NTM-centralerna ser ingen anledning att begränsa användningen av vinterrallydäck på övergångssträckor på belagda vägar som är i gott skick

NTM-centralen i Mellersta Finland och Autourheilun kansallinen keskusliitto AKK Motorsport rf utredde tillsammans vinterrallydäckens slitageeffekt på en typisk belagd regionväg. Enligt mätresultaten var slitageeffekten på beläggningen liten eller obefintlig vid 150 överskridningar med rallydubbdäck. De uppmätta förändringarna i spårdjupet under testkörningen var tiondelar av en millimeter, dvs. nära gränserna för mätnoggrannheten.

I testkörning med personbil utrustad med rallydubbdäck kördes 150 överskridningar med hastigheterna 60 km/h och 80 km/h på en teststräcka som var cirka en kilometer lång. Före testet, tidvis under testet och i slutet av testet undersöktes beläggningens spårdjup och ytans grovhet med mätmetoder baserade på laser.

När vinterförhållandena blir mildare och kvalitetskraven för vinterunderhållet å andra sidan blir strängare har man undrat hur rallybilarnas dubbdäck påverkar skicket på belagda vägar och om NTM-centralerna, som ansvarar för landsvägarnas underhåll, borde begränsa användningen av vassa vinterdubbdäck under rallyn för att skydda beläggningen. Redan tidigare har rallyarrangörerna strävat efter att planera rutter som undviker vägar där beläggningen är i dåligt skick.

– Med beaktande av den mycket begränsade relativa andelen vinterrallydäck i förhållande till vägens totala belastning ser NTM-centralerna ingen orsak att begränsa deras användning på belagda landsvägar i gott skick. NTM-centralernas ståndpunkt påverkas också avsevärt av att förarna på grund av däckens höga pris strävar efter ett körsätt som både sparar däcken och vägen. Man bör även i fortsättningen undvika att placera tävlingarnas övergångssträckor på vägar med beläggning som är i dåligt skick, konstaterar Jukka Lehtinen, överdirektör vid NTM-centralen i Mellersta Finland.

– I gemensamma diskussioner med NTM-centralerna konstaterades ett utredningsbehov gällande rallyvinterdäckens slitageeffekt. Ett smidigt myndighetssamarbete är viktigt för våra medlemsföreningars och förbundets verksamhet, och ett test som genomförts gemensamt är ett bra bevis på detta. Vi tackar NTM-centralen i Mellersta Finland för testets möjliggörande och det goda samarbetet för att genomföra det, säger Anssi Kannas, AKK:s generalsekreterare.

Transport- och kommunikationsverket Traficoms föreskrifter

Dubbdäck som används i trafiken i Finland ska uppfylla kraven i Transport- och kommunikationsverket Traficoms föreskrifter. Syftet med föreskriften är att säkerställa att dubbdäck skapar förutsättningar för säker trafik. Samtidigt ska onödigt slitage av vägbeläggningen undvikas.

Däck som används på vägar med snö- och isvallar under rallytävlingar och -övningar uppfyller inte kraven i föreskriften, men deras användning är möjligt med Traficoms dispens. Dubbar som används i rallybilar är längre och vassare än dubbar som används i normal trafik och antalet dubbar är större.

Specialproven i tävlingarna som ordnas vintertid körs på grusvägar med snö- och isvallar. Användningen av spikdubbar som avviker från det normala orsakar inga eller så ringa skador på detta vägnät att de lätt kan repareras av arrangören efter evenemanget.

Arrangörerna ska vara förutseende och kontakta den lokala NTM-centralen

Tävlingarna omfattar ofta övergångssträckor, under vilka de fordon som deltar i evenemanget rör sig på vägytor som är fria från snö och is i enlighet med trafikreglerna. I en stor del av landet har övergångssträckorna allt oftare körts på bar asfaltyta när vintrarna blivit mildare och kvalitetskraven för vinterunderhållet av landsvägarna skärpts. Samtidigt har skicket på beläggningen i synnerhet på det mindre trafikerade belagda vägnätet försämrats.

Tävlingsarrangören ska planera rutten i god tid och vid behov kontakta den lokala NTM-centralen för att utreda vägens skick i mer detalj. På Trafikledsverkets webbplats finns en karta över beläggningarnas skick som ger information om det belagda vägnätets skick i hela landet.

– NTM-centralerna tackar AKK för ett gott samarbete i utredningen av vinterrallydäckens effekter. Vi tror att den gemensamt genomförda utredningen och slutsatserna underlättar anordnandet av tävlingarna. Utredningen visar också att välplanerade vinterrallyn inte har någon betydelse för beläggningen på landsvägarna, säger överdirektör Lehtinen.

Överdirektör
Jukka Lehtinen
tfn 0295 024698

NTM-centralen i Mellersta Finland

Om

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Päivitetty Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on julkaistu (Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)27.3.2024 12:59:19 EET | Tiedote

Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on päivitetty vuodelle 2024. Strategiaa käytetään ELY-keskuksissa yrityksen kehittämisavustushakemusten sekä Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahasto) yritystukihakemusten arvioinnissa ja hakemusten pohjalta tehtävien päätösten valmistelussa Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan sekä Pohjois-Savon maakuntien alueella.

Vuoden Hyvä YVA -palkinto valtatien 8 parantaminen välillä Rauma-Eurajoki-hankkeelle21.3.2024 08:49:23 EET | Tiedote

Yva ry on myöntänyt vuoden 2024 Hyvä YVA -palkinnon valtatien 8 parantamista välillä Rauma-Eurajoki käsittelevälle ympäristövaikutusten arvioinnille. Hankkeesta vastaavana menettelyssä on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue ja hankkeesta vastaavan edustajana projektipäällikkö Timo Bäcklund. YVA-konsulttina on toiminut projektipäällikkö Rauno Tuominen ja YVA-vastaava Taina Klinga Sitowise Oy:stä ja pääsuunnittelija Sari Kirvesniemi Ramboll Finland Oy:stä. Yhteysviranomaisena on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristövastuualue ja yhteysviranomaisen edustajana johtava asiantuntija Asta Asikainen.