NTM-centralerna ser ingen anledning att begränsa användningen av vinterrallydäck på övergångssträckor på belagda vägar som är i gott skick

I testkörning med personbil utrustad med rallydubbdäck kördes 150 överskridningar med hastigheterna 60 km/h och 80 km/h på en teststräcka som var cirka en kilometer lång. Före testet, tidvis under testet och i slutet av testet undersöktes beläggningens spårdjup och ytans grovhet med mätmetoder baserade på laser.
När vinterförhållandena blir mildare och kvalitetskraven för vinterunderhållet å andra sidan blir strängare har man undrat hur rallybilarnas dubbdäck påverkar skicket på belagda vägar och om NTM-centralerna, som ansvarar för landsvägarnas underhåll, borde begränsa användningen av vassa vinterdubbdäck under rallyn för att skydda beläggningen. Redan tidigare har rallyarrangörerna strävat efter att planera rutter som undviker vägar där beläggningen är i dåligt skick.
– Med beaktande av den mycket begränsade relativa andelen vinterrallydäck i förhållande till vägens totala belastning ser NTM-centralerna ingen orsak att begränsa deras användning på belagda landsvägar i gott skick. NTM-centralernas ståndpunkt påverkas också avsevärt av att förarna på grund av däckens höga pris strävar efter ett körsätt som både sparar däcken och vägen. Man bör även i fortsättningen undvika att placera tävlingarnas övergångssträckor på vägar med beläggning som är i dåligt skick, konstaterar Jukka Lehtinen, överdirektör vid NTM-centralen i Mellersta Finland.
– I gemensamma diskussioner med NTM-centralerna konstaterades ett utredningsbehov gällande rallyvinterdäckens slitageeffekt. Ett smidigt myndighetssamarbete är viktigt för våra medlemsföreningars och förbundets verksamhet, och ett test som genomförts gemensamt är ett bra bevis på detta. Vi tackar NTM-centralen i Mellersta Finland för testets möjliggörande och det goda samarbetet för att genomföra det, säger Anssi Kannas, AKK:s generalsekreterare.
Transport- och kommunikationsverket Traficoms föreskrifter
Dubbdäck som används i trafiken i Finland ska uppfylla kraven i Transport- och kommunikationsverket Traficoms föreskrifter. Syftet med föreskriften är att säkerställa att dubbdäck skapar förutsättningar för säker trafik. Samtidigt ska onödigt slitage av vägbeläggningen undvikas.
Däck som används på vägar med snö- och isvallar under rallytävlingar och -övningar uppfyller inte kraven i föreskriften, men deras användning är möjligt med Traficoms dispens. Dubbar som används i rallybilar är längre och vassare än dubbar som används i normal trafik och antalet dubbar är större.
Specialproven i tävlingarna som ordnas vintertid körs på grusvägar med snö- och isvallar. Användningen av spikdubbar som avviker från det normala orsakar inga eller så ringa skador på detta vägnät att de lätt kan repareras av arrangören efter evenemanget.
Arrangörerna ska vara förutseende och kontakta den lokala NTM-centralen
Tävlingarna omfattar ofta övergångssträckor, under vilka de fordon som deltar i evenemanget rör sig på vägytor som är fria från snö och is i enlighet med trafikreglerna. I en stor del av landet har övergångssträckorna allt oftare körts på bar asfaltyta när vintrarna blivit mildare och kvalitetskraven för vinterunderhållet av landsvägarna skärpts. Samtidigt har skicket på beläggningen i synnerhet på det mindre trafikerade belagda vägnätet försämrats.
Tävlingsarrangören ska planera rutten i god tid och vid behov kontakta den lokala NTM-centralen för att utreda vägens skick i mer detalj. På Trafikledsverkets webbplats finns en karta över beläggningarnas skick som ger information om det belagda vägnätets skick i hela landet.
– NTM-centralerna tackar AKK för ett gott samarbete i utredningen av vinterrallydäckens effekter. Vi tror att den gemensamt genomförda utredningen och slutsatserna underlättar anordnandet av tävlingarna. Utredningen visar också att välplanerade vinterrallyn inte har någon betydelse för beläggningen på landsvägarna, säger överdirektör Lehtinen.
Nyckelord
Kontakter
Överdirektör
Jukka Lehtinen
tfn 0295 024698
NTM-centralen i Mellersta Finland
Bilder
Om
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ ELY-keskukset
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från ELY-keskukset
Porin Satama Oy:n laiturihankkeeseen sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelyä (Varsinais-Suomi, Satakunta)17.10.2025 14:32:28 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on antanut päätöksen, jonka mukaan Porin Satama Oy:n Mäntyluodon laiturihankkeeseen sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain mukaista ympäristövaikutusten arviointimenettelyä (YVA-menettelyä).
Valkoposkihanhien toinen muuttoaalto meneillään15.10.2025 09:48:57 EEST | Tiedote
Valkoposkihanhimuutossa on tapahtunut paljon viikon aikana. Viime viikon isot kerääntymät ovat pienentyneet huomattavasti ja muuttavia valkoposkihanhia on havaittu tuhansia Etelä- ja Itä-Suomessa. Valkoposkihanhille ennustetaan seuraavaa lähtöaaltoa ensi viikonlopuksi.
Karvianjoen lähivaluma-aluetta on kartoitettu mallinnuksen keinoin Kankaanpäässä13.10.2025 11:53:07 EEST | Tiedote
LIFE Revives -hanke on teettänyt mallinnustyön Karvianjoen lähivaluma-alueen kuormitustekijöiden selvittämiseksi. Työssä on tunnistettu tehokkaimpia vesiensuojeluratkaisuja neljällä pienemmällä osavaluma-alueella: Lauhalassa, Paholuomassa, Kiviluomassa ja Pikkujoella. Mallinnuksen toteuttivat Tapio Palvelut Oy ja WaterHope, ja sen tuloksena syntyi raportti, jossa arvioidaan kuormitustekijöiden laatua ja määrää erityisesti uhanalaisen raakun elinolosuhteiden näkökulmasta. Hanke järjestää yleisötilaisuuden 4.11.2025 klo 17.30–19.30 Honkajoen Honkahovissa, jossa esitellään mallinnustyön tuloksia. Tilaisuus tarjoaa mahdollisuuden keskusteluun ja kysymyksiin, ja kaikki asiasta kiinnostuneet ovat tervetulleita!
Webbkursen om småmuddring är nu öppen – information för entreprenörer om miljövänligare muddring8.10.2025 13:05:20 EEST | Pressmeddelande
Projektet för hantering av miljökonsekvenserna vid småskaliga muddringar har lanserat en webbkurs som erbjuder aktuell och praktiskt inriktad information om småmuddring. Kursen riktar sig särskilt till entreprenörer som utför muddringsarbeten, men lämpar sig även för andra som är intresserade av ämnet.
Pienruoppaus-verkkokurssi on avattu – tietoa urakoitsijoille ympäristöystävällisemmästä ruoppauksesta8.10.2025 13:05:20 EEST | Tiedote
Pienruoppausten ympäristövaikutukset hallintaan -hankkeen toimesta on avattu verkkokurssi, joka tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa pienruoppauksista. Kurssi on suunnattu erityisesti ruoppauksia toteuttaville urakoitsijoille, mutta se soveltuu myös muille aiheesta kiinnostuneille.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum