Nu ska den som byter ut oljeuppvärmningen vara vaksam – det rör sig felaktig information och till och med förfalskade beslut om understöd från NTM-centralen
Närings-, trafik- och miljöcentralen i Birkaland har fått kännedom om fall där en entreprenör inom uppvärmningsbranschen har gett felaktig information om understödsvillkoren till en kund som planerar att byta ut oljeuppvärmningen. I värsta fall har den som byter ut oljeuppvärmningen till och med av entreprenören fått ett meddelande som påminner om NTM-centralens beslut om beviljande av understöd.
"Aktörerna inom branschen är i regel pålitliga. Vi anser det dock vara viktigt att varna dem som byter ut oljeuppvärmningen och uppmana dem att vara vaksamma. Om kunden litar på de felaktiga dokument eller muntliga uppgifter som entreprenören ger finns det en risk för att renoveringen inte heller uppfyller understödsvillkoren och att understödet inte fås", påpekar gruppchef Vesa-Pekka Heikkilä.
NTM-centralen skickar aldrig uppgifter om understödsbeslut till entreprenören, utan beslutet skickas alltid direkt till fastighetsägaren antingen per post eller också e-post.
Den gamla oljecistern måste avlägsnas och begäran om komplettering besvaras
Personer som bytt ut oljeuppvärmningen har rapporterat till NTM-centralen att de fått felaktig information av entreprenörerna om grunderna för beviljande av understöd och de övriga villkoren. Det rör sig till exempel felaktig information om kravet på att avlägsna oljecistern.
"Enbart rengöring av cistern räcker inte, utan för att få understöd måste cistern i regel avlägsnas. Oljecistern kan lämnas kvar endast om miljöskyddsmyndigheten har beviljat tillstånd att avvika från skyldigheten att avlägsna den eller om det inte är möjligt att avlägsna oljecistern inne i byggnaden utan att riva byggnadens bärande konstruktioner ", klargör Heikkilä.
De exakta grunderna och villkoren för beviljande av understöd finns på NTM-centralens webbplats. På nätet finns också vanliga frågor från kunderna.
Om uppgifterna eller bilagorna i ansökan är bristfälliga skickar NTM-centralen en begäran om komplettering till den sökande via den elektroniska tjänsten, per e-post eller brev. Man ska svara på begäran om komplettering inom den utsatta tiden.
NTM-centralen är en tillförlitlig informationskälla i ärenden som rör understöd
Om den som ansöker om understöd misstänker att han eller hon råkat ut för ett brott i samband med en uppvärmningsrenovering, lönar det sig för honom eller henne att vända sig direkt till polisen.
Tillförlitlig information om villkoren för understöd och ansökan om understöd samt aktuell information om antalet sökande finns på NTM-centralens webbplats. Just nu behandlas ansökningar som inkommit i januari och februari. Anvisningar för utbetalningsansökningar och den aktuella handläggningstiden finns på UF-centrets webbplats.
Motivas energirådgivning och Motivas webbplats erbjuder rådgivning för byte av oljeuppvärmning för dem som byter oljeuppvärmning.
Läs mer
Understöd för avstående från oljeuppvärmning i bostadsbyggnader (ely-keskus.fi)
Vanliga frågor: Understöd för avstående från oljeuppvärmning (ely-keskus.fi)
Ansök om utbetalning: Miljö (keha-keskus.fi)
På finska: Öljylämmityksen vaihtajalle (motiva.fi)
Ta kontakt
Kundservice för miljöfrågor
0295 020 900 (mån–fre kl. 9–16)
kundservice.miljo@ntm-centralen.fi
Ytterligare information till medierna
Vesa-Pekka Heikkilä, gruppchef, NTM-centralen i Birkaland, tfn 0295 036 324, vesa-pekka.heikkila@ely-keskus.fi
Om
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ ELY-keskukset
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från ELY-keskukset
Maanteiden kunnossapito vaatii valintoja – liikennöitävyys varmistetaan kaikilla teillä (Kainuu ja Pohjois-Pohjanmaa)15.9.2025 12:05:23 EEST | Tiedote
Maanteiden hoito ja niiden kunto kiinnostaa jokaista suomalaista, asui hän sitten taajamassa tai haja-asutusalueella. Maantieverkon korjausvelka on kasvanut 2,5 miljardiin, vaikka parina viime vuonna tilanteeseen on saatukin lisärahoituksella hieman helpotusta.
INFRA-hankkeiden haku syksyllä 2025 (Lappi)15.9.2025 11:11:07 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus avaa elinkeinolähtöisten infrahankkeiden haun Lapissa. Hankkeiden hakuaika on 15.9.–31.10.2025. Sähköinen haku tapahtuu EURA 2021 -järjestelmän kautta.
Petoaita vastaa tavallista aitaa, jos sähkövirta pääsee karkuteille5.9.2025 09:57:29 EEST | Tiedote
Tärkeä osa petovahinkojen torjuntaa on petoaitojen oikea-aikainen huolto laidunkauden aikana. Suurin uhka petoaidan toimivuudelle on sen alla kasvava kasvillisuus. Esimerkiksi Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueelta on havainnoitu jonkin verran kiireellistä niittämistä kaipaavia petoaitojen alusia. Aitalankoihin osuessaan kasvillisuus johtaa sähkövirtaa maahan ja jännite langassa laskee, eikä enää riitä karkottamaan saalista etsivää petoa.
Toimintaympäristön kehittämisavustuksen haku Pohjois-Pohjamaalla, Kainuussa ja Lapissa käynnistyy 1.9.20251.9.2025 14:11:14 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksessa avautuu toimintaympäristön kehittämisavustushaku EAKR-rahastosta ajalle 1.9.–31.10.2025. Hakuun on varattu varoja yhteensä 2,15 miljoonaa euroa.
Luhanpuron sillan korjaustyöt alkavat Sotkamossa1.9.2025 12:50:18 EEST | Tiedote
Laakajärvetiellä sijaitsevan Luhanpuron sillan korjaustyöt Sotkamossa alkavat viikolla 37. Silta on suljettu liikenteeltä 8.-12.9.2025 klo 21.00–06.00. Ajantasaiset tiedot tietöistä: Tienkäyttäjälinja puh. 0200 2100 Liikennetilanne (fintraffic.fi)
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum