Nobina Oy:n voittama kilpailutus tuo HSL:n liikenteeseen sähköisiä, täysmatalia nivelbusseja

Nobina Oy on voittanut HSL:n kilpailun, jossa oli mukana eri puolille Helsinkiä sekä Vantaan Myyrmäkeen vieviä linjoja. Kilpailun ansiosta Helsingin seudun liikenteeseen tulee lähes 60 uutta sähköbussia, ja samalla nivelbussit tekevät paluun.

Nobina Oy on voittanut HSL:n tarjouskilpailun, jossa oli mukana viisi eri puolille Helsinkiä sekä kaksi Vantaalle Myyrmäkeen vievää linjaa. Mukana oli 68 linja-auton liikenne, josta Nobina Oy hoitaa huomattavan osan sähköbusseilla elokuusta 2021 alkaen.

Linjoille 18, 39 ja 40 tulee yhteensä 40 vähintään 45-paikkaista sähköistä täysmatalaa nivelbussia. Nivelbussit palaavat Helsingin seudun liikenteeseen syksyllä 2021 noin viidentoista vuoden tauon jälkeen.

”Sähköiset nivelbussit nostavat matkustamisen laatua, sillä ne ovat viihtyisiä ja tilavia”, osastonjohtaja Tero Anttila HSL:stä sanoo. ”Koska bussit ovat täysmatalia, käytävällä ei ole lainkaan portaita, ja autoissa on paikat vähintään viidelle lastenvaunulle. Ovet ovat isot, mikä helpottaa ja nopeuttaa bussiin nousemista sekä poistumista.”

Linjoille 14, 24, 37, 41 ja 42 tulee yhteensä 18 kappaletta sähköbusseja, joissa on vähintään 31 paikkaa. Lisäksi linjoille tulee yhteensä kymmenen vähintään 39-paikkaista euro 6 -päästöluokan dieselbussia, jotka kulkevat uusiutuvalla dieselillä.

Kilpailukierroksella mukana olleille linjoille kertyy vuodessa yhteensä noin viisi miljoonaa linjakilometriä, mikä on lähes 5,5 prosenttia HSL:n tilaaman bussiliikenteen
vuosittaisista linjakilometreistä. Kilpailutetussa liikenteessä oli mukana reilut viisi prosenttia HSL:n tilaaman bussiliikenteen automäärästä.

Bussiliikenteen tarjouskilpailu 51B/2020

Kohde 263

Linjat

18                  Eira – Munkkivuori

39                  Eira – Myyrmäki

40                  Elielinaukio – Kannelmäki

Kohde 264

Linjat

14                  Kamppi – Pajamäki

24                  Kamppi - Seurasaari

37                  Kamppi – Honkasuo (myöh. Kamppi – Myyrmäki)

41                  Kamppi – Pohjois-Haaga

42                  Kamppi – Kannelmäki

Osastonjohtaja Tero Anttila, HSL, puh. 050 555 2932

Ryhmäpäällikkö Mika Häyrynen. HSL, puh. 040 5055 294

Kalustoinsinööri Petri Saari, HSL, puh. 050 559 1956

HSL:n hallituksen päätöksiä 2.7.20202.7.2020 13:23:28 EESTTiedote

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 51b/2020 ratkaisu Nobina Oy on voittanut HSL:n tarjouskilpailun, jossa oli mukana viisi eri puolille Helsinkiä sekä kaksi Vantaalle Myyrmäkeen kulkevaa linjaa. Mukana oli 68 linja-auton liikenne, josta Nobina Oy hoitaa huomattavan osan sähköbusseilla elokuusta 2021 alkaen. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Liikennöitsijöille maksettava lisäkorvaus bussikaluston tehokkaammasta sisäpuhdistuksesta koronatartuntojen ehkäisemiseksi Hallitus päätti korvata bussiliikennöitsijöille kaluston lisäsiivouksesta ja desinfioinnista kalustotyypistä riippuen 50 tai 100 euroa/bussi/kk ajanjaksolla 16.3.–30.9.2020. Lisäksi hallitus valtuutti HSL:n toimitusjohtajan jatkamaan lisäkorvauksen maksua harkinnan perusteella 31.12.2020 saakka. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Toimivallan siirto toimitusjohtajalle koronavirustilanteessa mahdollisesti tapahtuv

Kohti turvallisempia matkoja – näitä asioita asiakkaamme toivovat joukkoliikenteeseen26.6.2020 10:00:00 EESTTiedote

Kysyimme asiakkailtamme kesäkuussa, miten he suhtautuvat joukkoliikenteeseen nykyisessä koronatilanteessa ja mitkä toimet parantaisivat turvallisuuden tunnetta. Positiivisimmin joukkoliikenteen käyttöön vaikuttaisivat kyselyn perusteella tarkempi tieto liikennevälineiden ruuhkautumisesta, tehostettu siivous ja näkyvät ohjeet matkustajien käyttäytymiseen. Valtaosa kyselyyn vastanneista aikoo käyttää joukkoliikennettä lähiviikkojen aikana.