NouHätä!-mestaruus ratkeaa 3.5. Pelastusopistolla

Kahdeksasluokkalaisten valtakunnalliseen NouHätä! 2018 -loppukilpailuun on selvittänyt tiensä paras joukkue pelastustoimen jokaiselta 22 alueelta. Joukkueet kisaavat tämän vuoden pelastustaitojen mestaruudesta Pelastusopistolla Kuopiossa 3.5.2018. Toimittajat ovat tervetulleita seuraamaan kilpailuja.

NouHätä!-loppukilpailussa joukkueet mittelivät viime vuonna taitojaan muun muassa liikenneonnettomuusrastilla.

Loppukilpailussa selviää, miten joukkueet ratkovat käytännön rasteilla onnettomuus- ja turvallisuusaiheisia tehtäviä. Kilpailussa koetellaan monipuolisesti kilpailijoiden pelastustaitoja hätätilanteissa, joihin kuka tahansa voi joutua. Kyky havaita arkiympäristön palo- ja tapaturmien vaaranpaikat sekä korjata ne turvallisiksi ovat myös osana kisaa.

Loppukilpailu on NouHätä!-kampanjan huipennus. Tänä vuonna mukana kampanjassa on ollut mukana yli 500 koulua ja yli 45.000 kahdeksasluokkalaista. Koulut, pelastuslaitokset ja pelastusliitot ovat antaneet turvallisuuskoulutusta oppilaille.

Loppukilpailuun selvinneet joukkueet ovat voittaneet alkukarsinnat ja aluekilpailun, ja nyt luvassa on varsinainen huipennus, Grande Finale!

Toimittajat ovat tervetulleita seuraamaan joukkueiden kilpailua käytännön tehtävärasteilla.

Tiedotusvälineiden edustajia pyydetään saapumaan Pelastusopistolle, Hulkontie 83, Kuopio, 3.5.2018, klo 09.00, jossa teidät vastaanottaa loppukilpailun tiedotuspäällikkö Antti Hyvönen. Pelastusopistolta siirrytään ohjeistuksen jälkeen omilla ajoneuvoilla Pelastusopiston harjoitusalueelle, jossa käytännön osio suoritetaan.

Tulosten julkistaminen ja palkintojen jako alkaa noin klo 15.30 Pelastusopiston liikuntasalissa.

NouHätä! -kampanjan tavoitteena on antaa kaikille osallistujille turvallisuuskoulutusta ja -valistusta positiivisella yhteishengellä.

NouHätä!-loppukilpailusta: kilpailun tiedotuspäällikkö, palopäällystöopiskelija Antti Hyvönen, Pelastusopisto, puh. 040 417 2201
NouHätä!-kampanjasta: tiedotuspäällikkö Juha Hassila, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö, puh. 040 758 7846

Kuvat

Livskraftiga brandkårer bidrar till att säkerställa räddningstjänster för medborgare7.6.2018 10:37Tiedote

Även om man i en del av brandkårerna speciellt i glesbygden kämpar med tynande verksamhet, kan man ändå konstatera att det i allmänhet går bra för brandkårerna. Enligt de undersökningar som Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland låtit utföra intresserar brandkårsverksamheten speciellt unga, och till och med 57 % kunde tänka sig att börja med brandkårsverksamheten. Brandkårister motiveras av viljan att hjälpa, aktivitet och kompetensutveckling. I brandkårer lär man sig viktiga säkerhetsfärdigheter för vardagens överraskande situationer, såsom primärsläckning och återupplivning. I Finland finns cirka 33 000 brandkårister.

Palokuntien elinvoimaisuus turvaa osaltaan pelastuspalvelut kansalaisille7.6.2018 10:31Tiedote

Vaikka osassa palokunnista erityisesti harva-asutusalueille kamppaillaan toiminnan hiipumisen kanssa, niin pääosin voidaan todeta, että palokunnilla menee hyvin. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön teettämien tutkimusten mukaan palokuntatoiminta kiinnostaa erityisesti nuoria ja jopa 57 % voisi ajatella aloittavansa palokuntaharrastuksen. Palokuntalaisia motivoi auttamisen halu sekä toiminta ja osaamisen kehittäminen. Palokunnissa oppiikin hyvin tärkeitä turvallisuustaitoja arjen yllättävissä tilanteissa selviämiseen, kuten alkusammutusta ja elvytystä. Palokuntalaisia on Suomessa noin 33 000.

Ullakon palo-osastointi voi pelastaa rivitalon täystuholta1.6.2018 10:41Tiedote

Vanhemmissa rivitaloissa ullakko voi olla talon päästä päähän ulottuva yhtenäinen avoin tila. Tämä tarkoittaa sitä, että yhdessä asunnossa alkanut tulipalo saattaa levitä ullakon kautta koko rakennukseen. Seurauksena voi olla rivitalon täystuho. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö suosittelee ullakon jakamista osiin palon leviämistä estävin rakentein kaikkiin sellaisiin rivitaloihin, joissa sitä ei ole tehty.