Newsecin pohjoismainen kiinteistömarkkinakatsaus: logistiikkakohteista on niukasti tarjontaa Pohjoismaissa

Pohjoismaiden logistiikkakiinteistöjen markkinoilla kysyntä ylittää selvästi tarjonnan. Kansainvälisten sijoittajien mielenkiinto logistiikkakiinteistöjä kohtaan jatkuu vahvana, mikä puristaa tuottovaatimuksia edelleen matalammiksi.

Kansainvälisten sijoittajien kasvavasta kysynnästä huolimatta moderneja logistiikkakiinteistöjä on tarjolla niukasti Pohjoismaissa. Spekulatiivista rakentamista on vähän ja kaavoitukseen liittyy tiukkoja vaatimuksia. Tämän lisäksi monet toimijat edellyttävät varsin suurta ennakkovuokrausastetta ennen projektin aloittamista. Nämä tekijät ovat johtaneet siihen, että kohteiden tarjonta on pysynyt suhteellisesti alhaisena muuhun Eurooppaan verrattuna. Logistiikkasegmentti kuitenkin kiinnostaa ja siinä on paljon potentiaalia.

”Logistiikka on kaikkein rajattomin kiinteistöluokka. Pohjoismaat muodostavat Iso-Britannian ja Saksan jälkeen Euroopan kolmanneksi suurimmat logistiikkakiinteistöjen markkinat, mikä luo valtavasti mahdollisuuksia aktiivisille sijoittajille tällä alueella. Analyysimme osoittaa, että Pohjoismaissa on tehty logistiikkakohteiden kehityshankkeita selvästi vähemmän kuin muualla Euroopassa, jopa asukaslukuun suhteutettuna”, kertoo Max Barclay, Newsec Advisoryn Pohjoismaiden toimitusjohtaja.

On maantieteellinen tosiasia, että Pohjoismaissa on pitkät välimatkat, ja tästä syystä uudelle logistiikkatilalle on merkittävää tarvetta. Vuonna 2021 uutta tilaa kehitetään ennätysmäärä: Ruotsissa 800 000 m², Norjassa 350 000 m², Tanskassa
300 000 m² ja Suomessa 200 000 m². Pohjoismaissa kehitetäänkin tänä vuonna uutta logistiikkatilaa yhtä paljon kuin Iso-Britanniassa. Aktiivisesta kiinteistökehittämisestä huolimatta vie aikaa ennen, kun olemassa oleva vanha tilakanta on korvattu uudella aiempaa korkeammat laatu- ja vastuullisuusvaatimukset täyttävällä tilalla.

Samaan aikaan sijoittajien mielenkiinto logistiikkaa kohti kasvaa – suhteellinen puute modernista tilasta ja sijoittajien välinen kova kilpailu hyvistä kohteista painavat tuottovaatimuksia alaspäin.

”Vuoden 2021 kiinteistökaupan volyymi Pohjoismaissa nousee kaikkien aikojen korkeimmalle tasolle, ja tämä johtuu osittain logistiikkasegmentin vahvasta vedosta. Newsecin data osoittaa, että logistiikka- ja teollisuuskiinteistöt ovat ulkomaisten sijoittajien näkökulmasta kiinnostavin kiinteistöluokka Pohjoismaissa. Kansainvälisten sijoittajien osuus tämän segmentin kaupoista on Pohjoismaissa 61 prosenttia”, Newsec Advisory Finlandin toimitusjohtaja Mikko Tenhola toteaa.

Lataa raportti kokonaisuudessaan:

Newsec – The Full Service Property House in Northern Europe – tarjoaa kattavasti kiinteistöarvioinnin, kiinteistöjohtamisen ja kaupankäynnin palveluita niin kiinteistöjen omistajille, sijoittajille kuin käyttäjillekin. Yhtiö on perustettu vuonna 1994 ja on yksityisten osakkaiden omistama. Konserni toimii seitsemässä maassa Pohjois-Euroopassa, ja sillä on noin 2 000 työntekijää, joista yli 600 Suomessa. Vuonna 2018 Newsec avasi toimiston Lontooseen palvellakseen entistä paremmin Pohjoismaista ja Baltiasta kiinnostuneita kansainvälisiä sijoittajia.

Newsec hallinnoi noin 65 miljardin euron kiinteistöomaisuutta Pohjoismaissa ja Baltiassa, kirjoittaa vuokrasopimuksia vuosittain noin 1,6 miljoonasta neliöstä, toimii neuvonantajana kiinteistökaupoissa noin 7,6 miljardin euron edestä ja tekee arviointeja ja analyysejä lähes 188 miljardin euron arvoiselle kiinteistöomaisuudelle. Suuret volyymit, hyvä paikallistuntemus sekä eri toimialojen syvä ymmärrys tuovat Newsecille erityisosaamista Pohjois-Euroopan kiinteistömarkkinoilla. Newsec on julkaissut pohjoismaista kiinteistömarkkinakatsausta säännöllisesti vuodesta 2001 ja Suomen kiinteistömarkkinakatsausta vuodesta 2012 lähtien.

Newsecin Suomen kiinteistömarkkinakatsaus: kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa kiinteistökaupan markkinoilla12.2.2020 12:00:00 EET | Tiedote

Rikard Nyhrén Newsec Property Asset Managementin Pohjoismaiden operatiiviseksi johtajaksi16.1.2020 09:56:00 EET | Tiedote