Nuoret pitävät opettajan työtä tärkeänä tulevaisuuden ammattina

Nuoret kokevat opettajan työn tärkeäksi
Nuoret arvostavat opettajan työtä ja kokevat sen merkityksellisenä. Tämä on tärkein syy hakeutua opettajankoulutukseen. Opettaja voi heidän mielestään tehdä tulevaisuuden kannalta merkityksellistä työtä kasvavien lasten ja nuorten kanssa paremman yhteiskunnan ja maailman puolesta. Tärkeäksi nuoret kokevat koulutuksen ja työn arvostuksen yleensäkin. Opettajankoulutuksen vetovoimaa lisääntyy, kun sitä pidetään laadukkaana.
Tutkimuksessa tarkasteltiin myös digitalisaation merkitystä opettajan työlle. Nuoret ovat sitä mieltä, että kone ei koskaan voi korvata elävää opettajaa. Tekoäly tai verkkopohjaiset oppimisympäristöt eivät vähennä opettajan työn merkitystä. Sitä vastoin digitalisaatio nähdään mahdollisuutena kehittää opetusta.
Käsitykset koulujen heikentyneistä työoloista arveluttavat
Eniten nuoria arveluttaa käsitys koulujen heikentyneistä työoloista. Heidän mielestään resurssien väheneminen on vaikeuttanut opettajien työtä. He arvioivat, että opettajan aikaa menee paljon muuhun kuin opettamiseen liittyviin tehtäviin. Lisäksi yhteydenpito ja vuorovaikutus huoltajien kanssa voi olla kuormittavaa.
– Paras tapa varmistaa opettajankoulutuksen vetovoimaisuus onkin pitää huolta opettajien työoloista, tiivistää tutkimusryhmää johtanut professori Hannu L. T. Heikkinen Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksesta.
Tutkimuksessa kartoitettiin myös eri medioiden vaikutusta nuorten käsityksiin opettajan työstä ja opettajankoulutuksesta. Tulosten mukaan iltapäivälehdistö välittää negatiivisia mielikuvia, kun taas nuoret kokevat saavansa sosiaalisen median kautta varsin myönteisen käsityksen opettajan työstä.
Selvityksessä tarkasteltiin hakijamäärien kehittymistä viimeisen kuuden vuoden aikana. Yleisesti hakijamäärät ovatkin kääntyneet kasvuun.
Tarvetta kehittää koulujen ja korkeakoulujen yhteistyötä – mentoroinnin puute on heikko lenkki
Selvityksen pohjalta tutkijaryhmä tekee ehdotuksia jatkotoimista. Valtakunnalliset opiskelijavalinnat näyttävät olevan oikeansuuntaista kehitystä. Opinto-ohjausta on kehitettävä sekä yhteistyötä korkeakoulujen ja lukioiden välillä edelleen tiivistettävä, jotta tieto eri opettajankoulutuksista ja opiskelumahdollisuuksista leviää.
Lukiolaiset aprikoivat myös sitä, miten itse pärjäisivät opettajina. Useimmilla aloilla edetään vähemmän vaativista kohti haasteellisempia tehtäviä, mutta nuori opettaja voi joutua kantamaan hyvin raskaan vastuun jo vähän yli parikymppisenä. Pahimmassa tapauksessa hän jää hyvin yksin. Näkemys tuen tarpeesta opettajan työn alkuvaiheessa saa vahvan tuen tutkimuksessa kootusta vertailuaineistosta opettajaksi opiskelevilta, opettajankouluttajilta ja opoilta.
– Uusien opettajien tueksi tarvitaan kansallinen ratkaisu, ja mukaan tarvitaan sekä kunnat ja opettajankoulutusyksiköt, tiivistää tutkimusryhmässä mukana ollut professori Päivi Tynjälä.
– Tukea voidaan kehittää esimerkiksi vertaistuen ja mentoroinnin avulla. Erityisesti vertaisryhmämentoroinnista on saatu lupaavia tuloksia. Ongelmana on kuitenkin, miten se saadaan juurtumaan opettajien työehtosopimuksiin.
