Nimityksiä Ilmarisessa – työkykyriskien ennakoinnin ja tiedolla johtamisen asiantuntemus vahvistuu

Ilmarinen vahvistaa uusien rekrytointien myötä työkykyriskin hallinnan asiantuntemusta erityisesti mielenterveyden, työterveysyhteistyön ja tiedolla johtamisen alueilla.

– Uudistamme työkykypalveluitamme ja vahvistamme osaamistamme entisestään. Keskiössä ovat työkykyriskien ennakointi, datan hyödyntäminen, tiedolla johtaminen ja työkykyjohtamisen entistä parempi vaikuttavuus. Tavoitteena on, että pystymme ennakoimaan työkykyriskejä entistä paremmin ja auttamaan näin asiakasyrityksiämme saamaan aikaan vaikuttavia tuloksia työkykyjohtamisessa, Ilmarisen työkykyjohtaja Kristiina Halonen sanoo.

Ennakointi ja tutkimus -osasto aloittaa 1.6.

Uusi ennakointi ja tutkimus -osasto aloittaa Ilmarisessa työkykyriskin hallinta ja kuntoutus -linjalla 1.6.2020. Osastoa johtaa työkykyriskien ennakoinnista ja tutkimuksesta vastaava johtaja, LT, dos., työterveyshuollon ja työlääketieteen erikoislääkäri Kari-Pekka Martimo.

Heidi Furu aloitti johtavana asiantuntijana Ilmarisessa toukokuussa. Uusina asiantuntijoina Ilmarisessa aloittavat 8.6.2020 Johanna Koroma, Simo Levanto ja Anssi Smedlund.

– Panostamme työkykyriskien ennakointiin ja tiedolla johtamiseen. Mielenterveyden häiriöt sekä niihin liittyvät sairauspoissaolot ja työkyvyttömyyseläkkeet ovat kasvaneet huolestuttavasti. Työterveysyhteistyöllä on puolestaan tärkeä rooli tuloksekkaassa työkykyjohtamisessa. Vahvistamalla näiden osa-alueiden asiantuntemusta pystymme tarjoamaan asiakkaillemme entistä vaikuttavampia keinoja työkykyriskien hallintaan. Furu, Koroma, Levanto ja Smedlund ovat alansa huippuasiantuntijoita, joten on hienoa saada heidät Ilmariseen rakentamaan parempaa työelämää, Halonen jatkaa.

Johtava asiantuntija Heidi Furu, LL, työterveyshuollon erikoislääkäri, vastaa Ilmarisessa erityisesti työterveysyhteistyön kehittämisestä osana työkykyjohtamista. Furulla on kokemusta käytännön työterveyslääkärin työn lisäksi lääkärikeskuksen johtavana työterveyslääkärinä, kliinisenä opettajana Helsingin yliopistolla sekä koulutus- ja tutkimustyöstä Työterveyslaitoksella. Heidi Furu väittelee kesäkuussa aiheenaan liuotinainealtistumiseen liittyvä terveydenseuranta. Johtavan asiantuntijan tehtävän lisäksi Heidi Furu toimii Ilmarisessa myös vakuutuslääkärinä.

Johtava asiantuntija Johanna Koroma, FT, TtM, johtaa Ilmarisen digitaalisten työkykypalveluiden sisällöntuotantoa. Koroma siirtyy Ilmariseen Työterveyslaitokselta, jossa hän on toiminut työterveyshuollon kouluttajana, tutkijana ja asiantuntijana. Hän on väitellyt vuonna 2019 virtuaali- ja mobiilityöstä Aalto-yliopiston tuotantotalouden laitokselta työ- ja organisaatiopsykologian alalta. Koromalla on pitkä kokemus myös työterveyshuollosta ja ergonomiasta.

Asiantuntijapsykologi Simo Levanto, PsM, vastaa Ilmarisessa mielenterveyden edistämisen ja psyykkisen työkyvyn kokonaisuuksien kehittämisestä. Aikaisemmin Levanto on toiminut työterveyspsykologina ja yritysvalmentajana mm. Pihlajalinnassa ja Mehiläisessä. Hänellä on syväosaamista työ- ja organisaatiopsykologian soveltamisesta liiketoimintaympäristössä. Levannolla on kokemusta myös mielenterveyteen liittyvien tietoteknisten työkalujen kehittämisestä.

Johtavan asiantuntijan, Anssi Smedlundin, dos., TkT, KTM, vastuualueena on työkykyjohtamisen palvelukehitys ja tutkimusyhteistyö tavoitteena datalähtöinen työkykyjohtaminen asiakasyrityksissä. Smedlund tulee edistämään tiedolla johtamisen osaamisellaan työkykyriskien ja kuntoutuksen datan nykyistä tehokkaampaa hyödyntämistä yksilö- ja yritystasolla. Smedlund on aikaisemmin työskennellyt johtavana tutkijana Työterveyslaitoksella sekä tutkimusjohtajana Aalto-yliopistossa tuotantotalouden laitoksella.

Lisätiedot:

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme lähes 1,2 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on yli 46 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä putosi toukokuussa 11,6 prosenttia – pudotus jyrkempi kuin finanssikriisissä15.6.2020 11:39:12 EESTTiedote

Työntekijämäärät laskivat Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä toukokuussa 11,6 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Yli kaksi kuukautta jatkunut pudotus työntekijämäärissä on indeksin mittaushistorian jyrkin ja suurempi kuin finanssikriisin pahimpina hetkinä. Suurin lasku oli ravitsemus- ja majoitusalalla, missä pudotusta oli yli 58 prosenttia.

Muistutus: Kesätoimittaja, päivitä tietosi eläkejärjestelmästä – Ilmarisen taustatilaisuus 16.6. klo 915.6.2020 09:44:12 EESTKutsu

Työeläke on yksi merkittävimmistä suomalaisten kotitalouksien varallisuuseristä. Tule päivittämään tietosi työeläkejärjestelmästä ja kuulemaan, millaisen jäljen eläkevarat jättävät ympäristöön, ihmisiin ja talouteen. Ilmoittaudu tänään taustatilaisuuteen kesätoimittajille ja muille uraansa aloittaville toimittajille 16.6. klo 9–10.30.