Nuoret kirjoittivat viisi teesiään ravintola- ja hoiva-alan työelämälle

Miten innostaa nuoria aloille, joilla olisi töitä? Entä miten tulijat pidetään talossa, jos työpaikka löytyy? Ravintola-alalla toimivan Burger Kingin, Diakonissalaitoksen ja Diakonissalaitoksen Hoivan Yhdessä työhön -hanke haluaa ottaa nuorten työntekijöiden ja -hakijoiden toiveet ja tarpeet huomioon. Osana hanketta nuoret saivat kirjoittaa toiveensa näiden alojen työelämälle.
– Teesien kirjoittamiseen osallistui nuoria työntekijöitä ja -hakijoita sekä Burger Kingistä että Diakonissalaitoksen Hoivasta. Oli silmiä avaavaa kuulla, mitä toiveita nuorilla oli työelämälle. Herkästi käy niin, että nuorilta itseltään ei kysytä, vaan sorrutaan oletuksiin, kertoo hankkeen projektipäällikkö Aino Bain Diakonissalaitokselta.
– Haluamme tehdä kaikkemme, että meille töihin päätynyt nuori myös viihtyy töissä. Ei voida olettaa, että vain nuoret joustavat. Myös työnantajien tulee aktiivisesti haastaa itseään vastatakseen nuorten toiveisiin ja odotuksiin. Voimme työnantajana ilolla allekirjoittaa alla olevat teesit ja on myös positiivista huomata, että teesit sisältävät paljon yhteistä brändimme arvojen Connect, Appreciate, Respect, Everyone -kanssa, sanoo BURGER KING® -ketjun ketjujohtaja Siru Kalpio.
Nuorten kirjoittamat teesit ravintola- ja hoiva-alan työelämälle
1. Valitaan oikeat ihmiset oikeisiin tehtäviin
Työn kuormittavuus on erilaista eri ihmisille, otetaan tämä huomioon jo rekrytointivaiheessa – esimerkiksi yötyöt eivät rasita kaikkia. Tarjotaan kokeiluvuoroja nuorille töihin tulijoille, jotta he tietävät, mihin ovat hakemassa töihin. Puhutaan kohderyhmällenne sen kielellä ja helposti lähestyttävästi.
2. Opitaan toinen toisiltamme
Lisätään keskustelua työnantajien, työntekijöiden ja työnhakijoiden välillä. Töistä liikkuu usein epämääräisiä huhuja, jotka eivät välttämättä pidä paikansa. Annetaan työnhakijoille ja työntekijöille tilaisuuksia kysyä. Kuunnellaan ja opitaan toinen toisiltamme sekä luodaan työlle yhteiset tavoitteet. Vain siten taataan, että kaikki viihtyvät.
3. Palkkauksen pitää olla reilua ja läpinäkyvää
Kerrotaan palkasta rehellisesti ja avoimesti. Muistetaan, että työtehtävien ja palkan tulee vastata toisiaan ja etenemisen näkyä palkassa. Työntekijän voi palkita myös muilla eduilla kuin palkalla.
4. Huomioidaan, että jokainen työntekijä on yksilö
Tarjotaan riittävästi tukea nuorten työllistymiseen, jos motivaatiota löytyy. Kielitaito ei saa olla este työllistymiselle. Huomioidaan myös erilaiset toiveet urapoluilla – osa haluaa edetä, mutta osa ei esimerkiksi halua esimieheksi.
5. Ei jätetä ketään yksin
Tarjotaan vinkkejä siihen, miten kuormittavasta työstä voi selvitä työnantajan tuella. Nuorilla on yhä enemmän paineita suorittaa niin vapaa-aikaa kuin työelämääkin. Tarjotaan nuorille työntekijöille vertaistukea vaikka vanhemman kollegan avulla.
