Nortalin Marek Helmistä ensimmäinen virolainen, jolle myönnetään Suomen Tullin ansioristi

Jarkko Saksa ja Marek Helm.

“Marek Helm on Suomen ja Viron tullien hyvien suhteiden ruumiillistuma”, kertoo Jarkko Saksa, Suomen Tullin varapääjohtaja ja jatkaa: “Helm on omilla toimillaan vaikuttanut merkittävästi maidemme viranomaisyhteistyön vahvistumiseen, erityisesti tullitoiminnassa. Hän on myös ensimmäinen virolainen, joka vastaanottaa Tullin ansioristin.”

“On suuri kunnia vastaanottaa näin korkea-arvoinen tunnustus”, Marek Helm sanoo ja jatkaa: “Olen hyvin kiitollinen vuosia kestäneestä yhteistyöstä Suomen Tullin henkilöstön kanssa. Tämä vahva yhteistyö on rakentunut useista hienoista henkilökohtaisista suhteista sekä yksilöiden panostuksesta tullien työhön. Maidemme tullien välinen yhteistyö oli hyvin tärkeässä roolissa jo 1990-luvun alussa, kun Viron Tullia perustettiin.”

Viron Vero- ja Tullihallinnon johtajana vuosina 2011-2017 Marek Helm johti Viron uuden, kansainvälisesti arvostetun, sähköisen verojärjestelmän kehittämistä. Helm oli erittäin aktiivinen Viron kansainvälisen yhteistyön rakentamisessa - myös Suomen kanssa. Helmin johtamana uudistettiin ja kehitettiin muun muassa Viron ja Suomen välisiä rajanylityspaikkoja, tiedonjakamista, säännöksien yhdenmukaistamista ja sähköisiä tietojärjestelmiä.

”Vuoden 2017 alussa aloitin uuden haastavan uran strategia- ja teknologiayhtiö Nortalissa, jossa voin hyödyntää taustaani innovatiivisten verojärjestelmien rakentamisessa ja niiden viemisessä Lähi-Itään ja Afrikkaan”, Helm jatkaa.

Harri Koponen, Kaupallinen johtaja, Nortal AS & Toimitusjohtaja, Nortal Oy

Kristiina Pauskar, Viestintäjohtaja, Nortal AS
Kristiina.Pauskar@nortal.com

Jarkko Saksa ja Marek Helm.
Helm ja Saksa. Kuva: Arvo Vainionpää.
Helm ja Saksa. Kuva: Arvo Vainionpää.

Suomessa jo 35-vuotisen historian omaava Nortal on monikansallinen informaatioteknologiayritys ja strateginen digitaalisen liiketoiminnan mahdollistaja. Ainutlaatuiseen asiakaskokemukseen tähdäten Nortal luo datapohjaisia liiketoimintasovelluksia ja -prosesseja niin julkiselle kuin yksityiselle sektorille Euroopassa, Lähi-idässä ja Pohjois-Amerikassa. Yhtiö työllistää yli 1 000 asiantuntijaa 8 maassa ja sen asiakaskuntaan kuuluu maailman johtavia telekommunikaatio-, rahoitus-, teollisuus-, logistiikka-, energia- ja terveydenhoitoalan yrityksiä sekä valtiohallinnon organisaatioita. Nortal-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 86 miljoonaa euroa. www.nortal.com/fi

Nortal keräsi 50 miljoonan euron lisärahoituksen joukkovelkakirjalainalla pääasiassa Pohjoismaista29.5.2019 10:00:00 EESTTiedote

Nortal vahvistaa pilviteknologiaosaamistaan merkittävällä yritysostolla3.10.2018 09:01:00 EESTTiedote