Nortal ostaa saksalaisen IT-konsulttiyhtiö Schützen

Nortal on kunnianhimoinen, nopeasti kasvava kansainvälinen yhtiö, joka tunnetaan roolistaan Viron julkisen digitalisoitumisen yhtenä pääarkkitehtina. Vuonna 2011 Nortalista tuli Baltian suurin ohjelmistoyhtiö sen edeltäjän Webmedian ostettua suomalaisen CCC Corporation Oy:n. Nortalin missiona on mahdollistaa saumaton yhteiskunta yksinkertaistamalla ja optimoimalla monimutkaisia tietoteknisiä prosesseja yrityksille, julkishallinnolle ja terveysalan toimijoille Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Lähi-idässä.

Schützellä puolestaan on 20 vuoden kokemus innovatiivisesta teknologiakonsultoinnista, ohjelmistotoimittamisesta ja projektien hallinnasta. Yhtiö auttaa Saksassa lukuisia pitkäaikaisia asiakkaitaan organisaatioiden ja palveluiden digitalisoimisessa. Schütze tunnetaan muun muassa maan valtionhallinnon luotettuna kumppanina sähköisten laskujärjestelmien rakentamisessa ja digitaalisten terveyspalveluiden kehittäjänä.

”Schütze ja Nortal jakavat samanlaisen dna:n ja arvot niin liiketoiminnassa kuin henkilöstökulttuurissakin”, kertoo Nortalin perustaja ja toimitusjohtaja Priit Alamäe ja jatkaa: ”Molempia yhdistää myös intohimo luoda palveluita, jotka tuottavat ainutlaatuisen asiakaskokemuksen. Sen varmistamme yhdistämällä strategisen konsultoinnin, datapohjaiset teknologiat ja korkealaatuisen ohjelmisto-osaamisen. Monimutkaisten prosessien yksinkertaistaminen ja optimointi on molempien yhtiöiden toiminnan punainen lanka.”

Nortal on toiminut Saksassa vuodesta 2018 alkaen. Toiminnan merkkipaaluihin kuuluu muun muassa palkitun digitaalisten reseptien hallintajärjestelmän rakentaminen ja lanseeraaminen Hessenin maakunnassa yhdessä Optica-yhtiön ja muiden kumppaneiden kanssa.

“Olemme kasvattaneet Saksan liiketoimintaamme yhteistyössä terveydenhuollon sekä yksityisen ja julkisen sektorin asiakkaidemme kanssa. Olen erittäin iloinen, että olemme nyt löytäneet vahvan paikallisen kumppanin, jonka kanssa voimme jatkaa tällä kasvun tiellä”, Alamäe jatkaa.

Nortalin Saksan liiketoimintojen johtajaksi on nimitetty Schützen toimitusjohtaja Ole Behrens-Carlsson.

“Yhdistämällä oman 20-vuotisen kokemuksemme Nortalin pitkäaikaiseen kansainväliseen osaamiseen ja kokemukseen saavutamme maailmanluokan tietotaidon niin julkisen sektorin, terveydenhuollon kuin teollisuudenkin aloilla”, kertoo välittömästi työssään aloittava Ole Behrens-Carlsson.

Suomalaista IT-osaamista Saksaan

Nortalin ja Schützen yhdistymisen myötä tavoitteena on investoida pitkäaikaisten asiakkuuksien kehittämiseen, rakentaa yhteistä tarjoomaa sekä löytää yhtiölle kokonaan uusia liiketoiminta-alueita Saksassa. Nortalilla on Suomessa vahvaa terveydenhuollon ja teollisuuden osaamista ja tätä kokemustaan yhtiö haluaa hyödyntää myös Saksan kasvavilla markkinoilla.

”Nortal on jo 35 vuoden ajan ollut Suomessa erittäin vahva teollisuuden ja terveydenhuollon prosessien digitalisoinnissa. Aiomme hyödyntää tätä kokemustamme myös Saksan kasvavalla markkinalla”, kertoo Nortal-konsernin kaupallinen johtaja ja Nortalin Suomen toimitusjohtaja Harri Koponen ja jatkaa: ”Meillä on Saksassa nyt jo hyviä terveydenhuoltopuolen asiakasreferenssejä, mutta näen, että erityisesti perinteisen teollisuuden digitalisaatioprosesseissa meille löytyy sieltä erittäin suuria mahdollisuuksia. Niitä tulemme hyödyntämään Nortalin Suomen tiimin osaamisen avulla.”

Harri Koponen, kaupallinen johtaja, Nortal AS ja toimitusjohtaja, Nortal Oy

Kristiina Pauskar, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Nortal AS
press@nortal.com

Suomessa jo 35-vuotisen historian omaava Nortal on monikansallinen informaatioteknologiayritys ja strateginen digitaalisen liiketoiminnan mahdollistaja. Ainutlaatuiseen asiakaskokemukseen tähdäten Nortal luo datapohjaisia liiketoimintasovelluksia ja -prosesseja niin julkiselle kuin yksityiselle sektorille Euroopassa, Lähi-idässä ja Pohjois-Amerikassa. Yhtiö työllistää yli 800 asiantuntijaa 10 maassa ja sen asiakaskuntaan kuuluu maailman johtavia telekommunikaatio-, rahoitus-, teollisuus-, logistiikka-, energia- ja terveydenhoitoalan yrityksiä sekä valtiohallinnon organisaatioita. www.nortal.com/fi