Nuoret remontoivat mieluiten itse, työikäiset ja vanhemmat ikäpolvet käyttävät paljon ammattilaisten apua

Remonttikustannuksissa voi säästää, jos edes osan työvaiheista pystyy tekemään itse. Tee-se-itse-remontointi houkuttelee eniten nuoria ikäpolvia, mutta vanhemmat ikäpolvet hyödyntävät mielellään ammattilaisten osaamista. Tämä selviää Starkin toukokuussa 2022 teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat -kyselytutkimuksesta*.

18–24-vuotiaista suomalaisista lähes puolet (48 %) remontoi mieluiten kokonaan itse tai perheen, sukulaisten ja kavereiden avustuksella. Vain neljä prosenttia saman ikäluokan vastaajista kertoo teettävänsä kaiken ammattilaisilla.

– Nuoria todennäköisesti houkuttelee remonttikustannuksissa säästäminen. Vaikka ammattilainen todennäköisesti tekisi parempaa jälkeä nopeammin, budjetti voi painaa nuorten vaakakupissa enemmän. Toisaalta osa nuorista saattaa olla myös kiinnostunut kokeilemaan omia taitojaan, toimitusjohtaja Harri Päiväniemi Stark Suomesta kertoo.

Työikäisissä tilanne on toinen. 35–64-vuotiaista 40–43 prosenttia teettää osan tai koko remontin ammattilaisilla.

– Ruuhkavuodet ja työelämän kiireet ajoittuvat tähän, mikä varmasti vaikuttaa ammattilaisten käyttöön remonteissa. Nämä aktiivisesti työelämässä olevat ikäryhmät ehkä myös pystyvät panostamaan muita ikäluokkia enemmän remontteihin. Omiin tarpeisiin ja mieltymyksiin istuviin toiminnallisuuksiin ja viihtyisyyteen halutaan satsata, Päiväniemi pohtii.

Yli 65-vuotiaat suosivat erityisesti ammattilaisten apua

Eniten ammattilaisten apua arvostavat yli 75-vuotiaat suomalaiset, joista jopa 30 prosenttia kertoo teettävänsä kaiken ammattilaisilla. Vain seitsemän prosenttia ikäluokan vastaajista kertoo tekevänsä kaiken itse.

– Vanhemmilla ikäpolvilla ammattilaisten suosiminen ei todennäköisesti johdu osaamisen tai kiinnostuksen puutteesta, vaan pikemminkin omasta jaksamisesta. Remontoinnissa vaaditaan kuitenkin myös fyysistä voimaa, Päiväniemi muistuttaa.

Ammattilaisten suosiminen korostuu myös 65–75-vuotiaiden vastauksissa, sillä vain 33 prosenttia ikäryhmän vastaajista kertoo remontoivansa mieluiten itse tai lähipiirinsä avustuksella. Puolet 65–75-vuotiaista hyödyntää remontoinnissa ammattilaisia.

– Ammattilaisten osaamiseen luotetaan, mutta toisinaan hyviä tekijöitä voi olla vaikea löytää. Meillä on käytössä PAKKI rakentajaverkosto, joka kokoaa paikkakunnan ammattilaiset yhteen listaan. Sähkömiehet, LVI-asentajat, maalarit ja muut alan ammattilaiset löytyvät siis tarvittaessa yhdestä paikasta, jos remonttia ei halua tehdä itse, Päiväniemi kertoo.

*Suomalaiset remontoivat ja rakentavat -kysely tehtiin Stark Suomen toimeksiannosta. Tutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta BCW. Kysely toteutettiin Cint Ab:n verkkopaneelissa toukokuussa 2022. Kyselyyn vastasi 1 000 suomalaista. Otos on iältään, sukupuoleltaan ja alueellisesti kansallisesti edustava.

Yhteydenotot ja lisätietoja:

Harri Päiväniemi, toimitusjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 040 643 1800

Satu Otala, viestintäjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 044 475 7483, satu.otala@stark-suomi.fi

Olarinluoma 15

Olemme jokaisen rakentajan reilu ja luotettava kumppani, joka tekee työtään intohimolla ja tinkimättömällä ammattiylpeydellä. Meitä
starklaisia on noin 1 100 ympäri Suomen ja valtakunnallinen 27 myymälän verkostomme, jakelukeskuksemme sekä verkkokauppamme palvelevat ajasta ja paikasta riippumatta. Stark on osa Pohjois-Euroopan suurinta rakennustarvikeyritystä STARK Groupia.

Suomalaiset luottavat omiin remonttitaitoihinsa – silti oman osaamisen, ajan ja työkalujen puute saavat suosimaan ammattilaisten apua5.7.2022 08:30:00 EEST | Tiedote

Monien suomalaisten kesälomaan kuuluu erilaisia rakennusprojekteja kotona tai kesämökillä. Lähes 40 prosenttia suomalaisista kertoo remontoivansa itse tai perheen, sukulaisten ja kavereiden avustuksella. Kaikki eivät kuitenkaan luota omiin remonttitaitoihinsa, vaan turvautuvat mieluummin ammattilaisten apuun. Tämä selviää Starkin toukokuussa 2022 teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat -kyselytutkimuksesta*.

Kuluuko lomasi remontoidessa? Puolet suomalaisista mökinomistajista remontoi mökillään vuosittain28.6.2022 08:30:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten rakastama mökkikausi on taas alkanut, mikä näkyy paitsi liikenteen lisääntymisenä pienemmillä paikkakunnilla myös rakennustarvikekaupassa, kun mökkien pieniä ja isompia kohteita uudistetaan. Suomalaisista jopa puolet remontoi mökeillään vuosittain, selviää Starkin toukokuussa 2022 teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat -kyselytutkimuksesta*.

Työvaatteesta rakennuseristeeksi – tekstiilien kierrätyksellä pilotoidaan tuotekehitystä ja otetaan askel kohti vastuullisuustavoitteita21.6.2022 08:30:05 EEST | Tiedote

Stark pilotoi työvaatteiden kierrättämistä raaka-aineeksi Encore Ympäristöpalveluiden ja tekstiilien kierrätykseen erikoistuneen Resterin kanssa. Kokeilu toteuttaa kiertotalouden periaatteita, säästää luonnonvaroja, edistää tekstiilikuidun hyödyntämisen tuotekehitystä ja vie osaltaan Starkia kohti yrityksen vastuullisuustavoitteita.