Nuoret pitävät Lukiolaisten sijoittajakoulua kiinnostavana ja hyödyllisenä – Ensi syksynä kaikki lukiot voivat ilmoittautua mukaan

Talous ja nuoret TATin Lukiolaisten sijoittajakoulua on pilotoitu kuluneen lukuvuoden aikana kuuden lukion voimin. Palautteet ovat olleet hyviä. Kaikki lukiot voivatkin nyt ilmoittautua mukaan Lukiolaisten sijoittajakouluun lukuvuodelle 2021–2022.

Nuoret ovat kokeneet kurssin hyödylliseksi

Lukiolaisten sijoittajakoulun pilotointiin parhaillaan osallistuvat 150 nuorta kertovat yleisimmäksi syyksi kurssille osallistumiseen innostuksen ja kiinnostuksen sijoittamista kohtaan. Nuorille tehdyssä kyselyssä hieman yli 60 prosenttia kertoo jo alkaneensa sijoittamaan, eli on avannut arvo-osuustilin tai osakesäästötilin. Opiskelijoiden tyytyväisyys kurssiin on 4,4/5 ja koettu hyöty 4,6/5. Kiitosta opiskelijoilta saavat selkeät oppimateriaalit ja luennot, sekä täysin uuden oppiminen:

Parasta on ollut se, että olen saanut tietoa asiasta, mistä en ole tiennyt ollenkaan ennen.

Ehdottomasti uusiin käsitteisiin tutustuminen ja tuntitehtävät, koska ne ovat auttaneet ymmärtämään asiat paremmin.

Alan parhaiden asiantuntijoiden kanssa tuotetut sisällöt

Lukiolaisten sijoittajakoulu on alun perin opettaja Timo Holmströmin kehittämä konsepti. Talous ja nuoret TAT lähti yhdessä Holmströmin kanssa kehittämään Lukiolaisten sijoittajakoulusta valtakunnallista mallia. Sisältöjä on tuotettu yhdessä alan parhaiden kumppanien kanssa. Viimeisin sijoittajakoulun kumppani on Nordnet. Nordnetin Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen näkee tärkeänä säästämisen ja sijoittamisen demokratisoimisen.

Otimme itse yhteyttä TATiin, kun kuulimme pilotista. Pohjoismaisessa Nordnet in Society -hankkeessa työskentelemme tasa-arvon, vastuullisuuden ja digitaalisen oppimisen parissa. Lukiolaisten sijoittajakoulu edistää näitä kaikkia, Tuppurainen sanoo.

Myös Nordnetin talousasiantuntija ja suositun Rahapodin toinen juontaja Martin Paasi on innostunut Lukiolaisten sijoittajakoulusta, ja on myös itse mukana tekemässä oppimateriaaleja.

Ihan kaikkea ei tarvitse rahoittaa palkkatyöllä. Uskon, että nuorten talousosaamisen kasvattaminen saa yhä useamman suomalaisen valjastamaan pitkäjänteisestä, kustannustehokkaasta osakesäästämisestä vetoapua oman elämänkaarensa rahoittamiseksi. Bonuksena saa puskurin koettelemusten varalle ja riippumattomamman elämän, Paasi summaa.

Opettaja, ilmoita oma lukiosi mukaan

Elokuusta 2021 alkaen kaikki halukkaat lukiot voivat alkaa tarjoamaan Lukiolaisten sijoittajakoulun opintojaksoa omassa lukiossaan. Kurssi kestää kaksi ja puoli vuotta eli koko lukion ajan. Se koostuu kuukausittaisista tapaamisista, joissa vastuuopettajan johdolla perehdytään sijoittamisen ja oman talouden hallinnan teemoihin. Opettajille tarjotaan valmiit tuntisuunnitelmat ja oppimateriaalit, sekä koulutusta sisältöjen opettamiseen. Lisäksi sijoittajakoululaiset saavat erilaisia etuja ja heille järjestetään erilaisia tapahtumia ja yritysvierailuja.

Ilmoittaudu mukaan täältä. Ilmoittautuminen ensi lukuvuodelle on auki 28.5. saakka.

Lukiolaisten sijoittajakoulu pähkinänkuoressa

Lukiolaisten sijoittajakoulun ideana on oppia taloudesta sijoittamisen kautta. Materiaalit perustuvat lukion opetussuunnitelman perusteisiin (LOPS2021). Tapaamisten ohella lukiolaiset laativat itselleen säästämissuunnitelman, johon merkitään kuukausitulot, säästämistavoite ja säästöille soveliaita sijoituskohteita. Lukiolaiset avaavat halutessaan omat arvo-osuustilit, ja harjoittelevat sijoittamista käytännössä.

Lisäksi suunnitteilla on hyväntekeväisyyssalkkumalli, jolloin kaikki nuoret pääsevät kokeilemaan sijoittamista käytännössä, omista varoista riippumatta. Lukiokohtaisten hyväntekeväisyyssalkkujen sisältö rakennetaan ja sijoitetaan ryhmän kesken, ja mahdolliset tuotot lukio saa lahjoittaa valitsemalleen hyväntekeväisyyskohteelle.

Lukiolaisten sijoittajakoulun kumppaneina toimivat NordnetInderes ja Suomen Osakesäästäjät.

Talous ja nuoret TTATin tavoitteena on, että jokainen nuori innostuu työelämästä, hallitsee omaa talouttaan ja haluaa toimia yritteliäänä yhteiskunnan jäsenenä.

Tyttöjen kiinnostus johtajuuteen nousussa, perinteinen sukupuolijakauma pätee edelleen tulevaa alaa valitessa24.5.2021 02:00:00 EEST | Tiedote

TAT Nuorten tulevaisuusraportti -tutkimus kartoitti maaliskuussa lähes 15 000 yläkoululaisen, lukiolaisen ja ammatillisen opiskelijan näkemyksiä tulevasta työelämästä. Tuloksista käy ilmi, että tyttöjen kiinnostus johtajuuteen on kasvussa. Niin tyttöjen kuin poikienkin ajatukset tulevasta alasta ovat kuitenkin edelleen hyvin perinteisiä. Tyttöjä kiinnostavat jo valmiiksi naisvaltaiset alat, poikia miesvaltaiset. Vanhempien koulutustausta ja työllisyystilanne vaikuttavat vahvasti nuoren valintoihin. Nuoret saavat työelämätietoa paitsi koulusta ja vanhemmilta sekä ystäviltä, myös laajasti digitaalisten kanavien kautta.

Mahdollistetaan kunnallinen tulevaisuus lapsille ja nuorille!7.5.2021 07:55:34 EEST | Tiedote

Talous ja nuoret TAT esittelee omia tavoitteitaan kuntavaalien alla ja haastaa ehdokkaita puhumaan kunnallista puhetta lasten, nuorten ja kuntien elinvoiman tulevaisuudesta. TAT haluaa vahvistaa lasten ja nuorten oman talouden hallinnan taitoja, varmistaa työelämäkokemusten saatavuuden ja kannustaa nuoria rohkeasti yrittämään. Kampanjalla pyritään herättämään keskustelua siitä, miten kuntien elinvoima varmistetaan jatkossakin, valtakunnallisesti.

Talous ja nuoret TATin Yrityskylä haastaa työpaikat tekemään työelämälupauksia korona-ajan nuorille30.11.2020 06:43:55 EET | Tiedote

Yrityskylän Tulevaisuuslupaus-kampanja haastaa yritykset ja muut työpaikat tarjoamaan myönteisiä työelämäkokemuksia nuorille. Kampanjan tavoitteena on myös nostaa keskusteluun se, miten korona vaikuttaa nuorten elämään. Työelämäkokemusten saaminen on vaikeutunut, koska TET-jaksoja ja kesätyömahdollisuuksia on peruuntunut. TATin Nuorten tulevaisuusraportti 2020 -tutkimuksen mukaan nuoret ovat erittäin kiinnostuneita työelämästä ja he toivoisivat kouluihin lisää työelämätietoutta. Lisäksi tutkimuksen mukaan nuoret kokevat koronan myötä tulevaisuuden epävarmempana kuin vanhemmat. Jo lähes 50 Yrityskylän kumppania eri puolilta Suomea on tehnyt lupauksen, jolla he pyrkivät parantamaan nuorten mahdollisuuksia työelämään kiinnittymisessä. Lupauksen antaneet työnantajat ovat esimerkiksi luvanneet tarjota TET-paikkoja, työnhakusparrausta ja sitoutuneet huolelliseen kesätyöntekijöiden perehdyttämiseen. Tulevaisuuslupaus-kampanja on osa Yrityskylän 10-vuotisjuhlavuotta Talous ja nuoret TATin Yrit