Nuorten ja vanhojen ongelmavelkaantuminen lisääntynyt ja maksukyky heikentynyt voimakkaasti

Vaikka suomalaisten maksuhäiriömerkintöjen määrä on pitkästä aikaa laskenut ja maksuongelmat ovat pandemian aikana vähentyneet, ei positiivinen trendi koske kaikkia suomalaisia. Vakavissa maksuhäiriöissä olevien suomalaisten maksukyky on pandemian aikana heikentynyt entisestään, suurin muutos on tapahtunut nuorilla ja ikääntyneillä.

Suomalaisten velkaantuminen on vuosia pysynyt melko samanlaisena ja ollut voimakkainta ruuhkavuosia elävien ja keski-ikäisten joukossa. Yleisin syy perintään on ollut unohdus tai tilapäinen maksuvaikeus ja suurin osa saa velkansa maksettua. Nyt nähtävissä on muutos.

Intrum on analysoinut suomalaisten kotitalouksien velkaantumiskehitystä kolmen viime vuoden ajalta (2019-2021) ja tulokset kertovat taloudellisen epätasa-arvon kasvaneen pandemian aikana: Samalla kun maksuhäiriöiden ja perintätapausten määrät ovat laskeneet sekä eri sukupolvien ja sukupuolten väliset erot velkaantumisessa tasoittuneet, on vaikeasti velkaantuneiden nuorten ja ikääntyneiden määrä lisääntynyt ja velanhoitokyky heikentynyt voimakkaasti. Muutokset näkyvät kolmen vuoden seurantajaksolla.

- Syyt nykytilanteeseen löytyvät ensisijaisesti kulutusluotoista ja yleisestä kulutustottumusten muutoksesta. Harvan ikääntyneen maksuvaikeudet alkavat vanhana vaan aiempi velkaantuminen jatkuu tai jopa vaikeutuu ihmisen ikääntyessä. Osalle nuorista taas toimeentuloon on voinut vaikuttaa koronapandemian vuoksi asetetut rajoitukset ja vaikka nämä nyt ovat poistuneet, ei työllisyyden paraneminen koske kaikkia. Kansantalouden kannalta pitkäaikaisvelallisten ja -työttömien saaminen mukaan yhteiskuntaan on avainkysymys. Tarvitaan lisää keinoja syrjäytymisvaarassa olevien nuorten talouskasvatuksen sekä velkaneuvonnan lisäämiseksi. Lisäksi tarvitaan reaaliaikaista, positiivista luottotietoa helpottamaan yritysten vastuullista luotonantoa, sanoo Juha Iskala, Intrumin myyntijohtaja.

Vaikeasti velkaantuneita noin kolmannes - vain neljännes hoitaa velkojaan

• Vuonna 2021 kaikista maksunsa laiminlyöneistä 34 prosenttia oli vaikeasti velkaantuneita. Seurantajakson aikana vaikeasti velkaantuneiden määrä kasvoi 2,6 prosenttia.
  • Nuorten (18-24 -vuotiaat) vaikea velkaantuminen kasvoi kolmessa vuodessa 96,3 prosenttia. Ikäryhmän naisten kasvu tuplaantui (100,6 %), miehillä kasvua oli 93 prosenttia.
  • Ikääntyneiden (70 vuotta tai yli) vaikea velkaantuminen lisääntyi 17,4 prosenttia. Ikäryhmän naisilla kasvua oli 22,4 prosenttia ja miehillä 14,1 prosenttia.
  • Viime vuonna keskimäärin enää joka neljäs vaikeasti velkaantunut hoiti velkojaan.
  • Alle 22 -vuotiaiden ja yli 80 -vuotiaiden vaikeasti velkaantuneiden velanhoitokyky on heikentynyt eniten. Molempien ikäryhmien naisilla velanhoitokyky laski 22 prosenttia. Alle 20 -vuotiailla miehillä velanhoitokyky laski 19 prosenttia ja yli 80 -vuotiailla 29 prosenttia.

Data on kerätty Intrumin tietokannasta aikavälillä 1.1.2019 - 31.12.2021. Data kattaa yli 700 000 suomalaista, täysi-ikäistä kuluttajaa ja edustaa noin 75 prosenttia kaikista perinnän kohteeksi joutuneista suomalaisista. Datassa vaikeasti velkaantunut on henkilö, joilla on pitkäaikaisia, avoimia saatavia eikä velkojen maksaminen ole onnistunut kolmen kuukauden aikana.