Yhdessä työhön -hankkeessa on mukana 70 nuorta, sekä työnantajan edustajia Burger Kingiltä ja Diakonissalaitoksen Hoivasta. Euroopan sosiaalirahaston rahoittama hanke toimii vuosina 2020–2021 Burger Kingin ravintoloissa ja hoivapalveluja tarjoavan Diakonissalaitoksen Hoivan yksiköissä Helsingissä ja Uudellamaalla. Hanke saa rahoitusta Euroopan sosiaalirahasto ESR:n rakennerahastosta, Diakonissalaitokselta, Diakonissalaitoksen Hoivalta ja Tradekalta.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
Aino Bain, projektipäällikkö
Diakonissalaitos, aino.bain@hdl.fi
p.050 574 3566
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Diakonissalaitos on rohkea yhteiskunnallinen toimija, joka tuottaa vaikuttavia sosiaali- ja terveyspalveluja.
Diakonissalaitoksen Hoiva Oy tuottaa monipuolisia palveluja asumiseen, vaikuttavia palveluja päihteidenkäyttäjille sekä hoivaa ja huolenpitoa ikäihmisille eteläisessä Suomessa.
Vuonna 1954 perustettu Burger King on maailman toiseksi suurin hampurilaisravintolaketju, jossa käy maailmanlaajuisesti yli 11 miljoonaa asiakasta päivässä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Diakonissalaitos
Asunnottomien yön tutustumisretki: asunnottomuus lisääntyy ja päihdetilanne kaduilla raaistuu – mikä ratkaisuksi?12.9.2025 13:41:38 EEST | Kutsu
Asunnottomien määrä kääntyi vuonna 2024 nousuun ensi kertaa sitten vuoden 2012. Samaan aikaan päihdetilanne kaduilla on pahentunut ratkaisevasti. Tilanne on haastava, mutta ratkaisujakin on. Tervetuloa 16.10.2025 tutustumisretkelle näkemään ja kuulemaan, mitä on asunnottomien ja asunnottomuustyön arki tänä päivänä.
Ratkaisujen aika: Alfa-PVP pois kadulta ja hoitopolku kuntoon5.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Alfa-PVP:n käyttö on lisääntynyt räjähdysmäisesti lyhyessä ajassa, ja tilanne aiheuttaa syystä pelkoa ja hämmennystä. Nyt on aika toimia. Alfa-PVP on saatava pois kadulta keinolla millä hyvänsä, ja päihderiippuvaisten henkilöiden hoitopolku sujuvoitettava sellaiseksi, että kadulta pääsee heti vieroitukseen ja vieroituksesta kuntoutukseen.
Viimeinen A-sisar on poissa – 1800-luvulla aloitettu sisarkotijärjestelmä päättyi lopullisesti4.9.2025 12:14:26 EEST | Tiedote
Diakonissalaitoksen viimeinen A-sisar, diakonissa Rauha Venetmäki kuoli 99-vuotiaana 22.8.2025. Hänen myötään päättyi Diakonissalaitoksella vuonna 1867 alkanut Sisarkodin aika. Sisarkoti oli alun perin kutsumukseen perustuva hengellinen yhteisö, jossa tärkeintä oli palvelu, ei palkka.
”Oltaisiinko toistemme puolella?”– Diakonissalaitos haastaa puuttumaan vastakkainasetteluun, joka uhkaa normalisoitua27.8.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Yhteiskunnallinen keskustelu on viime vuosina kärjistynyt, ja ihmisten yhdistäjäksi aikanaan kehitetty sosiaalinen media lietsoo vastakkainasettelua entisestään. Diakonissalaitos on huolissaan ilmiöstä, jossa vastakkainasettelu normalisoituu ja puuttumisen kulttuuri rapautuu.
Vastuullisuus on Diakonissalaitoksen maineen kulmakivi14.8.2025 10:00:04 EEST | Tiedote
Diakonissalaitos ja sen omistama yhteiskunnallinen yritys Rinnekodit saivat kaikilta sidosryhmiltä hyvät arvosanat vuoden 2025 Luottamus & Maine -tutkimuksissa (Reputation and Trust Analytics, ent. T-media). Vuonna 2025 tutkimus tehtiin oman henkilöstön, suuren yleisön ja päättäjien keskuudessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme