Nuorten huumeiden käytön kasvu näkyy liikenteessä, hyvä puheyhteys vanhempien ja nuorten välillä voi ehkäistä ongelmia

Lähestyvä kesä ja höllentyvät koronarajoitukset houkuttelevat nuoria tien päälle. Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry kannustaa vanhempia ja muita kasvattajia keskustelemaan viimeistään nyt huumeiden vaikutuksesta ajokykyyn ja tarkkaavaisuuteen liikenteessä. Erityisesti kannabiksen käyttö ja kokeilu ovat yleistyneet nuorilla muita huumeita enemmän.

Huumeiden käyttö on lisääntynyt Suomessa: viime viikolla julkaistu jätevesitutkimus paljasti erityisesti amfetamiinin käytön lisääntyneen koko maassa. Huumeet näkyvät myös entistä useammin liikenteessä: nuorilla huumeiden käyttö näyttäisi yleistyvän, alkoholin vähenevän. Vuoden 2020 Liikennejuopumustilaston mukaan 15-24-vuotiaiden huumaus- ja lääkeainetutkimuspyynnöt ovat olleet nousussa vuosina 2011–2020.

Kaikissa huumerattijuopumuksissa ylivoimaisesti yleisin huume on amfetamiini. Kannabis näyttäytyy jo toiseksi yleisimpänä. Nuorilla ei ole välttämättä tietoa esimerkiksi siitä, miten ja kuinka kauan huumeiden käyttö vaikuttaa omaan ajokykyyn.

Olisi tärkeää, että kasvattajat ottaisivat päihteet ja ajamisen kesän kynnyksellä puheeksi, vaikka ihan yleisellä tasolla, kiihkottomasti. Muistuta kannabiksen ja muiden päihteiden vaikutuksesta liikenteessä. Asiallinen tieto ja hyvä puheyhteys voivat ehkäis päihtyneenä ajamista tai sosiaalista painetta “hölmöilyyn”EHYTin asiantuntija Kim Kannussaari sanoo.

Nuorten asenteet muita sallivampia

Väestökyselyissä näkyvät muutokset suomalaisten asenteissa huumeita kohtaan: yhä useampi pitää huumekokeiluja suhteellisen vaarattomina. EHYTin jäsenyhdistyksen Tampereen liikenneraittiusyhdistyksen kunniapuheenjohtaja, liikenneopettaja Jarmo Jokilampi näkee erityisen huolestuttavana nuorteentistä sallivammat asenteet huumeita kohtaan.

Vaikutuksia vähätellään, kun tietoa ei ole tarpeeksi. Vastuu ei voi jäädä vain mopokortistaan innostuneen nuoren harteille, vaan vanhemmilla ja kasvattajilla on suuri vastuu nuorten opastamisesta turvalliseen liikennekäyttäytymiseen”, Jokilampi sanoo.

“Olisi hyvä, jos tulevien kuljettajien kanssa puhuttaisiin päihteiden vaikutuksista liikenneturvallisuuteen myös liikennealan oppilaitoksissa ja autokouluissa. Tätä varten liikenneopettajilla pitäisi olla ehkäisevän päihdetyön osaamista. Mutta miten he ehtivät kohdata nuoria, kun teoriaosuudet ja ensimmäistä ajokorttiaan suorittavan koulutuskin hoidetaan verkko-opetuksena – voisiko niihin sisällyttää edes perusasiat päihteiden vaikutuksista liikennekäyttäytymiseen ja –turvallisuuteen? Jokilampi pohtii.

Asenteiden lisäksi vaaratilanteita aiheuttaa myös huumeisiin liittyvä häpeä. Nuori ei uskalla ottaa huumekokeiluaan tai -käyttöään puheeksi kotona, koska pelkää vanhempien reaktiota.

“Voi olla tilanteita, että nuori hyppää päihtyneenä mieluummin mopon selkään tai ratin taakse, koska ei uskalla pyytää kyytiä kotiväeltään. Tämänkin vuoksi olisi tärkeää, että kasvattajilla olisi asenne, että mistä tahansa voi kotona puhua, seurauksia pelkäämättä,” Kannussaari sanoo.

Vinkkejä keskusteluun saa esimerkiksi www.kannabishanke.fi -sivustolta.

EHYT ry aloitti tänään Huumeita liikenteessä-kampanjan somessa. Kampanjalla pyritään lisäämään kasvattajien ymmärrystä huumausaineiden vaikutuksista nuorten liikennekäyttäytymiseen ja kannustamaan aiheesta puhumiseen nuorten kanssa. Kampanja pyörii 24.-28. toukokuuta EHYTin kanavilla Facebookissa ja Instagramissa.

Asiantuntija Kim Kannussaari, EHYT ry, p. 050 597 7555 tai kim.kannussaari@ehyt.fi

Kunniapuheenjohtaja Jarmo Jokilampi, Tampereen liikenneraittiusyhdistys, p. 0400 636397 tai jarmo.jokilampi@auto-opisto.fi