Hyvinkään museotHyvinkään museot

Nimikilpailu Hyvinkään uudelle museokeskukselle

Vuosi 2022 tuo uusia tuulia Hyvinkään museoiden toimintaan. Jussintorilla, rautatieaseman lähellä sijaitseva Hyvinkään taidemuseo saa vuodenvaihteessa seurakseen saman katon alle Hyvinkään kaupunginmuseon ja näin kaupunkiin syntyy uusi kompakti museokeskus.

Kuva: Marjo Kuula / Hyvinkään taidemuseo

HYVINKÄÄN TAIDEMUSEO JA HYVINKÄÄN KAUPUNGINMUSEO
TIEDOTTAVAT 29.10.2021
Julkaistavissa heti

Nimikilpailu Hyvinkään uudelle museokeskukselle

- Se, että saamme molempien museoiden näyttelytilat rinnakkain tuo uusia mahdollisuuksia ennen kaikkea museokävijöille, jotka voivat nauttia kahden erilaisen museon mielenkiintoisista näyttelyistä samalla käynnillä, sanoo museonjohtaja Tuomas Ravea.

Museoiden yhdistyminen tulee merkitsemään aiempaa monipuolisempaa oheisohjelmatarjontaa ja laajempaa tuotevalikoimaa museokaupassa. Yhteiset tilat mahdollistavat myös teemoiltaan toisiaan tukevat näyttelyt.

- Haluamme juhlistaa tätä yhdistymistä uudella nimellä, joten siksi käynnistämme nimikilpailun museovieraille ja kaupunkilaisille. Haemme museokeskukselle kaunista ja kekseliästä nimeä, joka yhdistää Hyvinkään vankan taide- ja kulttuuriperinnön, sanoo Ravea.

Hyvinkään kaupunginmuseo on kulttuurihistoriallinen museo, joka kokoelmansa ja näyttelyidensä avulla kertoo Hyvinkään ja hyvinkääläisten historiasta. Hyvinkään taidemuseo vastaa puolestaan kaupungin taidekokoelmista ja järjestää monipuolisia näyttelyitä sekä taidekasvatusta painopisteenä oman alueen taidehistoria. Nimiehdotuksia voi jättää 1.11.–30.11. välisenä aikana Hyvinkään taidemuseon ja kaupunginmuseon nettisivuilla olevalla kyselyllä, sekä kaupunginmuseon näyttelytilassa olevalla lomakkeella.

Nimikilpailun voittaja palkitaan Museokortilla, yksityisellä museokäynnillä ja kahvitarjoilulla. Lisäksi toiseksi ja kolmanneksi tulleet saavat tuotepalkinnot museokaupasta.

Museokeskuksen nimen valitsee työryhmä, johon kuuluvat, kaupunginjohtaja Johanna Luukkonen, kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan varapuheenjohtaja Reija Taupila, kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan jäsen Janne Matikainen, Aamupostin päätoimittaja Laura Ääri, Hyvinkää-Seuran puheenjohtaja Irma Pahlman, Hyvinkään taiteilijaseuran puheenjohtaja Olavi Suomela, amanuenssi Sari Mustajärvi, intendentti Aura Dufva, sekä museonjohtaja Tuomas Ravea.

Osallistu kilpailuun!

Tuomas Ravea, museonjohtaja, p. 040 7095578

HYVINKÄÄN KAUPUNGINMUSEO
Kauppakeskus Willa
Hämeenkatu 9, ylätaso 3. kerros
05800 Hyvinkää
www.hyvinkaankaupunginmuseo.fi

HYVINKÄÄN TAIDEMUSEO
Hämeenkatu 3 D
05800 Hyvinkää
www.hyvinkaantaidemuseo.fi

Kuva: Marjo Kuula / Hyvinkään taidemuseo

Hyvinkään museot

Hyvinkään museopalvelut muodostavat Hyvinkään taidemuseo ja Hyvinkään kaupunginmuseo. Hyvinkään taidemuseo esittelee ajankohtaisia näyttelyitä nykytaiteen kotimaisilta ja kansainvälisiltä nimiltä Jussintorin liike- ja taidekeskuksessa sijaitsevissa näyttelytiloissaan Hyvinkään ydinkeskustassa. Kauppakeskus Willassa sijaitseva Hyvinkään kaupunginmuseo on kulttuurihistoriallinen museo, joka kokoelmansa ja näyttelyidensä avulla kertoo Hyvinkään ja hyvinkääläisten historiasta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Hyvinkään museot

Seminaari Hyvinkään historiasta kaupungintalolla7.10.2020 15:12:34 EEST | Tiedote

Hyvinkään kaupunginmuseo järjestää Hyvinkään historian pro gradu -esitelmätilaisuuden Hyvinkään kaupungin-talolla 17.10.2020, jossa esitellään uusinta uutta Hyvinkään historian saralla. Vuosina 2019–2020 on valmistunut kolme uutta pro gradu -tutkimusta Hyvinkään historiasta, joita tulevat esittelemään tilaisuuteen nuoret tutkijat. Tutkimusten aiheet nostavat esiin sekä maatalousyhteiskunnan että teollisuusyhteiskunnan jännitteitä ja villateh-taan tuotantoa. Tilaisuus on kaikille avoin, mutta paikkoja on rajoitetusti.