Muut lähteet:
Suomen Pankki, Euro ja Talous
Suomen Asiakastieto Oy, maksuhäiriötilasto 2021

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja 24 markkinoilla Euroopassa. Auttamalla yrityksiä saamaan maksunsa ja tukemalla ihmisiä maksuviiveiden kanssa, Intrum näyttää tietä kohti tervettä taloutta ja on ratkaisevassa asemassa yhteiskunnassa. Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä eri puolilla Eurooppaa. Vuonna 2021 liikevaihto oli 17,8 miljardia Ruotsin kruunua. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

TUTKIMUS: Yli puolet suomalaisyrityksistä odottaa maksuviiveiden lisääntyvän vuoden loppupuoliskolla - Erityisesti pankki- ja rahoitusala, rakennusala ja pk-sektori huolissaan maksuongelmien kasvusta22.6.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Kuusi kymmenestä suomalaisyrityksestä on huolissaan velallisten kyvystä suoriutua maksuista ajallaan kertoo Eurooppalainen yritysten maksutaparaportti. Yritysten määrä, jotka ennakoivat maksuviiveiden kasvua, on pienentynyt viime vuodesta, mutta se on edelleen huomattavasti korkeammalla tasolla kuin vuonna 2020. Asiakkaiden maksuongelmia aiheuttavat kiihtyvä inflaatio, lisääntyvä sääntely ja nousevat korot. Erityisesti pankki- ja rahoitusala, rakennusala sekä pk-sektori ovat huolissaan kasvavista maksuviiveistä seuraavan vuoden aikana.

TUTKIMUS: Oikea-aikainen maksaminen nähdään luottamuksen rakentajana ja katalysaattorina yrityksille investoida kestävään kehitykseen21.6.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Tänään julkaistu Eurooppalainen yritysten maksutaparaportti kertoo haastavasta taloustilanteesta huolimatta kolmanneksen suomalaisyrityksistä uskovan liiketoimintansa olevan nyt vahvempi kuin ennen koronapandemiaa, ja yli puolella liiketoiminnan kasvattaminen on tänä vuonna ykkösprioriteetti. Jos yritykset aikovat selvitä talouden myrskystä ja vauhdittaa kasvuaan, maksuaikojen varmistaminen on kriittistä. Oikea-aikaiset maksut toimivat moottorina kestävään kehitykseen tehtäville investoinneille, mutta maksumoraali laahaa edelleen jäljessä. Kasvun esteeksi saattaa muodostua korkea inflaatio ja vanhentuneet prosessit.

Intrum AB – Interim results January-March 202229.4.2022 08:25:46 EEST | Tiedote

- Strong delivery in seasonally slower first quarter, with no direct impact from the war in Ukraine · Macro challenges expected to further drive demand for Intrum services - Delivery on key priorities, transformation program and organic growth – all segments positively contributing to 10 per cent cash revenues growth compared to first quarter 2021 - ONE Intrum program remains fully on track, the new global operating platform is now covering 20 per cent of all cases and global front offices are now serving 16 Intrum markets

Osa nuorista putoamassa velkakuoppaan. Kansainvälinen rahaviikko 21.-25.3.2022: Miten auttaa nuorta navigoimaan talouden turbulenssissa?22.3.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Intrumin tuore Taloudellisen hyvinvoinnin barometri antaa kuvan eurooppalaisten kuluttajien kyvystä hoitaa henkilökohtaista talouttaan. Suomi on sijoittunut kokonaistuloksissa perinteisesti kymmenen parhaan joukkoon. Kiihtyvä inflaatio, suomalaisten kotitalouksien lisääntynyt epätasa-arvo sekä nuorten vaikean velkaantumisen kasvu luovat kuitenkin synkkiä näkymiä Suomen talouden ylle. Harmaista pilvistä huolimatta on tärkeää, että nuorten velanhoitokykyä vahvistetaan ja heillä säilyy usko paremmasta tulevaisuudesta.

Analyysi: Pohjoismaissa 20 prosenttia vähemmän perintätapauksia pandemian aikana4.2.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Intrumin tuoreesta analyysista käy ilmi, että huolimatta pandemian aikana tapahtuneista supistuksista ja työttömyyden lisääntymisestä, valtaosalla pohjoismaisista kotitalouksista ja yrityksistä maksukyky on vahvistunut koronaepidemian puhkeamisen jälkeen. Perintätapausten määrä ja koko olivat joulukuun 2021 lopussa keskimäärin 20 prosenttia pienempiä verrattuna pandemian alkuun. Myös taantuma oli lievempi ja elpyminen on ollut nopeampaa kuin euroalueella keskimäärin. Tulevaisuudessa haasteena ovat kuitenkin inflaatio, korkojen nousu sekä pohjoismaisten kotitalouksien korkea velkaantumisaste.