Oda

Norjassa suursuosikiksi noussut ruoan verkkokauppa Oda tulee Suomeen

Lehdistötiedote 8.4.2021. Verkkoruokakaupan edelläkävijä ja teknologiayhtiö Oda keräsi kansainvälistymiseen sijoittajilta yli 220 miljoonaa euroa – pääkaupunkiseudulle rakenteilla moderni keräilykeskus

Ryhmäkuvassa vasemmalta oikealle Suomen toimitusjohtaja Tobias Niemi, kaupallinen johtaja Anne Terimo, operatiivinen johtaja Timo Ponkkonen ja markkinointijohtaja Sami Törmä.

Puhtaasti ruoan verkkokauppaan keskittynyt Oda aloittaa toimintansa Suomessa loppuvuonna 2021. Oda toimittaa kotiin aluksi Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla, mutta laajentaa kysynnän kasvaessa palveluaan nopeasti uusille alueille. Oda toimii Vantaalle rakennettavasta uuden ajan keräilykeskuksestaan paikallisen tiimin voimin, jota palkataan parhaillaan.

Norjassa yli 70 % markkinaosuuteen yltänyt Oda tunnettiin aiemmin nimellä Kolonial.no. Tänään yritys julkisti nimenmuutoksensa yhteydessä saaneensa yli 220 miljoonan euron rahoituksen aiemmin mm. Supercelliin sijoittaneelta Softbankilta ja Prosusilta. Myös vanhat sijoittajat, mm. Zalandoon sijoittanut Kinnevik sekä Rema olivat mukana rahoituskierroksella.

Vuonna 2013 perustettu Oda on onnistunut tekemään ruoan verkkokaupastaan maailman tehokkaimman. Ruoan verkkokaupassa tehokkuuden mittarina käytetty UPH (Units per Hour) on Odalla 212, kun alaa aiemmin johtaneella brittikilpailijalla luku on 169. Oda perustaa toimintamallinsa pohjoismaiselle työkulttuurille ja vastuullisuudelle sekä tehokkaaseen automaatioon ja datan hyödyntämiseen. Rahoituskierroksen avulla Oda haluaa viedä palvelunsa Norjan ulkopuolelle ja tehdä ruoan verkkokaupasta aidon vaihtoehdon kuluttajille. Suomi on Odan ensimmäinen markkina Norjan ulkopuolella. Suomen jälkeen yritys laajentaa Saksaan vuonna 2022.

Vasta pari prosenttia ruokaostoksista tehdään Suomessa verkossa

Koronasta huolimatta ruoan verkkokauppa on vielä pientä Suomessa, vain pari prosenttia kaikesta päivittäistavarakaupasta. Esimerkiksi Ruotsissa ja Isossa-Britanniassa ruoan verkkokauppa on Suomea yleisempää, jopa yli 10 prosenttia kaikista ruokaostoksista.

Ennen pandemia-aikaa suomalaiset käyttivät Tilastokeskuksen mukaan aikaa ruokakaupassa keskimäärin jopa 100 tuntia vuodessa, eikä tähän ole laskettu kauppamatkoihin käytettyä aikaa. Oda haluaakin säästää ihmisten aikaa ja vaivaa raivaamalla asiakkaiden arkeen lisää tilaa elämän tärkeimpiä asioita varten. Yritys aikoo vauhdittaa ruoan verkkokaupan kasvua Suomessa tarjoamalla niin hyvää ostokokemusta, että netistä ruoan tilaamisesta tulee arkipäivää.

“Suomi on ruoan verkkokaupan osalta yhä alipalveltu markkina. Ruokakauppa on keskittynyt täällä kolmelle toimijalle ja edellisen kerran Suomeen tuli merkittävä uusi ruokakauppaketju yli 20 vuotta sitten. Oda aikoo olla neljäs merkittävä ruokakauppa Suomessa ja tuoda suomalaisille lisää valinnanvaraa. Haluamme tehdä Odasta suomalaisten lempiruokakaupan netissä. Uskomme, että tämä on mahdollista, kun tarjolla on omaan elämänrytmiin sopiva, nopea ja edullinen ruoan verkkokauppa ja aidosti sujuva palvelukokemus”, Oda Suomen toimitusjohtaja Tobias Niemi sanoo.

Oda tarjoaa täyden kotimaisen ruokakaupan valikoiman kotiinkuljetuksella. Oda panostaa erityisesti korkealaatuiseen tuoretuotteiden, vihannesten ja hedelmien valikoimaan, tuttujen suomalaisbrändien, pien- ja lähituottajien tarjoomaan sekä herkullisiin valmisruokavaihtoehtoihin. Oda tuo markkinoille myös laajimman valikoiman toimitusvaihtoehtoja ja huolehtii siitä, ettei asiakkaiden tarvitse enää murehtia korvattavista tuotteista tai korkeista toimituskuluista.

Haastattelupyynnöt:

Päivi Vuolle, Odan viestintä
etunimi.sukunimi@kolonial.no

Tobias Niemi
Oda Box
Oda delivery

Oda

Oda on vuonna 2013 Oslossa perustettu ruoan verkkokauppaan keskittynyt teknologiayhtiö. Oda on pohjoismaiden nopeimmin kasvavia alan yrityksiä. Olemme Norjassa markkinajohtaja ja yli 800 työntekijäämme palvelevat asiakkaitamme, jotka arvostavat erityisesti laadukasta asiakaspalvelua, hyvää tuotevalikoimaa sekä monipuolisia ja edullisia toimitusvaihtoehtojamme. Tuomme suositun ruoan verkkokauppamme Suomeen loppuvuonna 2021.

Lue lisää julkaisijalta Oda