Uudenmaan ELY-keskus

NTM-centralen i Nyland inleder reparationer av Taipaleentie i Humppila och Hyrsynkulmantie i Ypäjä

Dela
Den 14 september 2022 ordnade NTM-centralen ett informationsmöte i Ypäjä om de planerade reparationerna på Taipaleentie (landsväg 13551, Humppila) och Hyrsynkulmantie (landsväg 13545, Ypäjä). Planen som presenterades gällde att göra de belagda avsnitten av vägen till grusväg. Avsnittet med beläggning på Taipaleentie är cirka 2,6 km och vägen är totalt 5,6 km lång. Det belagda avsnittet av Hyrsynkulmantie är 4,1 km och vägen är totalt 6,8 km lång.
NTM-centralen anser att en reparation av vägarna där de omvandlas till grusvägar är i dessa föremål den effektivaste åtgärden för att hålla vägarna i trafikerbart skick.
NTM-centralen anser att en reparation av vägarna där de omvandlas till grusvägar är i dessa föremål den effektivaste åtgärden för att hålla vägarna i trafikerbart skick.

Syftet med mötet var att presentera planen och de bakomliggande grunderna för väganvändarna, invånarna längs vägarna och andra som befinner sig inom vägarnas influensområde. På detta sätt ville man säkerställa att alla synpunkter som påverkar planen beaktas innan det slutliga beslutet om att inleda arbetet fattas. Efter mötet har NTM-centralen tagit emot många ställningstaganden skriftligt och per telefon.

Merparten av ställningstagandena framför ett förslag eller önskemål om att de avsnitt som ska repareras ska förses med asfaltbeläggning. I ställningstagandena har inga sådana nya saker framförts som skulle förhindra att den planerade beläggningen rivs och att vägarna omvandlas till grusvägar. NTM-centralen konstaterar att den inte har anvisat finansiering för att asfaltera vägarna. Asfaltering skulle också förutsätta att vägkonstruktionerna stärks. Man är tvungen att göra strikta prioriteringar i finansieringen av vägreparationer. Därför finns det sällan regional finansiering och endast liten finansiering för de minst viktiga vägarna i trafiksystemet. De aktuella ytbelagda avsnitten är i så dåligt skick att små reparationer inte tjänar något till och skicket stör vinterunderhållet. Därmed är den största effekten av det dåliga skicket de olägenheter detta innebär för väganvändarna varje dag. NTM-centralen anser att en reparation av vägarna där de omvandlas till grusvägar är den effektivaste åtgärden för att hålla vägarna i trafikerbart skick.

NTM-centralen inleder arbetet enligt planen redan under vecka 41. Avsnitten där ytbeläggningen ska rivas anges på kartan nedan. Arbetsmomenten är blandningsfräsning av den gamla ytbeläggningen och utjämning av ytan, varefter man bygger ett slitlager av grus.

Reparation av vägar utgör underhållsarbete som inte är en sådan administrativ plan eller ett sådant administrativt beslut som kan överklagas.

Nyckelord

Kontakter

NTM-centralen, chef för underhållsenheten Tuomas Vasama, tfn 0295 021 361


NTM-centralen i Nyland, direktör för ansvarsområdet trafik Päivi Nuutinen, tfn 0295 021 228

Bilder

NTM-centralen anser att en reparation av vägarna där de omvandlas till grusvägar är i dessa föremål den effektivaste åtgärden för att hålla vägarna i trafikerbart skick.
NTM-centralen anser att en reparation av vägarna där de omvandlas till grusvägar är i dessa föremål den effektivaste åtgärden för att hålla vägarna i trafikerbart skick.
Ladda ned bild

Dokument

Om

Uudenmaan ELY-keskus
Uudenmaan ELY-keskus
Opastinsilta 12 A, 2. krs
00520 Helsinki

0295 021 000http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ely-uusimaa

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Följ Uudenmaan ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus

Delaktighet i arbetslivet för invandrade föräldrar som vårdar barn hemma – nya verksamhetsmodeller och lösningar9.12.2025 14:00:00 EET | Pressmeddelande

På det riksomfattande evenemanget som ordnades på Omnia i Esbo i tisdags presenterades verksamhetsmodeller och god praxis som utvecklats i projektarbetet och som främjar delaktigheten i arbetslivet för föräldrar med invandrarbakgrund som vårdar sina barn hemma. Evenemanget samlade cirka 300 deltagare från olika delar av Finland – cirka 60 på plats och 200 via nätet. Ämnet är särskilt aktuellt, eftersom lagen om främjande av integration som trädde i kraft i början av 2025 förpliktar kommunerna att erbjuda integrationsfrämjande utbildning även för grupper utanför arbetsmarknaden, såsom föräldrar som vårdar sina barn hemma.

Kotona lapsia hoitavien maahanmuuttaneiden vanhempien työelämäosallisuus – uusia toimintamalleja ja ratkaisuja9.12.2025 14:00:00 EET | Tiedote

Tänään Espoossa Omniassa järjestetyssä valtakunnallisessa tilaisuudessa esiteltiin hanketyössä kehitettyjä toimintamalleja ja hyviä käytäntöjä, joilla edistetään kotona lapsiaan hoitavien maahanmuuttaneiden vanhempien osallisuutta työelämässä. Tilaisuus kokosi yhteen noin 300 osallistujaa eri puolilta Suomea – noin 60 paikan päällä ja 200 verkon välityksellä. Aihe on erityisen ajankohtainen, sillä vuoden 2025 alussa voimaan tullut laki kotoutumisen edistämisestä velvoittaa kuntia tarjoamaan kotoutumista edistävää koulutusta myös työmarkkinoiden ulkopuolella oleville ryhmille, kuten kotona lapsiaan hoitaville vanhemmille.

Åsikter begärs om kompletteringen av miljökonsekvensbedömningen (MKB) för Flygbanan8.12.2025 17:02:00 EET | Pressmeddelande

Flygbanan är en ny banförbindelse som är under planering. Banan går i en tunnel från Böle via Helsingfors-Vanda flygplats till Kervo. En förutredning och en miljökonsekvensbedömning (MKB) gjordes för Flygbanan 2022–2023. Som en del av översiktsplaneringen ändrades sträckningen för Flygbanan under våren 2025 så att sträckningen ansluter till huvudbanan redan söder om Kervo station. Kontaktmyndigheten förutsatte i sitt utlåtande 4.6.2025 att miljökonsekvensbeskrivningen ska kompletteras i fråga om den nya sträckningen. Denna komplettering av MKB-beskrivningen som nu finns till påseende ersätter den ursprungliga bedömningsbeskrivningen till den del som bedömningen behandlar Flygbanans konsekvenser i Tusby, Norra Vanda och Kervo. Projektets betydande miljökonsekvenser har beskrivits i miljökonsekvensbeskrivningen. Beskrivningen och projektet presenteras vid ett offentligt möte i december. Utlåtanden och åsikter ska lämnas till kontaktmyndigheten senast den 21 januari 2026.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye