Nextory E-book Awards 2021: Sita Salminen vei voiton parhaasta aikuisten kirjasta

Suurena e-kirjapalkintona aiemmin tunnetun Nextory E-book Awards 2021 -palkinnon voittajat on valittu. Palkinnon myöntäjä lukuaikapalvelu Nextory haluaa palkinnon avulla huomioida vuoden luetuimpia e-kirjoja. Tämän vuoden voittaja aikuisten kirjojen kategoriassa on somevaikuttaja Sita Salminen Lupa-novellikokoelmallaan. Lastenkirjojen kategoriassa voittaja on Gunilla Bergström kirjallaan “Mikko Mallikas saa kaverin”.

Kyseinen palkinto jaetaan Suomessa tänä vuonna toista kertaa. Voittajakirjoja on luettu eniten "kannesta kanteen". Siinä mielessä huomionosoitus on ainutlaatuinen ja eroaa fyysisten kirjojen myynnin mittaamisesta, jossa keskitytään kirjojen myyntimääriin. Luvut eivät tuolloin välttämättä kerro, kuinka moni kirja luetaan kokonaan.

Aikuisten ja lastenkirjojen kategorioiden lisäksi palkinto jaetaan myös kategorioissa Romaanit, Elämäkerrat ja reportaasit sekä Hyvinvointi. Näiden kategorioiden voittajiin kuuluvat mm. Delia Owens kirjallaan “Suon villi laulu” sekä Martin Pistorius & Megan Lloyd Davies kirjallaan “Mykkä huuto”.

–  Jaamme ylpeinä kirjallisuuspalkintoa, jonka painopisteenä ei ole ainoastaan myyntimäärä vaan lukijoiden todellinen omistautuminen. Perustimme Nextoryn lisätäksemme lukemista ja haluammekin palkita kirjailijoita, jotka ovat vanginneet lukijoiden huomion aivan viimeiselle sivulle asti, sanoo Nextoryn perustaja ja toimitusjohtaja Shadi Bitar.

Nextory E-book Awards 2021

Aikuisten kirjat
1. Lupa - Sita Salminen (Kosmos)
2. Valkea voima: huumeäidin tarina - Karin Mäkelä (Atena)
3. Auschwitzin tatuoija - Heather Morris (Aula & Co)

Lastenkirjat
1. Mikko Mallikas saa kaverin - Gunilla Bergström (Bok-Makaren)
2. Viiru osaa - Sven Nordqvist (Tammi)
3. Albi käy hammaslääkärissä - Markus Majaluoma & Mikko Kunnas (Kvaliti)

Romaanit
1. Suon villi laulu - Delia Owens (WSOY)
2. Hopeasiivet - Camilla Läckberg (Otava)
3. Suljettujen ovien takana - B. A. Paris (Gummerus)

Elämäkerrat ja reportaasit
1. Mykkä huuto: Poika, joka jäi oman kehonsa vangiksi - Martin Pistorius & Megan Lloyd Davies (Minerva)
2. Rakas, tiesitkö että olen psykopaatti - Ulla Feldscher (Otava)
3. Kohta voi vähän kirpaista: Nuoren lääkärin salaiset päiväkirjat - Adam Kay (Art House)

Hyvinvointi
1. Keto kickstart: Keto reseptejä - Anni Sirviö, Fredu Sirviö & Risto Lahti (Readme.fi)
2. Nyt vittu nukkumaan - Adam Mansbach & Ricardo Cortes (Into Kustannus)
3. Tinder-päiväkirja - Sanna Kiiski (Docendo)

Taustaa:
Nextory E-book Awards, joka tunnettiin aiemmin nimellä Suuri E-kirjapalkinto, perustettiin Ruotsissa vuonna 2018 ja jaettiin ensimmäistä kertaa myös Suomessa vuonna 2020. Kyseessä on ainutlaatuinen huomionosoitus, jonka tarkoituksena on nostaa esiin e-kirjoja ja digitaalista lukukokemusta. Voittajateokset on valittu vähintään 500 Nextoryn lukijan aloittamien kirjojen joukosta. Palkitut kirjat ovat onnistuneet vangitsemaan lukijoiden huomion aivan viimeiselle sivulle asti ja keränneet siten eniten lukukertoja.

Lisätiedot & yhteydenotot:

Carolina Laurén
Brand & PR Manager
carolina.lauren@nextory.com
+46 73-316 34 20

Tietoa Nextorysta:
Nextory on Ruotsissa vuonna 2015 perustettu digitaalinen kirjojen lukuaikapalvelu, jonka valikoima koostuu sadoista tuhansista e- ja äänikirjoista. Yrityksen on perustanut ruotsalainen yrittäjäkaksikko Shadi Bitar ja Ninos Malki. Nextoryn visio on lisätä lukemista ja tehdä elämästä rikkaampaa hyvien tarinoiden parissa. Sovellus on saatavana useissa Euroopan maissa. Kokeile 14 päivää ilmaiseksi osoitteessa www.nextory.fi.

Kirjan ja ruusun päivän uusi kartoitus osoittaa: Kiinnostus digitaalisia kirjoja kohtaan kasvaa – lastenkirjat suosituimpien listan kärjessä23.4.2020 11:09:01 EEST | Tiedote

Lehdistötiedote 23.04.2020. Kiinnostus ääni- ja e-kirjoihin on lisääntynyt huomattavasti viime aikoina. Tämän osoittaa digitaalisen kirjapalvelu Nextoryn uusi kartoitus. Uusien suomalaisten käyttäjien määrä kasvoi 111 prosenttia maaliskuussa viime vuoden maaliskuuhun verrattuna. Lasten lukeminen ja kuunteleminen on kasvanut kaikkein eniten. Sovelluksen suosituin kategoria on nyt lastenkirjat.