NTM-centralen i Nyland strävar efter att efter bästa förmåga säkerställa huvudledernas skick

”Finansieringsnivån för förbättringsprojekt år 2023 är knapp. Vägarbeten pågår dock vid broobjekt och som små förbättringsinvesteringar, vissa fortsätter från föregående sommar. För förbättringsinvesteringarnas del har prisstegringen inte haft lika stor inverkan som t.ex. på beläggningarna. En stor del av NTM-centralens förbättringsinvesteringar inriktar man på åtgärder som syftar till att främja gång och cykling, men man reparerar även kritiska vägskadeobjekt”, konstaterar Timo Karhumäki, chef för väghållningsenheten.
I Helsingforsregionen inleder man i år genomförandet av MBT-avtalet (avtal om markanvändning, boende och trafik) för följande projekt vid NTM-centralen:
- Lv 120 förbättring av Vichtisvägen genom att bygga Kortesbackens underfart, Esbo
- Lv 110 Kolmiranta - Veikkola (Kolmirantavägen-Haapapurovägen-Soidentakavägen), gång- och cykelväg, Kyrkslätt
- Lv 140 förbättring av gång- och cykelvägen och trafiksäkerhetsobjekt mellan Skjutsvägen och lv 1521, Vanda och Sibbo
- Sv 45 / lv 145, förbättring av den södra rondellen i Skavaböle och körfältsarrangemang, Tusby
Riksdagens finansutskott lade till i budgeten för år 2023 den statliga finansieringen av förbättringen av anslutningen mellan riksväg 25 och Huskvarnsvägen (landsväg 1102) i Raseborg och förnyandet av Norra Ahjo bro i Kervo. Dessutom inleder man reparationen av vägskadan på landsväg 170 vid Illbyån i Borgå samt små trafiksäkerhetsåtgärder och små åtgärder som främjar användningen av kollektivtrafiken, såsom hållplatser och förbindelser i Esbo och Lahtisregionen.
”Man har även inlett en del av årets projekt, bl.a. byggande av Kortesbackens underfart. Likaså pågår redan flera broobjekt”, konstaterar Anu Vilamaa, chef för investeringsenheten.
Behovet av ersättning för broar ökar
I år beviljade man cirka 15,7 miljoner euro för inspektioner, planering och reparationer av broar. I år reparerar eller förnyar man flera än 20 egentliga broar och dessutom reparerar eller förnyar man en grupp stålrörsbroar. För en del av broentreprenaderna har man beviljat finansiering redan i fjol. Broar som man ska förnya är bland annat Lepsämäjoki bro (lv 130) i Vanda, Kaikula underfart (rv 10) i Forssa och Meijers bro på Paimelantie (lv 14119) i Hollola.
”Man följer upp broarnas skick regelbundet i samband med inspektioner med cirka fem års mellanrum. Utifrån inspektionerna utarbetar man ett mer detaljerat program för tidpunkten för reparationerna av broarna. Antalet broar som når åldern för reparation kommer att öka ytterligare under de kommande åren. Till exempel ökningen av maximimassorna för den tunga trafiken orsakar också behov av att förstärka broarna. Dessutom kräver nya kombinationsfordon med större yttre mått åtgärder även på andra ställen i vägnätet”, berättar Juha Noeskoski, broingenjör.
På denna finansieringsnivå ökar reparationsskulden för det lägre vägnätet allt snabbare
NTM-centralen i Nyland har till sitt förfogande en finansiering på 34 miljoner euro för att förnya beläggningar och göra vägmarkeringar. Finansieringen använder man främst till att belägga de livligast trafikerade huvudvägarna, sammanlagt cirka 350 km och gång- och cykelvägarna cirka 10 km. I fråga om lågtrafikerade vägar kan endast objekt som riksdagen särskilt utsett repareras. Alla reparationsobjekt som man utsett för år 2023 är följande.
- lv 104 ombeläggning, Raseborg och Lojo
- lv 317 reparation av Viitailantie, Asikkala
- lv 1543 beläggning av Tolkisvägens gång- och cykelväg, Borgå
- lv 3191 Sankolantie, Tavastehus
- reparation av Smedsbyvägen (lv 11271), Kyrkslätt
- reparation av Kalliontie (lv 13811 och lv 13817), Hausjärvi
På grund av den kraftigt ökade kostnadsnivån inom beläggningsverksamheten, kan man sannolikt inte reparera alla utsedda objekt i önskad omfattning.
”Köpkraften gällande anslagen för beläggning i år har försämrats betydligt, till och med jämfört med året innan, då bland annat den stigande prisnivån för olja avsevärt höjde priset på beläggningen. Reparationsskulden ökar i år särskilt för det lägre vägnätet. Man strävar efter att säkerställa huvudledernas skick. Underhållet av lågtrafikerade vägar upprätthåller man genom att reparera och göra något mer omfattande punktreparationer”, konstaterar Tuomas Vasama, chef för underhållsenheten.
Länkar till Trafikledsverkets webbsidor:
NTM-centralen i Nyland, projekt år 2023 (situationen 5/2023) (+ online-karta)
Broarbeten i Nyland 2023 (på finska)
Broarbeten i Egentliga Tavastland 2023 (på finska)
Broarbeten i Päijänne-Tavastland 2023 (på finska)
Beläggningsarbeten i Nyland, Egentliga Tavastland och i Päijänne-Tavastland 2023 (på finska)
Nyckelord
Kontakter
Timo Karhumäki, chef för väghållningsenheten, tfn 0295 021 289 (programmering av väghållningen)
Anu Vilamaa, chef för investeringsenheten, tfn 0295 029 219 (förbättringsprojekt)
Tuomas Vasama, chef för underhållsenheten 0295 021 361 (beläggningsobjekt)
Juha Noeskoski, broingenjör, 0295 016 364 (broobjekt)
Bilder

