Nimitys Telassa: Jari Sokka analyysitoimintojen johtajaksi

Filosofian maisteri, SHV-matemaatikko Jari Sokka (60) on nimitetty Työeläkevakuuttajat Telan uudeksi analyysitoimintojen johtajaksi ja Telan toimitusjohtajan varahenkilöksi.

Sokalla on pitkä työkokemus työeläke- ja henkivakuutusalalta sekä laaja-alainen osaaminen niin työeläkkeiden rahoitukseen kuin eläkevarojen sijoittamiseen liittyvissä kysymyksissä. Sokka on toiminut aiemmin muun muassa Keskinäisen Henkivakuutusyhtiö Suomen toimitusjohtajana (2012–2017) sekä Kevan matemaatikkona (1991–1995), päämatemaatikkona (1995–1998), suunnittelujohtajana (1998–2011) ja johtoryhmän jäsenenä (2000–2011).

Sokka on tällä hetkellä Suomen Kulttuurirahaston hallituksen puheenjohtaja ja Keskinäisen Vakuutusyhtiö Kalevan hallituksen jäsen.

Sokan tehtäviin Telassa kuuluvat työeläkkeiden rahoitukseen liittyvät kysymykset ja niihin liittyvä edunvalvonta sekä Telan analyysitoimintojen johtajana ja siihen kuuluvien asiantuntijoiden esimiehenä toimiminen. Sokka aloittaa tehtävässään 1.8.2021.

Jari Sokka, puh 0400 703 620

Telan vlogi: Voiko työeläkerahastojen tuottoja parantaa nostamalla riskitasoa?21.5.2021 15:41:54 EEST | Tiedote

Voiko suomalaisten työeläkevakuuttajien sijoitustuottoja parantaa nostamalla sijoitusten riskitasoa ja mitä kaikkea se merkitsee? Uudessa Eläke is out there -videoblogissa Telan asiantuntijat Janne Pelkonen ja Kimmo Koivurinne jalkautuvat maastoon tutkimaan ja pohtimaan työeläkealan ajankohtaisia aiheita. Pilottijaksossa Pelkonen ja Koivurinne käsittelevät työeläkerahastojen tuottojen parantamisesta käytävää keskustelua kotimaassa ja maailmalla.

SOSTE ja Tela haastavat pohtimaan julkisen talouden pitkän aikavälin vaihtoehtoja27.4.2021 09:17:58 EEST | Tiedote

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry ja Työeläkevakuuttajat Tela ovat aloittaneet yhteishankkeen, jossa joukko suomalaisia tutkijoita ja vaikuttajia pohtii väestöltään ikääntyvän Suomen yhteiskuntapolitiikan pidemmän aikavälin tavoitteita ja vaihtoehtoja. Mitä väestön ikääntyminen tarkoittaa pitkällä aikavälillä julkisen palvelulupauksen kannalta? Miten Suomi pystyy sopeutumaan ja millaisia vaihtoehtoja siihen on? Luvassa on keskustelutilaisuuksia ja puheenvuoroja aina vuoden 2023 eduskuntavaaleihin saakka.

Tela: Pandemiasta huolimatta työeläkevarat kasvoivat 6 miljardia vuonna 20204.3.2021 11:15:19 EET | Tiedote

Suomalaisten työeläkkeiden rahoituksessa käytettävät eläkevarat nousivat 6 miljardilla vuonna 2020 koronaviruspandemiasta huolimatta. Loppuvuosi oli elpymistä pandemian viime keväänä aiheuttamasta laskusta. Varoja oli vuoden lopussa yhteensä 221 miljardia euroa. – Työeläkesijoituksille vuosi oli lopputulokseltaan kohtuullisen hyvä, kun ottaa huomioon koronan aiheuttaman suuren notkahduksen rahoitusmarkkinoilla sekä rajoitukset elinkeinoelämässä ja ihmisten arjessa, toteaa Työeläkevakuuttajat Telan analyytikko Kimmo Koivurinne.