NTM-centralerna ser ingen anledning att begränsa användningen av vinterrallydäck på övergångssträckor på belagda vägar som är i gott skick

I testkörning med personbil utrustad med rallydubbdäck kördes 150 överskridningar med hastigheterna 60 km/h och 80 km/h på en teststräcka som var cirka en kilometer lång. Före testet, tidvis under testet och i slutet av testet undersöktes beläggningens spårdjup och ytans grovhet med mätmetoder baserade på laser.
När vinterförhållandena blir mildare och kvalitetskraven för vinterunderhållet å andra sidan blir strängare har man undrat hur rallybilarnas dubbdäck påverkar skicket på belagda vägar och om NTM-centralerna, som ansvarar för landsvägarnas underhåll, borde begränsa användningen av vassa vinterdubbdäck under rallyn för att skydda beläggningen. Redan tidigare har rallyarrangörerna strävat efter att planera rutter som undviker vägar där beläggningen är i dåligt skick.
– Med beaktande av den mycket begränsade relativa andelen vinterrallydäck i förhållande till vägens totala belastning ser NTM-centralerna ingen orsak att begränsa deras användning på belagda landsvägar i gott skick. NTM-centralernas ståndpunkt påverkas också avsevärt av att förarna på grund av däckens höga pris strävar efter ett körsätt som både sparar däcken och vägen. Man bör även i fortsättningen undvika att placera tävlingarnas övergångssträckor på vägar med beläggning som är i dåligt skick, konstaterar Jukka Lehtinen, överdirektör vid NTM-centralen i Mellersta Finland.
– I gemensamma diskussioner med NTM-centralerna konstaterades ett utredningsbehov gällande rallyvinterdäckens slitageeffekt. Ett smidigt myndighetssamarbete är viktigt för våra medlemsföreningars och förbundets verksamhet, och ett test som genomförts gemensamt är ett bra bevis på detta. Vi tackar NTM-centralen i Mellersta Finland för testets möjliggörande och det goda samarbetet för att genomföra det, säger Anssi Kannas, AKK:s generalsekreterare.
Transport- och kommunikationsverket Traficoms föreskrifter
Dubbdäck som används i trafiken i Finland ska uppfylla kraven i Transport- och kommunikationsverket Traficoms föreskrifter. Syftet med föreskriften är att säkerställa att dubbdäck skapar förutsättningar för säker trafik. Samtidigt ska onödigt slitage av vägbeläggningen undvikas.
Däck som används på vägar med snö- och isvallar under rallytävlingar och -övningar uppfyller inte kraven i föreskriften, men deras användning är möjligt med Traficoms dispens. Dubbar som används i rallybilar är längre och vassare än dubbar som används i normal trafik och antalet dubbar är större.
Specialproven i tävlingarna som ordnas vintertid körs på grusvägar med snö- och isvallar. Användningen av spikdubbar som avviker från det normala orsakar inga eller så ringa skador på detta vägnät att de lätt kan repareras av arrangören efter evenemanget.
Arrangörerna ska vara förutseende och kontakta den lokala NTM-centralen
Tävlingarna omfattar ofta övergångssträckor, under vilka de fordon som deltar i evenemanget rör sig på vägytor som är fria från snö och is i enlighet med trafikreglerna. I en stor del av landet har övergångssträckorna allt oftare körts på bar asfaltyta när vintrarna blivit mildare och kvalitetskraven för vinterunderhållet av landsvägarna skärpts. Samtidigt har skicket på beläggningen i synnerhet på det mindre trafikerade belagda vägnätet försämrats.
Tävlingsarrangören ska planera rutten i god tid och vid behov kontakta den lokala NTM-centralen för att utreda vägens skick i mer detalj. På Trafikledsverkets webbplats finns en karta över beläggningarnas skick som ger information om det belagda vägnätets skick i hela landet.
– NTM-centralerna tackar AKK för ett gott samarbete i utredningen av vinterrallydäckens effekter. Vi tror att den gemensamt genomförda utredningen och slutsatserna underlättar anordnandet av tävlingarna. Utredningen visar också att välplanerade vinterrallyn inte har någon betydelse för beläggningen på landsvägarna, säger överdirektör Lehtinen.
Nyckelord
Kontakter
Överdirektör
Jukka Lehtinen
tfn 0295 024698
NTM-centralen i Mellersta Finland
Bilder
Om
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ ELY-keskukset
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från ELY-keskukset
Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon Norsk e-Fuel AS:n suunnitteleman sähköisen lentopolttoaineen tuotantolaitoksen YVA-ohjelmasta, Rauma (Varsinais-Suomi, Satakunta)2.7.2025 15:33:51 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon Norsk e-Fuel AS:n Raumalle suunnitteleman sähköisen lentopolttoaineen tuotantolaitoshankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta eli YVA-ohjelmasta.
Ansökan om ersättning för sälskador öppen till utgången av augusti1.7.2025 10:00:00 EEST | Pressmeddelande
Jord- och skogsbruksministeriet har öppnat ett tidsbundet ansökningsförfarande för ersättning för sälskador inom Europeiska havs-, fiskeri- och vattenbruksfonden. Ansökningstiden pågår till den 31 augusti 2025. Ersättningar kan sökas för skador som sälar orsakat under 2024. Ansökningarna behandlas av NTM-centralen i Lappland och NTM-centralen i Egentliga Finland.
Määräaikainen hyljekorvaushaku on auki elokuun loppuun1.7.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Maa- ja metsätalousministeriö on avannut Euroopan meri-, kalatalous- ja vesiviljelyrahaston hyljekorvausten hakumenettelyn. Haku päättyy 31.8.2025. Korvauksia voi hakea hylkeiden aiheuttamista vahingoista vuodelta 2024. Hakemukset käsittelee Lapin ja Varsinais-Suomen ELY-keskukset.
Försöksprogrammet för återvinning av näringsämnen fortsätter ända till år 202726.6.2025 11:00:00 EEST | Pressmeddelande
Riksdagen har vid plenum 19.6.2025 godkänt ombudgetering av anslaget som har beviljats för forsknings-, utvecklings- och innovationsprojekt i försöksprogrammet för återvinning av nä-ringsämnen.
Ravinteiden kierrätyksen kokeiluohjelma jatkuu vuoteen 2027 saakka26.6.2025 11:00:00 EEST | Tiedote
Eduskunta on hyväksynyt täysistunnossaan 19.6.2025 Ravinteiden kierrätyksen kokeiluohjel-malle TKI-hankkeisiin myönnetyn määrärahan uudelleenbudjetoinnin
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum