Nimi voi vaikeuttaa uralla etenemistä – Rasisminvastainen viikko kannustaa puuttumaan työelämän syrjintään

Tutkimusten mukaan ulkomaalaistaustaiset kohtaavat työuralla etenemiseen liittyvää syrjintää lähes kaksi kertaa useammin kuin muu väestö. 20.3. starttaava Rasisminvastainen viikko keskittyy tänä vuonna työelämässä koettuun syrjintään. Viikolla palkitaan myös Ennakkoluulottomia edelläkävijöitä, jotka ovat toiminnallaan edistäneet yhdenvertaisuutta.
Kuva: Eeva Anundi / Suomen Punainen Risti

Nimellä on vaikutusta siihen, kenet kutsutaan työhaastatteluun. Jos työnhakijan nimi kuulostaa ulkomaalaiselta, mahdollisuus päästä työhaastatteluun on heikompi kuin suomalaisen nimen omaavalla.

20.–26.3. vietettävä Rasisminvastainen viikko tuo tänä vuonna esiin etenkin työelämässä tapahtuvaa syrjintää. Viikko kannustaa jokaista tunnistamaan rasismin sekä vastustamaan syrjintää.

Ulkomaalaistaustaiset ihmiset kohtaavat syrjintää etenkin työtovereiden ja esihenkilöiden asenteissa, työuralla etenemisessä sekä palkkauksessa. Silti vain 7 % työssä tai työnhaussa syrjintää kokeneista on ilmoittanut asiasta eteenpäin.

”Rasismi voi olla tietoista toimintaa tai huutelua, mutta myös tahattomia kommentteja tai näennäisen neutraaleja käytäntöjä, jotka kuitenkin sulkevat osan ihmisistä ulkopuolelle. Onkin tärkeää tunnistaa rasismi arjessa ja rakenteissa, tiedostaa omat ennakkoluulot sekä toimia aktiivisesti syrjivien rakenteiden purkamiseksi”, kannustaa Punaisen Ristin kotoutumisen tuen suunnittelija Sanna Saarto.

Rasismin kitkemisessä tärkeää on sekä tunnistaa omat asenteensa että puuttua rohkeasti syrjintään. Ohjeita rasismin torjumiseen löytyy täältä.

Rasisminvastainen viikko näkyy sosiaalisessa mediassa sekä erilaisissa tapahtumissa ympäri Suomen. Somessa viikkoa voi seurata tunnisteella #RasisminvastainenViikko. Työ- ja elinkeinoministeriö, oikeusministeriö ja Suomen Punainen Risti järjestävät myös seminaarin aiheesta Yhdenvertainen työelämä – miten sitä rakennetaan? Seminaaria voi seurata etäyhteyden kautta, ilmoittautuminen löytyy täältä.

Ennakkoluulottomat edelläkävijät esiin

Rasismin vastaisen viikon kunniaksi Punainen Risti myöntää Ennakkoluuloton edelläkävijä -tunnustuksia henkilöille tai yhteisöille, jotka edistävät toiminnallaan inhimillisyyttä ja yhdenvertaisuutta. Tunnustuksia jakavat paikalliset Punaisen Ristin piirit eri puolilla Suomea.

Helsingin ja Uudenmaan piiri palkitsee paperittomien klinikan

Global Clinicit ovat vapaaehtoisvoimin toimivia paperittomien klinikoita. Klinikat tarjoavat apua ilmaiseksi, anonyymisti ja luottamuksellisesti.

”Hoidon ja neuvonnan lisäksi Global Clinic on alusta alkaen tehnyt vaikuttamistyötä sen eteen, että jokaiselle taattaisiin taustaan katsomatta oikeus terveyteen ja myös paperittomat saisivat kiireetöntä hoitoa julkisessa terveydenhuollossa”, piiri perustelee valintaa.

Onnistunutta kotoutumistyötä ja yleisurheilua

Punaisen Ristin Oulun piiri myöntää Ennakkoluuloton edelläkävijä -tunnustuksen Kuusamon kaupungin maahanmuuttokoordinaattori Raisa Kuusistolle. Kuusisto on edistänyt asiakkaiden kotoutumista sekä tiivistänyt Punaisen Ristin Kuusamon osaston ja viranomaisten yhteistä toimintaa ja yhteistyötä. Länsi-Suomessa palkinnon sai Uuraisten kunta, joka on ottanut vastaan sotaa pakenevia perheitä ja toiminut hyvässä yhteistyössä paikallisen vastaanottokeskuksen kanssa.

Turunmaa (Åboland) kiitti tunnustuksella Saaristo ilman rajoja -kannatusyhdistystä heidän monipuolisesta työstään maahanmuuttajien parissa. Yhdistys on tarjonnut maahanmuuttajille koulutusta sekä mahdollisuuksia osallistua erilaisiin tapahtumiin. Ruotsinkielisellä Pohjanmaalla (Österbotten) Ennakkoluulottomana edelläkävijänä palkittiin opettaja Cecilia Österlund, joka on kannustanut paikallisia maahanmuuttajanuoria yleisurheilun pariin.

Tasapuolista koulutusta, kiusaamisen vastaista taistelua ja sukupuolten yhdenvertaisuutta

Lapissa Ennakkoluuloton edelläkävijä -tunnustuksella palkittiin Carita Seikkula. Seikkula toimii opettajana koulutuskeskus REDUlla Rovaniemellä, jossa hän on vetänyt lähihoitajakoulutusta maahanmuuttajille. Varsinais-Suomessa palkinnon sai Monikulttuurinen varhaiskasvatus, koulu ja koti ry:n, jonka tavoitteena on vahvistaa kodin ja koulun välistä yhteistyötä ja toimia opettajien tukena.

Punaisen Ristin Kaakkois-Suomen piiri palkitsee tänä Ennakkoluuloton edelläkävijä -palkinnolla sekä koulukiusaamista vastustaneen taikuri Janne Mustosen että Kotkan-Haminan seudun koulutuskuntayhtymä Ekamin, joka tarjoaa ammatillista koulutusta maahan tulleiden nuorten ja aikuisten erityistarpeet huomioiden.

Hämeessä palkittiin Vesilahden seurakunnan kirkkoherra Harri Henttinen, joka on haastanut yhteiskuntaa pohtimaan sukupuolen moninaisuutta ja luonut siltoja erilaisista taustoista tulevien ihmisten kohtaamisille.

Huomautus medioille: Tiedotteen embargo koskee Ennakkoluuloton edelläkävijä -palkittujen osuutta.

Sanna Saarto
Kotoutumisen tuen suunnittelija, Suomen Punainen Risti