Dokument
Länkar
Om

Opastinsilta 12 A, 2. krs
00520 Helsinki
0295 021 000http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ely-uusimaa
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Följ Uudenmaan ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus
Jättebergs tunnel (Hiidenkallion tunneli) på Ring II i Esbo är stängd för trafik på nätterna mellan 14.–16.5.20257.5.2025 08:16:00 EEST | Pressmeddelande
Jättebergs tunneln på Ring II kommer att stängas för natten mellan onsdag och torsdag samt mellan torsdag och fredag den 14–16 maj från kl. 22.00 till 05.00.
Espoossa Kehä II:n Hiidenkallion tunneli suljetaan liikenteeltä kahtena yönä 14.5. – 16.5.20257.5.2025 08:16:00 EEST | Tiedote
Kehä II:lla sijaitseva Hiidenkallion tunneli suljetaan ensi keskiviikon ja torstain sekä ensi torstain ja perjantain välisiksi öiksi 14.–16.5. klo 22.00–05.00.
Stenhagens tunnel i Helsingfors stängs för trafik under två nätter 12.–14.5. kl. 22.00–05.005.5.2025 08:16:00 EEST | Pressmeddelande
Stenhagens tunnel på Skogsbackavägen (landsväg 100) i Helsingfors stängs för trafik 12.–14.5. kl. 22.00–05.00 för tunneltvätt och underhållsarbete. Trafiken omdirigeras under denna tid till tunnelns alternativa rutt.
Helsingissä Kivihaan tunneli suljetaan liikenteeltä kahdeksi yöksi 12.–14.5. klo 22.00–05.005.5.2025 08:16:00 EEST | Tiedote
Helsingissä Kivihaan tunneli Hakamäentiellä (mt 100) suljetaan liikenteeltä 12.–14.5. klo 22.00–05.00 tunnelin pesua ja huoltotöitä varten. Liikenne ohjataan tänä aikana tunnelin varareitille.
Grundrenoveringen av viadukterna i Tammisto i Vanda påverkar trafiken på Ring III från och med maj 202530.4.2025 15:03:00 EEST | Pressmeddelande
Grundrenoveringen av viadukterna i Tammisto inleds 5.5.2025 och orsakar ändringar i trafikarrangemangen på Ring III (rv 50) vid Tammisto. Reparationsarbetet slutförs i sin helhet före utgången av september 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum