Nuoret oppivat 4H:n ja Nordean työelämään tutustumisjaksolla rahataitoja ja yrittäjyyttä

Nordea ja 4H-järjestö järjestävät etänä toteutettavan TET-harjoittelun kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaisille ympäri Suomea. Nordea ja 4H haluavat TET-harjoittelun avulla tukea nuorten yrittäjyyttä ja sitä, kuinka nuoret voivat tunnistaa omat taitonsa.
4H:n ja Nordean järjestämällä TET-jaksolla nuori oppii taloustaitoja ja saa valmiudet perustaa oman 4H-yrityksen.

4H-järjestö ja Nordea järjestävät lokakuussa etänä toteutettavan TET-harjoittelun, jonka teemana on rahataidot ja yrittäjyys. 4H:n ja Nordean yhteisenä tavoitteena on edistää harjoittelun kautta nuorten talousosaamista ja yrittäjyystaitoja.

Harjoitteluviikkoja järjestetään yhteensä kaksi kahdelle eri oppilasryhmälle. 15-vuotias Rasmus Tuusulasta osallistui TET-harjoittelun ensimmäiselle viikolle. Hän kertoo oppineensa harjoittelussa finanssialaan liittyvistä asioista sekä oman yrityksen perustamisesta.

”Olen kiinnostunut sekä yrittäjyydestä että raha-asioista, joten niistä on ollut mielenkiintoista oppia lisää. TET on opettanut myös ryhmätyötaitoja sekä sitä, millaista työelämä on käytännössä yrittäjänä tai pankissa”, hän sanoo.

TET-harjoittelu toteutetaan Teams-sovelluksen välityksellä, joten nuorilla ympäri Suomea on mahdollisuus osallistua jaksolle ja oppia työelämätaitoja. Pääkaupunkiseudun 4H-yhdistyksen 4H-yrityskoordinaattori Joni Nissilä kertoo, että TET-harjoittelu on ensimmäisellä viikolla sujunut oikein mukavasti.

”Osallistujat ovat olleet aktiivisia ja kehitelleet yhdessä kekseliäitä yritysideoita. Moni on oivaltanut harjoittelun aikana, että yrittäjyyttä todella voi kokeilla jo näin nuorena myös itse. Viikon aikana opiskellaan käytännönläheisesti muun muassa markkinointia, kannattavuutta ja kirjanpitoa. Samalla harjoittelu antaa valmiudet oman 4H-yrityksen perustamiseen.”

TET-harjoittelu koostuu työpajoista ja nuorille annettavista tehtävistä, joiden parissa he työskentelevät tiimeissä läpi koko viikon. Työharjoittelujaksolla opitaan rahataitoja ja kuullaan erilaisia uratarinoita. Lisäksi kartoitetaan omaa osaamista ja vahvuuksia sekä pohditaan yritysideoita

4H:lla ja Nordealla on yhteinen tavoite tukea nuorten talousosaamista. 4H yhtenä Suomen suurimmista nuorisojärjestöistä tuntee nuorten näkökulman ja Nordean vahvuutena on tuoda harjoitteluun käytännön työelämä- ja talousosaamista.

Työelämään tutustumispäivissä toivotamme nuoret tervetulleeksi tutustumaan finanssialaan ja miten vahvoilla rahataidoilla voi vaikuttaa maapallon kestävän kehityksen edistämiseen. Nuoret ovat olleet todella aktiivisia, ja onkin upeaa, miten jo toteutuneen ryhmän osallistuminen on ollut vuorovaikutteista läpi koko TET-viikon, toteaa Pirjo Kuusela, Nordean yhteiskuntavastuujohtaja.

Toimittajat ovat lämpimästi tervetulleita saapumaan linjoille ja seuraamaan TET-harjoittelua viikolla 43. Otathan yhteyttä mikäli haluat kuulla lisää TET-harjoittelusta tai tulla seuraamaan etänä.

Pirjo Kuusela,
yhteiskuntavastuujohtaja, Nordea