Nuorten Generation-näyttelyn juryn puheenjohtajaksi on valittu Ima Iduozee

Generation 2023 -juryn puheenjohtajaksi on kutsuttu koreografi ja ohjaaja Ima Iduozee. Näyttelyyn haetaan teoksia eri taiteenaloilta ja Iduozee tuo tuomaristoon esitystaiteen asiantuntemusta. Generation-triennaali järjestetään kolmannen kerran vuonna 2023. Näyttelyn teoshaku alkaa 1.10.2021. Tanssitaiteilija Johan Högsten johdattaa katsojat katutanssin maailmaan kun Generation 2020 -näyttelyn viimeinen teos esitetään livestriiminä Bio Rexistä 24.5.

Generation 2023 -näyttelyn juryn puheenjohtaja Ima Iduozee Amos Rexissä. Kuva: Haley Tra My Lê

Generation 2023 -juryn puheenjohtajaksi on kutsuttu koreografi ja ohjaaja Ima Iduozee. Seuraava nuorten näyttely nähdään Amos Rexissä vuonna 2023.

Tuomaristossa on Iduozeen lisäksi museonjohtaja Kai Kartio, kuratointitiimi eli Anastasia Isakova, Laura Porola ja Krista Mamia Amos Rexistä sekä Generation 2020 -näyttelyn taiteilijat Alex Luonto ja Anna-Karoliina Vainio.

“Odotan rohkeita ja monialaisia avauksia, joissa ei pelätä kokeilla uusia ilmaisun muotoja. Toivon näkeväni hakemuksia yhteiskuntamme kaikilta eri alueilta ja demografioilta, etenkin maahanmuuttajataustaisilta tekijöiltä. Pidän eri taiteen alojen ja yleisöjen välistä ristipölyttämistä äärimmäisen tärkeänä näinä polarisoituvina aikoina”, sanoo Iduozee.

Haku alkaa 1.10.2021 ja mukaan valitaan noin 40 taiteilijaa.

Kaikille Generation 2023 -taiteilijoille tarjotaan mahdollisuus hakea Konstsamfundetilta projektiapuraha Generation 2023 -näyttelyä varten. Apurahat jaettiin ensimmäisen kerran Generation 2020 -näyttelyn taitelijoille.

Battle 101 perehdyttää hip hop -kulttuuriin

Generation 2020 -näyttelyyn valitun tanssitaiteilija Johan Högstenin tapahtumallinen teos Battle 101: katutanssin lyhyt oppimäärä esitetään livestriiminä Bio Rexistä 24.5.

Koronaepidemian vuoksi viime vuodelta siirtynyt tapahtumallinen teos on kehittynyt ja muuttanut muotoaan vuoden aikana. Viime vuonna nähty Generation 2020 esitteli yli kahdeksankymmenen 15–23-vuotiaan taiteilijan teoksia, jotka valittiin yli 1600 ehdotuksen joukosta.

Battle 101:ssa yleisö pääsee nauttimaan Suomen kovimpien katutanssijoiden taidoista ja tiedoista. Teoksen ydin on battle, jossa Suomen hip hopin huippuosaajat tanssivat sekä yhdessä että vastakkain.

“Virtuaalisuus muutti tapahtumaa. Siitä tuli enemmän oppitunti ja showcase katutanssista ja sen monipuolisuudesta”, sanoo Johan Högsten.

Breakdance on yksi hip hopin neljästä elementistä, joihin kuuluu myös DJ:aus, MC:aus (räppi) sekä graffitit.

“Katutanssi ei ole vain “epämääräistä bileheilumista”. Siinä on samalla tavalla tekniikoita, konsepteja ja sääntöjä sekä vapauksia kuten monessa muussakin tanssilajissa. Hip hop ei ole vain fiilis tai “vibe” se on kokonainen kulttuuri", sanoo Högsten.

Tapahtumassa tutustutaankin hip hop -kulttuurin juuriin, hip hopin poliittisuuteen sekä aktiiviseen antirasismiin.

Kilpailun voittaja saa 100 euron palkinnon lisäksi valita antirasistisen tai mielenterveystyötä nuorten parissa tekevän järjestön, jolle Amos Rex lahjoittaa 1000 euroa.

Ajankohtaiset tapahtumat

• Battle 101: katutanssin lyhyt oppimäärä 24.5. klo 15–16.30
  • Generation 2023 -hakuklinikat avataan elokuussa 2021
  • Avoin haku näyttelyyn 1.10.–15.11.2021

Lehdistökuvat: media.amosrex.fi

Iia Palovaara, viestintäpäällikkö
+358 (0)50 544 3331, iia.palovaara@amosrex.fi

Hanni Vakkilainen, viestinnän suunnittelija
+358 (0)40 557 5344, hanni.vakkilainen@amosrex.fi

Generation 2020 -näyttelyn Johan Högstenin tapahtumallinen teos "Battle 101: katutanssin lyhyt oppimäärä" esitetään 24.5. striimissä.

Amos Rex on taidemuseo, jossa menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus kohtaavat. Funkkishelmi Lasipalatsi ja sen kumpuilevan aukion alla sijaitsevat taidemuseotilat tarjoavat 10 000 neliötä ainutkertaisille elämyksille maan alla, päällä ja Bio Rexin valkokankaalla. Amos Rexin näyttelyohjelma koostuu uusimmasta, usein teknisesti kokeilevasta nykytaiteesta, 1900-luvun modernismista ja muinaisista kulttuureista.

www.amosrex.fi

#amosrex

Ima Iduozee vald till ordförande för juryn för de ungas Generation-utställning18.5.2021 08:01:00 EEST | Tiedote

Koreografen och regissören Ima Iduozee har kallats till ordförande för Generation 2023-juryn. För utställningen söks verk inom många olika konstarter och Iduozee berikar juryn med sin sakkunskap om scenkonst. Den tredje Generation-triennalen ordnas 2023. Utlysningen börjar 1.10.2021. Danskonstnären Johan Högsten ger åskådarna en introduktion till gatudansens värld då det sista verket på utställningen Generation 2020 sänds som en livestream från Bio Rex den 24.5.

Ima Iduozee named as chair of young artists’ Generation exhibition jury18.5.2021 08:01:00 EEST | Press release

Choreographer and director Ima Iduozee has been invited to chair the Generation 2023 jury. The exhibition will feature works from various fields of art, with Iduozee bringing performing arts expertise to the jury. The application period opens on 1 Oct 2021. Dance artist Johan Högsten leads viewers into the world of street dance as the final work of the Generation 2020 exhibition is live streamed from Bio Rex on 24 May.

Summer at Amos Rex: Blick and Between us exhibitions blend visual art, music and architecture27.4.2021 07:55:00 EEST | Press Invitation

Summer 2021 at Amos Rex is a dialogue between visual art, music and architecture. Blick, an exhibition by visual artist Raija Malka and composer Kaija Saariaho, fills the museum’s large exhibition hall with a multisensory total work of art. The Between us exhibition presents six works that were born when Karoliina Hellberg, Tero Kuitunen and Raimo Saarinen were given free rein to create new art for areas outside of the exhibition hall, within the museum and Bio Rex. The exhibitions both open on 12 May. Blick remains open until 22 August, while Between us continues until 5 September. In addition, the Sigurd Frosterus collection returns to the museum’s collection hall.