Nuorisolla vaarallista leikkiä suurjännitteisissä sähköpylväissä – tappava sähköisku vain senteistä kiinni

Nuorison keskuudessa on levinnyt sosiaalisen median haaste, jossa on yllytetty sähköpylvääseen kiipeämiseen. Muun muassa Juvalla on tavattu nuoria kiipeilemässä. Sähköpylvääseen kiipeäminen on hengenvaarallista, ja tappavan sähköiskun mahdollisuus on suuri.

Sähköverkon osat on merkitty hengenvaarakylteillä, eikä suotta.

Järvi-Suomen Energialle on ilmoitettu havainnosta, joissa paikallinen nuoriso on kiivennyt 110 kilovoltin suurjänniteverkon pylväisiin. Havaintojen perusteella vakava sähköisku on ollut vain senttien päässä.

”Tällainen kiipeily on erittäin vaarallista. Sähköpylvään latvassa olevista osista on erittäin suuri todennäköisyys saada sähköisku, sillä monissa komponenteissa virta kulkee ilman suojakuorta. Eli vaikkapa horjahtaessa on mahdollista napata vahingossa jännitteisestä osasta kiinni, saaden tappavan sähköiskun”, varoittaa Järvi-Suomen Energian kunnossapitopäällikkö ja käytönjohtaja Juuso Ruottinen.

Sama vaara koskee suurten 110 kV voimajohtojen lisäksi myös pienempiä sähkölinjoja, joista osassa sähköjohdon päällä ei ole eristekuorta. Linjan alitse kulkeminen on pääsääntöisesti turvallista, mutta esimerkiksi myrskyn katkaisemasta linjasta kannattaa pysyä loitolla, sillä se voi olla jännitteinen. Sähköverkon pylväät, muuntamot ja sähköasemat on varustettu hengenvaarakyltein.

”Turvallisuusasia kannattaa ottaa puheeksi kouluissa ja omien nuorten kanssa, jotta voimme yhdessä varmistaa ettei sattuisi mitään”, Ruottinen toivoo.

Sähköverkon osat on merkitty hengenvaarakylteillä, eikä suotta.
Järvi-Suomen Energian 110 kilovoltin sähkölinja Mäntyharjulla.

Taloyhtiöiden sähkön pientuotanto nyt kannattavampaa Järvi-Suomen Energian verkossa23.6.2021 15:14:59 EEST | Tiedote

Kiinteistön sisäisten energiayhteisöjen perustaminen on nyt mahdollista Järvi-Suomen Energian jakeluverkon alueella. Esimerkiksi taloyhtiöt voivat nyt perustaa energiayhteisön, ja jakaa aurinkovoimalansa tuottaman sähkön haluamallaan tavalla osakkaiden kesken. Aiemmin taloyhtiöiden olisi pitänyt maksaa verot ja siirtomaksut itse tuottamansa sähkön siirrosta asukkaiden käyttöön, mutta vuoden alusta tullut asetusmuutos muutti tilanteen. Järvi-Suomen Energian tekniset valmiudet tarjota palvelu valmistuivat kesäkuussa.