Nimlas Groupille hyvä tulos vuonna 2022 ja vahva alku vuoteen 2023

Vuonna 2021 perustettu Nimlas Group ylsi hyvään tulokseen ensimmäisenä täytenä toimintavuotenaan. Tulos (pro forma) perustuu vahvaan liiketoimintaan ja kasvuun konsernin molemmissa talotekniikkayhtiöissä, ruotsalaisessa Sandbäckensissa ja suomalaisessa QMG:ssa. Joulukuun lopussa 2022 Nimlas julkisti lisäksi ostavansa norjalaisen sähköteknisiin palveluihin ja -urakointiin keskittyvän Konstelin. Yrityskauppa vahvistettiin helmikuussa 2023.
Nimlas Groupin toimitusjohtaja Mikael Matts. Kuva: Håkan Målbäck

Huolimatta haastavasta toimintaympäristöstä Nimlaksen pohjoismaisilla yhtiöillä oli vakaa tilikausi vahvan kasvun ja hyvän kannattavuuden merkeissä. Kaikissa kolmessa maassa yhtiöt jatkoivat nousevalla kasvu-uralla, joka kasvatti Nimlaksen liikevaihtoa vuodesta 2021 noin 32 prosentilla (75 prosentilla Konstel mukaan luettuna).

Vuonna 2022 Nimlaksen liikevaihto ylsi noin 435 miljoonaan euroon (5,067 miljardia Ruotsin kruunua) noin 27 miljoonan euron (315 miljoonaa kruunua) operatiiviseen tulokseen (EBITA), joka vastaa 6,2 prosenttia liikevaihdosta.

Konstel mukaan lukien vuoden 2022 liikevaihto oli 579 miljoonaa euroa (6,733 miljardia Ruotsin kruunua) ja operatiivinen tulos noin 40 miljoonaa euroa (471 miljoonaa kruunua) (7,0 prosenttia). Nimlas-konsernilla on tällä hetkellä runsaat 3 500 työntekijää yli sadassa tytäryhtiössä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.

Nimlas Groupin näkymä vuodelle 2023 on hyvä – painopiste korjaamiseen ja palveluihin

– Liiketoimintayhtiömme pääsivät hyvin tavoitteisiinsa vuoden 2022 epävarmoilla markkinoilla, ja kuluvana vuonna ne ovat siirtäneet painopistettään asuntorakentamisesta korjausrakentamiseen ja palveluihin sekä erityisesti julkisella sektorilla laajennusprojekteihin, kertoo Nimlas Groupin toimitusjohtaja Mikael Matts.

Vuoden 2022 aikana konserni kasvoi noin kahdellakymmenellä uudella yhtiöllä. Näihin kuului sekä yritysostoja, liiketoimintakauppoja että itse perustettuja yhtiöitä. Yhtiöt tarjoavat talotekniikkaurakoinnin ja -huollon palveluita LVI-, sähkö-, automaatio-, jäähdytys-, paloturvallisuus- ja turvatekniikassa, minkä lisäksi ne toimivat yhteistoimintahankkeissa rakennusliikkeiden ja loppuasiakkaiden kanssa.

Vihreän siirtymän ratkaisut tuovat kasvua myös talotekniikassa

Talotekniikkaurakoinnin ja -palveluiden markkina on Pohjoismaissa erittäin pirstaleinen ja erikoistunut. Rakennus- ja kiinteistöalaan kohdistuu kovia ilmastovaatimuksia, ja talotekniikka on avainroolissa, kun ne pyrkivät tavoitteisiinsa.

– Olemme myös vahvistaneet konsernin strategian tuleviksi vuosiksi. Se keskittyy aggressiivisen kasvun jatkamiseen, jotta meistä tulee monipuolinen palveluntarjoaja kaikissa toimintamaissamme. Samalla haluamme tulla talotekniikan teknologiseksi edelläkävijäksi, joka vahvistaa vihreää siirtymää ja johtaa sitä, Mikael Matts kertoo.

– Pitkän tähtäimen tavoitteemme on tulla johtavaksi ja kannattavimmaksi talotekniikkakonserniksi Pohjoismaissa sekä saavuttaa 10 miljardin Ruotsin kruunun liikevaihto, Matts vetää yhteen.

Mikael Matts, toimitusjohtaja, Nimlas Group AB, mikael.matts@nimlasgroup.com, +46 76 850 1603

Kimmo Liukkonen, toimitusjohtaja, QMG, kimmo.liukkonen@qmg.fi, 050 347 8997

Nimlas Groupin toimitusjohtaja Mikael Matts. Kuva: Håkan Målbäck
QMG_Paikallis-Sähkö asentaa. Kuva: Petteri Löppönen
QMG_Paikallis-Sähkö asentaa 2. Kuva: Petteri Löppönen

Nimlas Group AB lyhyesti

Talotekniikkakonserni Nimlas Group toimii Pohjoismaissa kolmen maayhtiönsä kautta. Konstel Norjassa,  Sandbäckens Ruotsissa ja QMG Suomessa jakaantuvat yhteensä yli 100 tytäryhtiöön, jotka vastaavat paikallisesta talotekniikkaurakoinnin ja -palveluiden liiketoiminnasta.

Nimlaksen yhtiöt tarjoavat monipuolista valikoimaa talotekniikkaurakoinnin ja -palveluiden ratkaisuja. Valikoima käsittää lämpö ja vesi-, ilmastointi-, sähkö-, automaatio-, jäähdytys-, paloturvallisuus- ja turvatekniikkapalvelut sekä yhteistoimintahankkeiden suunnittelunohjauksen. Nimlaksen yhtiöiden yhteenlaskettu pro forma -liikevaihto oli vuonna 2022 noin 579 miljoonaa euroa sen yli sata tytäryhtiötä työllistävät runsaat 3 500 ammattilaista kolmessa maassa. Nimlaksen pääomistaja on KLAR Partners. Lisätietoja verkkosivuilta www.nimlasgroup.com

QMG lyhyesti

QMG-konserni on Suomen suurimpia talotekniikka-alan yrityksiä. Se toteuttaa talotekniikkaprojekteja ja -huoltopalveluita valtakunnallisesti. QMG:n palveluvalikoima kattaa kaikki talotekniikan osa-alueet. Konserniin kuuluu eri puolilla maata rnusaat 40 tytäryhtiötä. Vuonna 2022 QMG:n liikevaihto oli 230,5 miljoonaa euroa. Konsernin palveluksessa on 1300 talotekniikkaurakoinnin ja -huollon ammattilaista. Lisätietoja verkkosivuilta www.qmg.fi