Norjalainen bestsellerkirjailija Jørn Lier Horst Suomeen kesäkuussa

Jørn Lier Horst (s. 1970) on norjalainen bestsellerkirjailija ja entinen rikostutkija, jonka kirjoja on käännetty yli 30 kielelle. Hän on voittanut koukuttavilla ja kantaaottavilla dekkareillaan useita palkintoja, muun muassa Pohjoismaiden parhaalle dekkarille myönnettävän Lasiavaimen. Wisting-sarjan oikeudet on myyty yli 20 maahan.

Jørn Lier Horst antaa haastatteluja medialle perjantaina 14.6.

Jørn Lier Horst esiintyy lauantaina 15.6. Helsingin keskustakirjasto Oodissa järjestettävässä Dekkarilauantai-tapahtumassa. Oodissa järjestetään Lier Horstin kirjasarjaan perustuvan Wisting-televisiosarjan erikoisnäytös, jonka jälkeen kirjailija kertoo yleisölle työskentelystään rikosten maailmassa.

Lier Horstilta julkaistaan Suomessa kolmea kirjasarjaa. Aikuislukijoille suunnatun Wisting-sarjan viides Suomennettu osa Hylkiöt julkaistaan 20.5. alkavalla viikolla. Lier Horst kirjoittaa myös suosittuja lastendekkareita; Clue-sarjan ensimmäinen osa Kultaisen kellon arvoitus ilmestyi toukokuun alussa ja Etsiväkaksikko-sarjan uusin osa Operaatio Narsissi julkaistaan 17.6. alkavalla viikolla.

Wisting on valloittanut tänä keväänä myös katsojat: Kymmenosaista Viaplayn alkuperäissarja Wistingiä tähdittävät Carrie-Ann Moss (Matrix-trilogia) ja Sven Nordin (Valkyrien). Kyseessä on yksi Norjan kaikkien aikojen suurimmista draamatuotannoista ja Suomessa se on nähtävissä Viaplay-suoratoistopalvelun kautta.

Jørn Lier Horst antaa haastatteluja medialle perjantaina 14.6.

Haastattelupyynnöt ja lisätiedot: Hannele Tavi / puh. 044 531 2225 / hannele.tavi@otava.fi

Dekkarilauantai-tapahtuma järjestetään 15.6. Keskustakirjasto Oodissa ja Elokuvateatteri Reginassa. Tapahtumaan on vapaa pääsy. Lier Horst esiintyy tapahtumassa seuraavasti:

klo 11.30 – 12.10 Wisting-sarjan erikoisnäytös / Kino Regina

klo 12.10 – 12.30 Jørn Lier Horst Q&A

Kolmatta kertaa toteutettava Dekkarilauantai-tapahtumassa rikos- ja jännityskirjallisuuden ystävät voivat suorittaa pitkän oppimäärän rakastamansa lajityypin parissa. Festivaalin ohjelmassa sukelletaan ihmismielen tummiin vesiin, tutkitaan pahuuden psykologiaa, kuullaan tositarinoita ihmisen pimeämmästä puolesta sekä nähdään tiukkaa toimintaa kansainvälisten rikosten maailmasta. Eikä tälläkään kertaa päästä pohtimasta, kuka murhasi Olof Palmen… Tapahtumassa vierailee yli 20 kotimaista ja ulkomaista genren kirjailijaa.

Dekkarilauantai: Johanna Riva / Tuottaja / puh. 040 5688 950 / Johanna@unelmatuotanto.fi

Jørn Lier Horst antaa haastatteluja medialle perjantaina 14.6.

Matematiikkako tylsää? Professori Samuli Siltasen uutuuskirja on huumorintäyteinen pläjäys arjen matemaattisista malleista20.6.2019 11:12:30 EESTTiedote

Helsingin yliopiston matematiikan professori Samuli Siltasen innostava ja yleistajuinen uutuuskirja Astu matematiikan maailmana johdattaa lukijan matematiikan saloihin. Miksi lapset kannattaa rokottaa? Korvaako tietokone taiteilijat? Kuinka tietokonepeleissä liikeradat saadaan realistisiksi? Nämä ja moni muu kysymys ratkeaa, kun astuu Samuli Siltasen mukana matemaattisten mallien mukaansatempaavaan maailmaan!

Otava julkaisee Björn Wahlroosin uuden kirjan18.6.2019 10:07:00 EESTTiedote

Otava julkaisee lokakuussa 2019 Björn Wahlroosin uuden kirjan, jossa hän tarkastelee Suomen kehitystä sodanjälkeisestä alhosta 2000-luvun vaihteen kärkimaaksi ja seurannutta vaipumista kitukasvun ikeeseen. Kirjassaan "Kuinkas tässä näin kävi? Miksi maallamme ei ole malttia vaurastua" Wahlroos varoittaa, että Suomea uhkaa juuttuminen nollakasvun noidankehään, etenkin kun ilmassa on merkkejä maailmantalouden kasvun ehtymisestä.

Maailman pakolaispäivä 20.6. nostaa esiin lapsipakolaiset17.6.2019 08:12:00 EESTTiedote

Torstaina 20.6. vietetään YK:n Maailman pakolaispäivää. Sen yhteydessä ilmestyy englantilaisen Steve Tasanen koskettava Lapsi I -romaani, joka on kaunis, kantaaottava tarina pakolaisleirin lapsista, selviytymisestä, ystävyydestä ja toivosta. Otava lahjoittaa jokaisesta kirjasta viisi euroa Pelastakaa Lapset ry:lle. Järjestön asiatuntijat ovat median haastateltavissa Maailman pakolaispäivän yhteydessä.