Nuoret pitävät opettajan työtä tärkeänä tulevaisuuden ammattina

Nuoret kokevat opettajan työn tärkeäksi
Nuoret arvostavat opettajan työtä ja kokevat sen merkityksellisenä. Tämä on tärkein syy hakeutua opettajankoulutukseen. Opettaja voi heidän mielestään tehdä tulevaisuuden kannalta merkityksellistä työtä kasvavien lasten ja nuorten kanssa paremman yhteiskunnan ja maailman puolesta. Tärkeäksi nuoret kokevat koulutuksen ja työn arvostuksen yleensäkin. Opettajankoulutuksen vetovoimaa lisääntyy, kun sitä pidetään laadukkaana.
Tutkimuksessa tarkasteltiin myös digitalisaation merkitystä opettajan työlle. Nuoret ovat sitä mieltä, että kone ei koskaan voi korvata elävää opettajaa. Tekoäly tai verkkopohjaiset oppimisympäristöt eivät vähennä opettajan työn merkitystä. Sitä vastoin digitalisaatio nähdään mahdollisuutena kehittää opetusta.
Käsitykset koulujen heikentyneistä työoloista arveluttavat
Eniten nuoria arveluttaa käsitys koulujen heikentyneistä työoloista. Heidän mielestään resurssien väheneminen on vaikeuttanut opettajien työtä. He arvioivat, että opettajan aikaa menee paljon muuhun kuin opettamiseen liittyviin tehtäviin. Lisäksi yhteydenpito ja vuorovaikutus huoltajien kanssa voi olla kuormittavaa.
– Paras tapa varmistaa opettajankoulutuksen vetovoimaisuus onkin pitää huolta opettajien työoloista, tiivistää tutkimusryhmää johtanut professori Hannu L. T. Heikkinen Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksesta.
Tutkimuksessa kartoitettiin myös eri medioiden vaikutusta nuorten käsityksiin opettajan työstä ja opettajankoulutuksesta. Tulosten mukaan iltapäivälehdistö välittää negatiivisia mielikuvia, kun taas nuoret kokevat saavansa sosiaalisen median kautta varsin myönteisen käsityksen opettajan työstä.
Selvityksessä tarkasteltiin hakijamäärien kehittymistä viimeisen kuuden vuoden aikana. Yleisesti hakijamäärät ovatkin kääntyneet kasvuun.
Tarvetta kehittää koulujen ja korkeakoulujen yhteistyötä – mentoroinnin puute on heikko lenkki
Selvityksen pohjalta tutkijaryhmä tekee ehdotuksia jatkotoimista. Valtakunnalliset opiskelijavalinnat näyttävät olevan oikeansuuntaista kehitystä. Opinto-ohjausta on kehitettävä sekä yhteistyötä korkeakoulujen ja lukioiden välillä edelleen tiivistettävä, jotta tieto eri opettajankoulutuksista ja opiskelumahdollisuuksista leviää.
Lukiolaiset aprikoivat myös sitä, miten itse pärjäisivät opettajina. Useimmilla aloilla edetään vähemmän vaativista kohti haasteellisempia tehtäviä, mutta nuori opettaja voi joutua kantamaan hyvin raskaan vastuun jo vähän yli parikymppisenä. Pahimmassa tapauksessa hän jää hyvin yksin. Näkemys tuen tarpeesta opettajan työn alkuvaiheessa saa vahvan tuen tutkimuksessa kootusta vertailuaineistosta opettajaksi opiskelevilta, opettajankouluttajilta ja opoilta.
– Uusien opettajien tueksi tarvitaan kansallinen ratkaisu, ja mukaan tarvitaan sekä kunnat ja opettajankoulutusyksiköt, tiivistää tutkimusryhmässä mukana ollut professori Päivi Tynjälä.
– Tukea voidaan kehittää esimerkiksi vertaistuen ja mentoroinnin avulla. Erityisesti vertaisryhmämentoroinnista on saatu lupaavia tuloksia. Ongelmana on kuitenkin, miten se saadaan juurtumaan opettajien työehtosopimuksiin.
Opettajankoulutuksen vetovoimaselvitys on opetus- ja kulttuuriministeriön käynnistämä hanke, jonka toteutti Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos.
Tiedote tutkimustuloksista julkaistaan OKM:n verkkosivuilla 9.9.2020 klo 13 ja tutkimusraportti Opettajuus kannattaa! -tapahtumassa Helsingin yliopiston Tiedekulmassa.
Linkki tapahtumaan:
https://helsinginyliopisto.etapahtuma.fi/Kalenteri/Suomi?id=59160
ja https://minedu.fi/tapahtumat/2020-09-09/opettajuus-kannattaa-tapahtuma
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Professori Hannu L.T. Heikkinen, Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos, puh. 050 342 1346, s-posti: hannu.l.t.heikkinen@jyu.fi
Kirsi Häkämiesviestintäsihteeri
Puh:040 805 4249viestinta@jyu.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Nuorten Kompassi ohjaa kohtaamaan elämän haasteita – nyt myös englanniksi19.11.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yläkouluikäisille ja toisen asteen alussa oleville nuorille suunnattu viisiviikkoinen hyvinvointiohjelma Nuorten Kompassi on nyt vapaasti käytettävissä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palaute kaikilla kolmella kielellä on tervetullutta!
Unifin uusi puheenjohtaja Jari Ojala: Suomi tarvitsee panostuksia tieteeseen ja inhimilliseen pääomaan19.11.2025 13:20:16 EET | Tiedote
Rehtori Jari Ojala Jyväskylän yliopistosta on valittu Unifin hallituksen puheenjohtajaksi kaudelle 1.1.2026 – 31.12.2027.
Ruusupuisto tutkii ja keskustelee 25.11.: Portteja koulun tulevaisuuteen19.11.2025 12:30:00 EET | Tiedote
Mihin koulun kehittämisessä tulisi erityisesti keskittyä? Millaisia unelmia meillä on? Mikä on mahdollista toteuttaa? Mistä haluamme pitää kiinni? Näitä kysymyksiä pohdimme kolmen kehittäjäkoulun rehtorin kanssa marraskuun Ruusupuisto tutkii ja keskustelee -tilaisuudessa.
Uusi väitöstutkimus selvitti sosiaalisen median sisältöjen sitouttavia tekijöitä19.11.2025 10:00:00 EET | Tiedote
KTM Risqo Wahid tutki Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin väitöskirjassaan, mitkä tekijät sitouttavat sosiaalisen median sisältöihin. Tutkimus osoittaa, että pienet yksityiskohdat sisällön luomisessa, kuten viestin informatiivisuus, äänen käyttö, kieli ja siinä esiintyvä henkilö, voivat vaikuttaa voimakkaasti kuluttajien reaktioihin. Tutkimuksen mukaan tehokkaat taktiikat vaihtelevat eri alustojen ja toimialojen välillä. Väitöstutkimus tarjoaa myös käytännöllisiä ohjeita, joiden avulla yritykset voivat tehostaa sisältömarkkinointia sosiaalisessa mediassa.
QS Sustainability 2026: JYU paransi sijoitustaan vastuullisuusarvioinnissa19.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopisto sijoittui kansainvälisessä yliopistojen yhteiskunnallista vaikuttavuutta, kestävyyttä ja vastuullisuutta mittaavassa arvioinnissa sijalle 296. Sijoitus parani viime vuodesta, jolloin se oli 310. Mukana oli kaikkiaan 2 002 yliopistoa yli sadasta maasta. Suomesta mukana oli 12 yliopistoa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
