Nina Lykken satiirinen lääkäriromaani on röntgenintarkka ja skalpellinterävä kuvaus keski-ikäisestä keskiluokasta

Norjan arvostetuimmalla kirjallisuuspalkinnolla Bragella palkittu Kohonnut riski (Gummerus) kuvaa osuvasti keski-iän kriisiä, uskottomuutta ja yleislääkärin vastaanotolle saapuvan keskiluokkaisen potilasvirran todellisia ja kuviteltuja vaivoja. Nina Lykke on hurmannut kirjallisuuskriitikot tarkoilla ja mustan humoristisilla huomioillaan todellisuudesta, jossa elämme. Hänen edellinen romaaninsa Ei, ei ja vielä kerran ei (Gummerus 2019) oli sekin myynti- ja arvostelumenestys.

"Kukaan ei tunne kansan pohjavirettä niin hyvin kuin omalääkäri. Minä olen kokenut kaiken, gluteenittoman, laktoosittoman, sokerittoman, kaikki ne netti- ja lehtiotsikot jotka saavat terveet ihmiset uskomaan, että kaikki järjestyy jos he lakkaavat syömästä leipää tai juustoa. Keski-ikäiset eivät ymmärrä, miksi ovat koko ajan niin väsyneitä. Se johtuu siitä että alat olla vanha, minä kerron heille, mutta he kuvittelevat ettei ikääntyminen koske heitä, aivan kuten he luulevat ettei kuolema koske heitä. Että heidän kohdallaan tehdään poikkeus."

Yleislääkäri Elin on muuttanut asumaan vastaanotolleen, missä hän elää lähinnä sokeroidulla mansikkamaidolla ja keinotekoisesti makeutetulla Hedelmäjuhlat-mehulla ja piilottelee yövartijalta. Elinin ainoa seuralainen on ivallinen muoviluuranko Tore. Pariskunnan yhteisessä kodissa, halutulla asuinalueella, Aksel kiroaa Elinin uskottomuutta. Tai ehkä mies on hypännyt sänkyyn hiljattain eronneen naapurin kanssa. Sitä Elin ei kuitenkaan voi tietää, sillä puhelimeen vastaaminen tuntuu vastenmielisemmältä kuin mikään hänen potilaidensa tarvitsemista toimenpiteistä.

Kukaan ei kuvaa valkoisen keskiluokan sietämätöntä keveyttä paremmin kuin Nina Lykke.” – VG

Lääkäreiden pitäisi kirjoittaa resepti Nina Lykken romaaneihin.” – Dagens Næringsliv

Nina Lykke (s. 1965) on palkittu norjalaiskirjailija. Hänen romaaninsa Ei, ei ja vielä kerran ei oli menestys niin Norjassa kuin Ruotsissakin. Tarkkanäköistä ja herkullisen satiirista Kohonnutta riskiä on myyty yli 80 000 kappaletta. Lykke asuu Oslossa.

Nina Lykke: Kohonnut riski
alkuteos Full spredning, suomentanut Sanna Manninen
myös äänikirjana, lukija Krista Putkonen-Örn

Nina Lykke (kuva: Agnete Brun)

Elämäkerta Elin Danielson-Gambogista kertoo boheemin ja omapäisen taidemaalarin vaiherikkaan tarinan25.3.2021 08:52:43 EET | Tiedote

Miksi menestynyt ja omana aikanaan laajasti tunnustusta saanut kultakauden taidemaalari Elin Danielson-Gambogi (1861–1919) tunnetaan nykyään monia aikalaisiaan huonommin? Tähän etsii vastauksia taidehistorioitsija Salla Leponiemen kirjoittama elämäkertateos Niin kauan kuin tunnen eläväni (Gummerus). Samalla piirtyy kuva itsenäisestä, kansainvälistä uraa tekevästä taidemaalarista, joka vähät välitti porvarillisen yhteiskunnan sovinnaisuussäännöistä. Intohimoisen taiteilijuuden lisäksi teos valottaa Danielson-Gambogin lapsuutta, ystävyyssuhteita ja avioliittoa, joissa oli dramaattisia käänteitä. Kirjan kuvaliitteissä on merkittävimpien teosten lisäksi valokuvia taiteilijan elämän varrelta.

Ajankohtainen romaani äidiksi tulemisesta pitää sisällään omakohtaisia kokemuksia synnytysväkivallasta18.3.2021 11:15:33 EET | Tiedote

Anna-Liisa Ahokummun toinen romaani Kolme rukousta äidille (Gummerus) käsittelee äitien ja tytärten ketjua, synnytysväkivaltaa ja kriisejä elämän käännekohdissa. Romaani kuvaa yhteyden katkeamista ja ensimmäistä lastaan synnyttävän Eveliinan yksinäisyyttä ja kipua. Toisessa aikatasossa seurataan nuoren Anjezën kasvutarinaa ajalta ennen kuin häntä aletaan kutsua Äiti Teresaksi.

Sisällissotaa käsittelevistä teoksistaan tunnettu Anneli Kanto kirjoitti romaanin Hattulan Pyhän Ristin kirkon maalareista15.3.2021 07:55:00 EET | Tiedote

Anneli Kannon Rottien pyhimys (Gummerus) kertoo fiktion keinoin Suomen laajimpien ja alkuperäisimpien seinämaalausten synnystä 1500-luvun alkupuolella. Hersyväjuonisessa romaanissa keskiaikainen kyläyhteisö kohtaa meren takaa tulevat maalarimestarit. Samalla seurataan yhteisönsä hyljeksimän nuoren naisen kasvutarinaa taiteilijaksi ja pohditaan taiteen tekemisen ikiaikaisia merkityksiä.

Kustantaja, filosofian kunniatohtori ja Gummeruksen entinen toimitusjohtaja Pekka Salojärvi on kuollut13.3.2021 11:22:25 EET | Tiedote

Pekka Salojärvi syntyi kustantajaperheeseen 1940. Vuodesta 1970 alkaen hän toimi Gummeruksen toimitusjohtajana ja myöhemmin hallituksen puheenjohtajana. Monipuolista kokemusta täydensivät alan monet luottamustoimet. Salojärven muistelmateos Kirjailija kirjoittaa, kustantaja kustantaa ilmestyi 2007. Pekka Salojärvi kuoli kotonaan perjantaina 12.3.2021 pitkäaikaisen sairauden uuvuttamana.