NIMITYS: Veli-Pekka Alkula vastaamaan OX2:n tuulivoimahankkeiden kehityksestä

DI Veli-Pekka Alkula aloitti tammikuussa OX2:lla hankekehityksen vetäjänä. Rekrytointi vahvistaa yhtiötä, jolla on merkittävä rooli maamme tuulivoiman kaksinkertaistamisessa kahden vuoden sisällä.

Veli-Pekka Alkula

Alkula vastaa uudessa tehtävässään maatuulipuistojen hankekehityksestä Suomessa. Hän siirtyi tehtävään Rambollilta, jossa hän toimi tuulivoiman liiketoimintapäällikkönä.

Alkulan tehtävä, Head of Development, pitää sisällään vastuun yhtiön Suomen koko hankeportfoliosta sekä näitä toteuttavien asiantuntijoiden johtamisen. Tämä tarkoittaa käytännössä tuulivoimahankkeiden kehittämistä rakentamisvalmiiksi siten, että hankkeet voivat edetä investointipäätökseen ja sitä kautta toteutukseen. Alkula tukee omalta osaltaan myös OX2:n toimintoja tuulivoimahankkeiden rakentamiseen ja käyttöön liittyen.

Alkulaa motivoi uudessa tehtävässä uudenlainen näkökulma tekemiseen. - Koska tuulivoima-ala on kasvanut ja kehittynyt viime vuosina aimo harppauksin, näin juuri nyt olevan sopiva hetki vaihtaa tähän tuoreeseen näkökulmaan, hän kertoo.

Hän loi ymmärryksensä tuulivoimaan liittyvästä teknologiasta jo 15 vuotta sitten WinWinDillä, kun ala oli vielä nuori. Tämän jälkeen hän ehti toimia yhdeksän vuotta tuulivoiman liiketoimintapäällikkönä Rambollilla, jossa hän kehitti ja koordinoi tuulivoimaan liittyviä asiantuntijapalveluita Suomessa.

- Tuulivoimahanke on monimutkainen ja -vaiheinen kokonaisuus, jossa kaikkien palasten on sovittava yhteen. Tämä tekee hankkeista vaativia, mutta samalla hyvin mielenkiintoisia, Alkula kertoo odotuksistaan. - Näkemykseni onnistuneen ja tuottavan tuulivoimahankkeen vaatimuksista on muotoutunut vuosien varrella myös lukemattomien Due Diligence –projektien myötä.

Suomessa investoidaan nyt vahvasti markkinaehtoiseen tuulivoimaan. Euroopan suurin maatuulivoiman rakentaja OX2 on rakentanut Suomessa 40 maatuulivoimalaa ja kahdeksan voimalaa merelle. Sillä on paraikaa rakenteilla 63 uutta tuulivoimalaa, jotka tuottavat noin 1050 gigawattituntia sähköä vuosittain, eli noin 210 000 kotitalouden sähkönkulutuksen verran (5000 kilowattituntia/kotitalous). Yhtiöllä on merkittävä rooli Suomen hiilineutraalisuustavoitteiden saavuttamisessa vuoteen 2035 mennessä.

Vuonna 2020 tuulivoima kattoi noin kymmenen prosenttia maamme sähkönkulutuksesta. Vuoteen 2030 tähtäävän kansallisen energia- ja ilmastostrategian mukaisesti tavoitteena on lisätä uusiutuvan energian käyttöä niin, että sen osuus energian loppukulutuksesta nousee yli 50 prosenttiin 2020-luvulla. Suomen hallitus on asettanut tavoitteeksi, että Suomi olisi hiilineutraali jo vuonna 2035. Se tarkoittaa sitä, että Suomi tuottaisi hiilipäästöjä vain sen verran kuin hiilinielut sitovat hiiltä. Jokainen tuulivoimalla tuotettu terawattitunti vähentää ilmastopäästöjä noin 600 000 tonnia.

Maajohtaja Teemu Loikkanen, OX2 Suomi, p. +358 50 373 6243, teemu.loikkanen@ox2.com

Veli-Pekka Alkula

OX2 kehittää, rakentaa ja hallinnoi uusiutuvaa energiantuotantoa. Laajamittaisen, maalla tuotettavan tuulivoiman rakentajana OX2 on 15 viime vuoden aikana noussut johtavaan asemaan toteutettuaan yli 2,4 GW tuulivoimaa Euroopassa. OX2 hallinnoi tällä hetkellä 40 tuulipuistoa (2,15 GW). Lisäämällä uusiutuvan energian tuotantoa OX2 edistää muutosta kohti kestävämpää tulevaisuutta. OX2:lla on toimintaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Liettuassa, Puolassa ja Ranskassa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Tukholmassa. Liikevaihto vuonna 2019 oli noin 463 miljoonaa euroa. Lisätietoja osoitteesta http://www.ox2.com

OX2 ostaa 600 megawatin tuulivoimahankkeet Tornatorilta16.12.2020 09:00:00 EETTiedote

Euroopan suurin maatuulivoiman rakentaja, uusituvan energian yhtiö OX2 ja kestävään metsätalouteen erikoistunut yhtiö Tornator ovat sopineet merkittävän tuulivoimaportfolion kaupasta. Nyt vahvistuneessa kaupassa OX2 ostaa Tornatorilta hankeoikeudet rakentaa yhteensä 600 megawattia tuulivoimaa Suomeen. Valmiiden tuulipuistojen yhteenlaskettu vuosittainen energiantuotanto tulee olemaan noin kaksi terawattituntia.