Nordic Waterproofing hankkii allekirjoittamansa sopimuksen myötä 25 % Playgreen Finland Oy:n – aurinkoenergiaratkaisujen myynti- ja asennuspalveluita tarjoavan yrityksen – osakekannasta

Kuvassa K-Citymarket Sastamalan aurinkovoimala, joka on Playgreenin suunnittelema ja toimittama. Vaalea katto tehostaa voimalan tuotantoa. Kuva: Antti Kostiainen

Playgreen Finland Oy perustettiin vuonna 2010 Porvoossa, ja se on auttanut asiakkaitaan suunnittelemaan, valitsemaan ja asentamaan aurinkosähkövoimaloita kymmenen vuoden ajan. Yritys tarjoaa asiakkailleen ympäristöystävällisiä, räätälöityjä uusiutuvan energian ratkaisuja, joita asennetaan julkisiin rakennuksiin, yrityksiin, maatiloille tai yksityisasuntoihin. Asiakkaille kaikkialla Suomessa tarjotaan valikoima tasokkaita, heidän tarpeisiinsa räätälöityjä aurinkopaneeliratkaisuja. Playgreenillä on myös tarvittava kapasiteetti suunnitella ja asentaa sähköautojen latausasemia. Yrityksellä ei ole omaa tuotantoa, ja sen toimisto sijaitsee Helsingissä.

”Me Nordic Waterproofingilla olemme innoissamme tästä hankinnasta. Playgreenillä on varsin kiinnostava asema nopeasti kasvavilla aurinkopaneelimarkkinoilla, ja näemme synergiaetuja nykyisten Suomen-liiketoimintojemme kanssa sekä Tuotteet ja ratkaisut- että Asennuspalvelut -toimialoilla”, sanoo Martin Ellis, Nordic Waterproofingin konserninjohtaja. ”Tämän Playgreen Finland Oy:hyn tekemämme alkuinvestoinnin myötä Nordic Waterproofing osoittaa sitoumuksensa rakennusalan kestäviin ja ympäristön kannalta tehokkaisiin ratkaisuihin ja edistää niitä.”

”Playgreen on kasvanut nopeasti monen vuoden ajan, ja tämä on luonteva askel yrityksen kehityksen vauhdittamisen kannalta”, sanoo Playgreenin toimitusjohtaja Jouni Penttinen. ”Meistä on hienoa saada vahva omistaja, jolla on pitkän tähtäimen tavoitteita ja hyvä ymmärrys liiketoiminnastamme. Näemme merkittäviä synergiamahdollisuuksia ennen kaikkea markkinoinnissa ja markkinoiden laajentamisessa, mutta myös asennuspalveluissa ja ratkaisujen kehittämisessä”, Jouni jatkaa.

Nordic Waterproofing Holding A/S:n suomalainen tytäryhtiö Nordic Waterproofing Oy on allekirjoittanut sopimuksen, jolla se hankkii 25 prosenttia Playgreen Oy:n osakkeista yhteensä 120 000 EUR arvosta, mikä vastaa noin 1,3 miljoonaa Ruotsin kruunua. Allekirjoitukset ja kaupat toteutettiin samanaikaisesti. Hankinta rahoitetaan Nordic Waterproofingin nykyisillä luottojärjestelyillä. Nordic Waterproofingilla on myös optio hankkia 55 % lisää yrityksen osakekannasta kahden vuoden kuluessa. Hankinnan kulut ovat yhteensä alle miljoona Ruotsin kruunua hankintaprosessiin liittyvien konsultointikulujen johdosta, ja ne vaikuttavat vuoden 2020:n toisen kvartaalin tuloslaskelmaan. Hankinnalla odotetaan olevan positiivisia vaikutuksia Nordic Waterproofingin osakekohtaisiin tuloksiin vuonna 2020.

Nämä tiedot toimitettiin julkaistavaksi alla määritetyn yhteyshenkilön kautta 1. kesäkuuta 2020 klo 12.00.

Per-Olof Schrewelius
talousjohtaja ja sijoittajasuhteet
Puhelin: +46 707 82 79 58
sähköposti: per-olof.schrewelius@nordicwaterproofing.com

Nordic Waterproofing lyhyesti

Nordic Waterproofing on yksi johtavista toimijoista Pohjois-Euroopan vedeneristysmarkkinoilla. Yritys tarjoaa laadukkaita vedeneristystuotteita ja -ratkaisuja Ruotsissa, Suomessa, Tanskassa, Norjassa, Belgiassa, Alankomaissa, Puolassa, Isossa-Britanniassa ja Saksassa. Nordic Waterproofing tarjoaa myös asennuspalveluita kokonaan omistamissaan tytäryhtiöissä Suomessa ja osaomisteisissa franchise-yrityksissä Tanskassa. Yritys markkinoi tuotteitaan ja ratkaisujaan useiden brändien alla, joista kaikilla on pitkä historia ja joista useimmat ovat vedeneristysalan vakiintuneimpien ja tunnetuimpien brändien joukossa omilla markkinasegmenteillään, kuten Mataki, Trebolit, Phønix Tag Materialer, Kerabit, Nortett, SealEco, Distri Pond, SPT-Painting, Taasinge Elementer, RVT ja Veg Tech. Nordic Waterproofing on listattu keskisuurten yritysten segmenttiin Nasdaq Stockholmissa pörssikoodilla NWG

Playgreen lyhyesti

Vuonna 2010 perustettu Playgreen Finland Oy on aurinkosähköenergian EPC-kokonaisratkaisujen asiantuntijayritys. Yritys tarjoaa asiakkailleen laadukkaita ratkaisuja, joissa on markkinoiden tasokkaimmat komponentit. Yritys on myös Suomen johtava älykkäiden energiavarastojen ja sähköautojen latauspisteiden valmistaja. Yritys asensi ensimmäiset verkotetut järjestelmät vuonna 2011 ja ensimmäiset älykkäät energiavarastot vuonna 2012. Yrityksen ensimmäinen sähköauto hankittiin vuonna 2012. Yritys on aina etsinyt laadukkaita ja kustannustehokkaita, PlayGreenille ominaisia ratkaisuja asiakkailleen. Yrityksessä työskentelee tällä hetkellä yli 20 aurinkosähkön asiantuntijaa myynnistä ja suunnittelusta asennuspalveluihin. Kokeneimmat asentajatiimit ovat asentaneet jo yli 10 000 aurinkopaneelia. Ydinosaamista on koko projektiin liittyvän prosessin hallinta, jonka avulla taataan korkea laatu sekä myynti- että asennuspalveluissa.