NIB ja OmaSp käynnistävät uuden ohjelman pienille yrityksille

Pohjoismaiden Investointipankki (NIB) ja suomalainen Oma Säästöpankki Oyj (OmaSp) ovat solmineet 50 miljoonan euron lainasopimuksen, jolla rahoitetaan Suomessa toimivia pieniä ja keskisuuria yrityksiä (PK-yrityksiä) ja pieniä midcap-yrityksiä.

OmaSp tarjoaa vähittäispankkipalveluja kotitalouksille, taloyhtiöille, PK-yrityksille sekä maa- ja metsätalousyrittäjille. Seitsenvuotinen laina tuo uutta pääomaa pankin lainatoiminnalle, mikä helpottaa pienten ja keskisuurten yritysten luoton- ja rahoituksen saantia.

Kyseessä on NIB:n kolmas lainasopimus OmaSp:n kanssa. Aiemmat lainasopimukset solmittiin vuosina 2015 ja 2018, ja molemmat lainat ovat allokoitu pk-sektori investointeihin.

”Olemme iloisia jatkuvasta yhteistyöstämme, koska sen myötä voimme auttaa suomalaisia pienyrityksiä kasvamaan rahoituksellamme. Ensimmäisen lainaohjelmamme jälkeen OmaSp  on tasaisesti kasvattanut asiakaskuntaansa ja parantanut suomalaisten PK-yritysten kilpailukykyä”, sanoo NIB:n toimitusjohtaja André Küüsvek.

”Tämä uusi lainaohjelma antaa meille jälleen lisämahdollisuuksia kohdentaa euroja suomalaisten PK-yritysten kilpailukykyyn ja menestykseen. Yrittäjät ja heidän yrityksensä edustavat merkittävää osaa kasvavasta asiakaskunnastamme Suomessa. Olemme iloisia siitä, että NIB on valinnut meidät jälleen kumppanikseen, ja meille on suuri kunnia jatkaa tätä yhteistyötä”, kertoo OmaSp:n toimitusjohtaja Pasi Sydänlammi.

Oma Säästöpankki Oyj on Suomen suurin säästöpankki. Pankki palvelee ympäri maan 35 konttorissa ja digitaalisten kanavien kautta yli 150 000 henkilö- ja yritysasiakasta. NIB’n ensimmäisen lainan jälkeen 2015, Oma Säästöpankki on kasvanut kannattavasti 2 miljardin euron taseesta yli 5 miljardiin euroon taseeseen. Oma Säästöpankki on noteerattu Helsingin pörssissä (Nasdaq Helsinki) vuodesta 2018 lähtien.

Pohjoismaiden Investointipankki (NIB) on kahdeksan jäsenmaan (Islanti, Latvia, Liettua, Norja, Ruotsi, Suomi, Tanska ja Viro) omistama kansainvälinen rahoituslaitos. Pankki rahoittaa yksityisiä ja julkisia investointihankkeita sekä jäsenmaissa että niiden ulkopuolella. Pankilla on johtavien luokituslaitosten Standard & Poor’sin ja Moody’sinmyöntämä paras mahdollinen luottokelpoisuusluokitus AAA/Aaa.

OmaSp:
Sarianna Liiri, talousjohtaja, puh. +358 40 835 6712, sarianna.liiri@omasp.fi
Minna Sillanpää, viestintäjohtaja, puh +358 50 66592, minna.sillanpaa@omasp.fi

NIB:
Jim Dahlström, Senior Banker, Financial Institutions, puh. +358 10 618 0334, jim.dahlstrom@nib.int
Vytautas Brazaitis, Communications Unit, puh. +358 10 618 0235, vytautas.brazaitis@nib.int

Oma Säästöpankki Oyj on suomalainen Suomen suurin säästöpankki. Palvelemme ympäri maan 37 konttorissa ja digitaalisten kanavien kautta 160 000 henkilö- ja yritysasiakasta noin 330 asiantuntijan voimin. Vakavaraisen pankin kannattavuus on koko toimialan parhaimmistoa. Taseemme on lähes 6 miljardia euroa. Oma Säästöpankki on listattu Nasdaq Helsingissä. Merkittävä osa henkilöstöä omistaa yhtiön osakkeita. Lupaamme tarjota paikkakunnan parasta pankkipalvelua kaikissa arjen raha-asioissa sekä konttoreissa että digitaalisissa palvelukanavissa. Lähellä ja läsnä omasp.fi

OmaSp julkaisee puolivuosikatsauksen ja kutsuu tiedotustilaisuuteen 1.8.202225.7.2022 10:58:25 EEST | Kutsu

Oma Säästöpankki Oyj (OmaSp) julkaisee vuoden 2022 puolivuosikatsauksen maanantaina 1.8.2022 arviolta klo 8.30. Tiedote on luettavissa julkistuksen jälkeen yhtiön internetsivuilla www.omasp.fi/sijoittajat. Tiedotustilaisuus OmaSp:n vuoden 2022 puolivuosikatsauksesta järjestetään analyytikoille, institutionaalisille sijoittajille ja medialle maanantaina 1.8. klo 10.00 OmaSp:n Helsingin konttorissa, osoitteessa Kluuvikatu 3, 7.krs, Helsinki. Tiedotustilaisuus on suomenkielinen. Yhtiön tuloksen esittävät toimitusjohtaja Pasi Sydänlammi. Osallistujia pyydetään ystävällisesti ilmoittautumaan etukäteen sähköpostilla osoitteeseen minna.sillanpaa@omasp.fi viimeistään perjantaina 29.7.2022. Tiedotustilaisuutta voi seurata myös suorana webcast-lähetyksenä 1.8.2022 klo 10.00 alkaen osoitteessa www.omasp.fi/sijoittajat ja myöhemmin tallenteena. Webcast-lähetyksen linkkiin pääset tästä. Sydämellisesti tervetuloa tutustumaan OmaSp:n alkuvuoden tulokseen ja loppuvuoden näkymiin.

OmaSp ja Mandatum arvopaperien kaupankäyntipalveluissa yhteistyöhön29.4.2022 08:30:00 EEST | Tiedote

OmaSp ja Mandatum ovat sopineet arvopaperien kaupankäyntipalveluihin liittyvästä yhteistyöstä. OmaSp:n yhteistyö nykyisen arvo-osuustilien palveluntarjoajan Säästöpankkien Keskuspankki Suomi Oyj:n kanssa päättyy syksyn 2022 aikana, minkä jälkeen OmaSp luopuu arvo-osuustilien ja ulkomaisten osakkeiden säilytyksestä. Muutoksella ei ole vaikutusta OmaSp:n tarjoamiin rahasto- ja vakuutussijoituksiin, jotka jatkuvat ennallaan.