Opettajankoulutuksen vetovoimaselvitys on opetus- ja kulttuuriministeriön käynnistämä hanke, jonka toteutti Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos.
Tiedote tutkimustuloksista julkaistaan OKM:n verkkosivuilla 9.9.2020 klo 13 ja tutkimusraportti Opettajuus kannattaa! -tapahtumassa Helsingin yliopiston Tiedekulmassa.
Linkki tapahtumaan:
https://helsinginyliopisto.etapahtuma.fi/Kalenteri/Suomi?id=59160
ja https://minedu.fi/tapahtumat/2020-09-09/opettajuus-kannattaa-tapahtuma
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Professori Hannu L.T. Heikkinen, Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos, puh. 050 342 1346, s-posti: hannu.l.t.heikkinen@jyu.fi
Kirsi Häkämiesviestintäsihteeri
Puh:040 805 4249viestinta@jyu.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Vuoden 2026 alussa aloittava Jyväskylän yliopiston ja ammattikorkeakoulun yhteinen korkeakoulukonserni on yksi Suomen suurimmista22.12.2025 10:05:52 EET | Tiedote
Jyväskylän kaupunki, Jyväskylän yliopisto sekä vähemmistöomistajat Jämsän kaupunki ja Äänekosken ammatillisen koulutuksen kuntayhtymä (Poke) allekirjoittivat tänään 22.12.2025 Jyväskylän ammattikorkeakoulun (Jamk) osakkeita koskevan osakekauppakirjan. Jyväskylän kaupunki myy 50,6 % ja Jämsän kaupunki sekä Poke kumpikin 5 % ammattikorkeakoulun osakkeista Jyväskylän yliopistolle. Osakekaupan jälkeen Jyväskylän yliopistosta tulee ammattikorkeakoulun pääomistaja 60,6 % omistusosuudella, Jyväskylän kaupungin säilyttäessä 39,4 % omistusosuuden.
Nordea lahjoittaa 50 000 euroa lisää Jyväskylän yliopiston luonnon monimuotoisuustutkimukseen22.12.2025 08:01:00 EET | Tiedote
Nordea ja Jyväskylän yliopisto jatkavat vuoden 2025 aikana aloitettua nelivuotista tutkimusohjelmaa, jossa kehitetään taloudellisesta toiminnasta aiheutuvan luontojalanjäljen arviointimenetelmiä. Vuoden alussa tutkimusohjelmaan lahjoitetun 200 000 euron lisäksi Nordea on nyt vuoden lopussa lisännyt rahoitustaan 50 000 eurolla. Tutkimusyhteistyön tavoitteena on syventää koko yhteiskunnan ymmärrystä luonnon monimuotoisuudesta ja edistää kestävää siirtymää Pohjoismaissa.
Suomen Akatemialta rahoitusta Jyväskylän yliopistoon kansainväliseen suurteholaskennan tutkimusyhteistyöhön19.12.2025 10:30:00 EET | Tiedote
Suomen Akatemia on myöntänyt tutkimusrahoitusta suurteholaskennan kansainväliseen yhteistyöhön. Rahoitusta osoitettiin 12 hankkeelle yhteensä 6,4 miljoona euroa kaudelle 2026–2028. Jyväskylän yliopistossa rahoitusta sai kaksi hanketta, yhteensä noin 960 000 euroa.
Anu Kankainen valittiin akatemiaprofessoriksi19.12.2025 08:01:48 EET | Tiedote
Fysiikan professori Anu Kankainen sai arvostetun akatemiaprofessorin rahoituksen kaudelle 1.1.2026-31.12.2031.
Jyväskylän yliopiston Puolestapuhuja-palkinto 2025 Joni Kettuselle18.12.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopistosäätiö on päättänyt luovuttaa vuoden 2025 Jyväskylän yliopiston Puolestapuhuja-palkinnon toimitusjohtaja, psykologian tohtori Joni Kettuselle. Firstbeat Oy:n perustaja Joni Kettunen johtaa yhtiönsä kahta liiketoimintaa, huippu-urheilua ja hyvinvointia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
