NouHätä!-mestaruus ratkeaa 3.5. Pelastusopistolla

Kahdeksasluokkalaisten valtakunnalliseen NouHätä! 2018 -loppukilpailuun on selvittänyt tiensä paras joukkue pelastustoimen jokaiselta 22 alueelta. Joukkueet kisaavat tämän vuoden pelastustaitojen mestaruudesta Pelastusopistolla Kuopiossa 3.5.2018. Toimittajat ovat tervetulleita seuraamaan kilpailuja.
NouHätä!-loppukilpailussa joukkueet mittelivät viime vuonna taitojaan muun muassa liikenneonnettomuusrastilla.

Loppukilpailussa selviää, miten joukkueet ratkovat käytännön rasteilla onnettomuus- ja turvallisuusaiheisia tehtäviä. Kilpailussa koetellaan monipuolisesti kilpailijoiden pelastustaitoja hätätilanteissa, joihin kuka tahansa voi joutua. Kyky havaita arkiympäristön palo- ja tapaturmien vaaranpaikat sekä korjata ne turvallisiksi ovat myös osana kisaa.

Loppukilpailu on NouHätä!-kampanjan huipennus. Tänä vuonna mukana kampanjassa on ollut mukana yli 500 koulua ja yli 45.000 kahdeksasluokkalaista. Koulut, pelastuslaitokset ja pelastusliitot ovat antaneet turvallisuuskoulutusta oppilaille.

Loppukilpailuun selvinneet joukkueet ovat voittaneet alkukarsinnat ja aluekilpailun, ja nyt luvassa on varsinainen huipennus, Grande Finale!

Toimittajat ovat tervetulleita seuraamaan joukkueiden kilpailua käytännön tehtävärasteilla.

Tiedotusvälineiden edustajia pyydetään saapumaan Pelastusopistolle, Hulkontie 83, Kuopio, 3.5.2018, klo 09.00, jossa teidät vastaanottaa loppukilpailun tiedotuspäällikkö Antti Hyvönen. Pelastusopistolta siirrytään ohjeistuksen jälkeen omilla ajoneuvoilla Pelastusopiston harjoitusalueelle, jossa käytännön osio suoritetaan.

Tulosten julkistaminen ja palkintojen jako alkaa noin klo 15.30 Pelastusopiston liikuntasalissa.

NouHätä! -kampanjan tavoitteena on antaa kaikille osallistujille turvallisuuskoulutusta ja -valistusta positiivisella yhteishengellä.

NouHätä!-loppukilpailusta: kilpailun tiedotuspäällikkö, palopäällystöopiskelija Antti Hyvönen, Pelastusopisto, puh. 040 417 2201
NouHätä!-kampanjasta: tiedotuspäällikkö Juha Hassila, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö, puh. 040 758 7846

Kuvat

Tulitöiden aiheuttamat suurpalot ovat romahtaneet 30 vuodessa – Tulityökoulutusta pidetään tärkeänä12.9.2018 13:33:17 EEST | Tiedote

Ennen kuin tulitöiden turvallisuuskoulutus aloitettiin vuonna 1988, tulitöiden tekeminen aiheutti noin 40 prosenttia suurpaloista. Nykyisin hitsaus, laikkaleikkaus ja muut tulityöt aiheuttavat suurpaloista alle viisi prosenttia. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön teettämän kyselyn mukaan tulitöiden turvallisuuskoulutusta pidetään tärkeänä, joskin koulutuksen suhde työelämän realiteetteihin vaatii jatkuvaa kehittämistä.

”Jos kriisi puhkeaa tai sota syttyy” - Riskiviestintä informoi ja herättää epäilyksiä28.8.2018 14:35:24 EEST | Tiedote

Om krisen eller kriget kommer -esite herätti keväällä paljon keskustelua niin julkaisumaassa Ruotsissa kuin Suomessakin. Onko kyseessä vain informaation jakaminen, vai yritetäänkö ihmisten asenteisiin piilovaikuttaa tai suorastaan rivien välistä kertoa jotain, mitä ei ääneen voi sanoa? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö järjesti maanantaina 27.8. keskustelutilaisuuden, jossa tutkija Minna Lundgren Keski-Ruotsin yliopiston Risk and Crisis Research Center -yksiköstä kertoi ruotsalaisten kotitalouksien varautumisesta ja kotitalouksille suunnatusta riskiviestinnästä.