäivään. Deponointi vahvistaa merkittävästi Espoon kulttuuritarjontaa ja Näyttelykeskus WeeGeellä sijaitsevan EMMAn asemaa muotoilua esittelevänä taidemuseona. Kokoelma avautuu yleisölle marraskuussa 2022.

Kyösti Kakkonen’s unique design collection to be displayed permanently at WeeGee Exhibition Centre in Tapiola, Espoo – exhibition’s new facilities mark significant expansion for EMMA25.11.2020 10:30:00 EETPress release

Long-term collector, Commercial Counsellor Kyösti Kakkonen is depositing Collection Kakkonen, his design collection focusing on Finnish glass and ceramics, to EMMA – Espoo Museum of Modern Art. The City of Espoo, EMMA and Kyösti Kakkonen have made a long-term collaboration agreement on displaying the collection. The internationally significant Collection Kakkonen features Finnish design from modernism to the present day. The depositing of the collection strengthens Espoo’s cultural offering significantly, along with the WeeGee-located EMMA’s position as an art museum showcasing design. The collection opens to the public in November 2022.

Kommerserådet Kyösti Kakkonen deponerar sin designsamling, Collection Kakkonen, på EMMA – Esbo moderna konstmuseum. Kakkonen har byggt upp samlingen över många år, och dess fokus ligger på finskt glas och keramik. Esbo stad, EMMA och Kyösti Kakkonen har ingått ett långvarigt samarbetsavtal om att visa samlingen. Collection Kakkonen är en betydande samling även i internationell jämförelse och den presenterar den finska designen från modernismen till i dag. Deponeringen stärker kännbart kulturutbudet i Esbo och EMMAs ställning som ett konstmuseum som också presenterar formgivning i Utställningscentret WeeGee. Samlingen öppnar för publiken i mars 2022.

Ett nytt konstverk har rests på Vapentorget i Esbo centrum – Vesa-Pekka Rannikkos färggranna verk Flöde reflekterar den föränderliga tätortens många innebörder12.11.2020 15:40:52 EETTiedote

Flöde – strömmarna förenas är det senaste offentliga konstverket Esbo stad har beställt. Den stora skulpturen placeras på Vapentorget i Esbo centrum, i Esbos hjärta som just nu genomgår stora förändringar. Vapentorgets miljö blir klar i november 2020. Verket infogas i EMMAs samlingar.

New artwork at Espoo Centre’s Vaakunatori Square – the multicoloured Flux by Vesa-Pekka Rannikko reflects the various meanings of the new centre12.11.2020 15:40:00 EETPress release

Flux – Merging Streams is the latest public artwork commissioned by the City of Espoo. The large-sized sculpture will be located at Vaakunatori square in Espoo Centre, which is the heart of Espoo that is currently being reshaped. Flux is already on display at the Vaakunatori Square and the area will be completed in November 2020. The work will be included in EMMA’s collections.