Suomen 4H-liittoSuomen 4H-liitto

Nuoret tienaavat villikasvien keruulla Uudellamaalla

Nuoret ovat kevään aikana keränneet villikasveja eri puolilla Uuttamaata ravintoloiden jatkuvasti kasvavaan kysyntään. Villikasvit ovat ekologista lähiruokaa ja niiden sesonki on nyt parhaimmillaan. 4H-järjestö tarjoaa nuorille maksuttomia villikasvikoulutuksia, joissa nuoret oppivat tunnistamaan villikasveja ja keräämään niitä luontoa ja jokamiehenoikeuksia kunnioittaen.
4H-nuoret keräämässä villikasveja ravintoloille.

Nuoret myyvät keräämänsä kasvit Uudenmaan alueen ravintoloille. Hankkeen tarkoituksena on kehittää villikasvien keruuseen ja toimitukseen liittyvää liiketoimintaa ja innostaa nuoria perustamaan oma luonnontuotealan 4H-yritys.

Villikasvit kiinnostavat ravintoloita

Ravintolat ovat innostuneet käyttämään villikasveja, koska ne tarjoavat asiakkaille uudenlaisia makukokemuksia ja vastaavat erinomaisesti vallitseviin ruokatrendeihin. 4H-nuorten keräämiä villikasveja ovat ostaneet esimerkiksi opiskelijaravintola Unicafe sekä helsinkiläinen sesonkien raaka-aineita suosiva ravintola Juuri.

Unicafelle villikasveja keräsivät ympäristötieteiden opiskelijat, joilla oli mahdollisuus nauttia keräämiään villikasveja lounaaksi opiskelijaravintolassa.

– Lähiruoka on aina ollut meillä lähellä sydäntä ja villiyrtithän ovat lähiruokaa parhaimmillaan. Oli upea juttu, että 4H-järjestö otti meihin yhteyttä ja mahdollisti uusien ruokakokemusten tarjoamisen asiakkaillemme. UniCafe Viikunassa Viikissä järjestetty villiyrittipäivä sai asiakkailta todella hyvän vastaanoton. Teemapäivän ruoat, kuten nokkoskeitto, nokkospizza ja koivunlehti-vadelmakiisseli, keräsivät runsaasti kiitosta, kertoo Paula Korhonen, Unicafen operatiivinen päällikkö.

Juuren keittiömestari Jukka Nykäsen mukaan villikasvien käyttäminen on osa suomalaista ruokaperinnettä. Nykänen kertoo villikasvien olevan Juurelle raaka-aineita muiden joukossa, ei yksittäisiä kuriositeetteja. Nykäsen mielestä on hienoa, että tietoutta villikasveista siirrettään nuorille, koska niin saadaan tuotettua jatkumoa villikasvien käytön periteille.

Ravintolat voivat hyödyntää villikasvien tilaukseen Forest Foody -palvelua, eli luonnontuotteiden digitaalista markkinapaikkaa.

Kestävää yrittäjyyttä

Nuoret ovat innostuneet villikasvien keruusta ansaintamahdollisuuksien lisäksi ympäristösyistä.

– Villikasvien vesi- ja hiilijalanjälki on lähes nolla teollisesti tuotettuun ruokaan verrattuna. Villikasvien keruu on ympäristötietoiselle nuorelle oiva tapa tienata omaa rahaa ja kokeilla yrittäjyyttä, kertoo hankkeen projektipäällikkö Siiri Mäkelä.

Maksuttomien villikasvikurssien lisäksi 4H-järjestö tukee nuorta oman luonnontuotealan yrityksen perustamisessa ja asiakkaiden löytämisessä.

Seuraavat 4H:n vetämät villikasvikoulutukset Porvoossa 10.6. ja Hyvinkäällä 11.6. Tervetuloa paikalle tekemään juttua! Ruokaa luonnosta -hanke on osa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaa 2014–2020. Hankkeen rahoittaa Uudenmaan ELY-keskus.

Siiri Mäkelä
Projektipäällikkö/ Ruokaa luonnosta -yhteistyöhanke
siiri.makela(a)4h.fi

Jaakko Nippala
Aluejohtaja
jaakko.nippala(a)4h.fi

Sanna Siikarla
Forest Foody
hello(a)forestfoody.fi

4H-nuoret keräämässä villikasveja ravintoloille.