IFS Finland Oy

Nopeutunut tiedonkulku auttaa pitämään junaliikenteen aikataulussa pakkasillakin

Junaliikenteen sujuvuus on suomalaisen kansantalouden kannalta ensiarvoisen tärkeää. Ratainfran kunnossapidon on siksi oltava nopeaa ja tehokasta. IFS Finlandin VR Track Oy:lle toimittaman toiminnanohjausjärjestelmän ansiosta raideliikennettä ajoittain vaivaavat laiteviat saadaan nyt aikaisempaa nopeammin korjattua.

VR Track Oy kunnossapitää ratainfraa eri puolilla Suomea. Sen 400 asentajaa liikkuu jatkuvasti pitkin Suomea tarkistamassa, huoltamassa ja korjaamassa erilaisia ratainfraan liittyviä laitteita ja järjestelmiä. Aikaisemmin kunnossapidon tiedot olivat hajallaan useissa eri tietojärjestelmissä ja Excel-taulukoissa. Nyt kaikki tiedot löytyvät IFS Applications -järjestelmästä, jonka kautta tiedot ovat myös reaaliaikaisesti seurattavissa. Samalla VR Trackin asentajien työtehtävien raportointi on helpottunut ja nopeutunut selvästi.

- Tyypillinen tilanne on esimerkiksi junaliikennettä häiritsevä turvalaitevika, joka pitää saada pian korjattua. IFS Applications -järjestelmään kirjattu vikailmoitus on nopeasti asentajan nähtävillä hänen kännykässään. Järjestelmän avulla asentaja osaa paikallistaa viallisen laitteen tarkan sijainnin ja pääsee korjaamaan tilanteen. Kun työ valmistuu, kuittaa asentaja asian mobiilisti ja on valmis siirtymään tarvittaessa jo hyvin nopeasti seuraavaan työtehtävään, kuvailee järjestelmän toimintaa kehityspäällikkö Virpi Kukkonen VR Track Oy:stä.

Toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto alkoi vuoden 2017 alussa ja jatkuu vielä vuonna 2018. Asentajien lisäksi kunnossapitojärjestelmällä on myös 160 muuta käyttäjää. Näitä ovat muun muassa työnjohtajat sekä VR Trackin asiakkaiden omat käyttäjät, joilla on pääsy järjestelmään. Vuoden 2017 alusta alkaen on järjestelmään kirjattu jo lähes 25 000 erilaista kunnossapitotapahtumaa.

Mobiilia joustavuutta

IFS Applications -järjestelmä on joustava, joten se soveltuu monille toimialoille ja eri kokoisille yrityksille.

- Raideliikenne on hyvin tärkeä osa Suomen kansantaloutta, joten on ollut hyvin antoisaa olla mukana sen toiminnan parantamisessa. Tietojärjestelmämme on tuonut VR Trackille monia hyötyjä, jotka näkyvät käytännössä sekä junien matkustaja- että tavaraliikenteessä, toteaa toimitusjohtaja Peter Muhonen IFS Finland Oy:stä.

IFS Applications -toiminnanohjausjärjestelmän avulla voidaan integroida useita eri järjestelmiä yhteen, jolloin tietoja ei tarvitse enää kirjata moneen eri paikkaan. Tiedot liikkuvat joustavasti ja ovat myös mobiilisti helposti saavutettavissa. Helpomman raportoinnin ansiosta työaikaa säästyy ja toiminnan kokonaiskuva on reaaliaikaisesti kaikkien järjestelmän käyttäjien nähtävissä.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Peter Muhonen, IFS Finland Oy
puhelin 010 2179 300, sähköposti peter.muhonen@ifsworld.com

Kehityspäällikkö Virpi Kukkonen, VR Track Oy
Puhelin 040 8665 769, sähköposti virpi.kukkonen@vr.fi

Tietoja julkaisijasta

IFS kehittää ja toimittaa liiketoimintajärjestelmiä maailmanlaajuisesti asiakasyrityksille, jotka toimivat valmistavassa teollisuudessa, toimitusketjun hallinnassa, ja tarjoavat kunnossapito- ja huoltopalveluita.

Henkilöstömme ja ratkaisujemme toimialatuntemus sekä asiakassitoutuneisuutemme on tehnyt meistä johtavan ja suositelluimman toimittajan sektorillamme. 3500 työntekijäämme tukevat yli miljoonaa IFS-käyttäjää ympäri maailmaa paikallisten toimistojemme sekä kasvavan partneriverkostomme kautta.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta IFS Finland Oy