Nuorten mielenterveysongelmiin on puututtava ajoissa

Mielenterveyssairaudet ovat Suomessa kasvava kansansairaus. Tällä hetkellä noin joka neljäs nuori kärsii mielenterveysongelmista. Viime vuosina tietoisuus mielenterveyden häiriöistä ja samaan aikaan hoitoon hakeutuminen ovat kasvaneet. Erikoissairaanhoidon käyntimäärät mielenterveydellisistä syistä ovat kasvaneet vuosittain ja erityisen jyrkkää kasvu on ollut 13–17-vuotiailla nuorilla. Nuorilla on aikaisempaa enemmän psyykkistä kuormitusta, joka ilmenee uniongelmina, ahdistus- ja masennusoireina. Mielenterveyshäiriöistä jopa 75 % alkaa ennen 25-ikävuotta. Tämän vuoksi on tärkeää, että ongelmiin puututaan ajoissa.

”Usein juuri nuorille tarkoitetut palvelut ovat pirstaloituneet ja aliresursoituja. Samaan aikaan nuorten diagnosoitujen mielenterveysongelmien määrä lisääntyy ja koulukyselyjen mukaan nuorten oma kokemus mielenterveydestään on heikentynyt. Toimia tilanteen korjaamiseksi tarvitaan pikaisesti. Alkuvuodesta julkistetun uuden kansallisen mielenterveysstrategian painopisteissä korostuvat ihmisten tarpeiden mukaiset, laaja-alaiset palvelut, sekä lasten ja nuorten asema. Meillä jokaisella on oikeus saada tarvittavaa hoitoa ja apua mielenterveysongelmiin ajoissa” toteaa Demarinaisten puheenjohtaja, ministeri Tytti Tuppurainen.

Mielenterveyspalvelut ovat osa kokonaisvaltaista terveydenhuoltoa. Korona-epidemia on lisännyt ihmisten henkistä kuormittavuutta, kriisitilanteet lisäävät myös monen mielenterveysongelmasta kärsivän oireita. Etäpalvelut ja vallitsevat rajoitustoimet supistavat entuudestaan elämänpiiriä. Palveluiden tulee rakentua matalan kynnyksen palveluista, ihmisen kohtaamisesta ja asiakaslähtöisyydestä. Kuntoutuspsykoterapiaan pääsy tulee olla riippuvainen tarpeesta, ei saavutettavuudesta tai maksukyvystä. Mielenterveyspalveluiden ennaltaehkäiseviä toimia ei voida unohtaa.

“Mielenterveysongelmien ennaltaehkäisyssä tulee panostaa erityisesti nuorten parissa työskentelevien mielenterveysosaamiseen ja mielenterveystaitojen opetukseen koulussa. Oikea-aikaiset ja tehokkaat toimet ennaltaehkäisevät mielenterveysongelmia, sekä tukevat yksilön toipumista. Olen iloinen, että tänä vaikeana ja koettelevana koronavuotena hallitus on panostanut myös nuorten jaksamiseen esimerkiksi merkittävillä satsauksilla lasten, nuorten ja perheiden sosiaalipalveluihin, sekä lasten ja nuorten mielenterveyspalveluihin. Työtä riittää silti yhä runsaasti. Meillä ei ole varaa hukata yhtäkään nuorta”, Tuppurainen päättää.

Kuntavaalien merkitys koronapandemian aikana25.4.2021 15:34:47 EEST | Tiedote

Tulevat kuntavaalit määrittelevät osaltaan maamme kunnallisen päätöksenteon yleiskuvaa seuraavan valtuustokauden eli neljän vuoden ajalle. Isot ja merkittävät kunnalliset ratkaisut erilaisine palveluverkkopäätöksineen vaikuttavat kuntalaisten palvelutasoon valtuustokausien ylikin. Yleensä lakkautetut palvelut ovat menetettyjä palveluita, joiden takaisinsaaminen on huomattavasti vaikeampi prosessi kuin palveluiden supistaminen tai kokonaan poistaminen.

Nyt on aika vahvistaa kestävää kasvua ja turvata sosiaali- ja terveydenhuollon resurssit20.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Marinin hallitus kokoontuu huhtikuun 21.–22.päivä hallituskauden puoliväliriiheen, jossa linjataan hallituksen loppukauden keskeisiä talouspoliittisia päätöksiä. Koronaviruspandemia on vaikuttanut ennennäkemättömällä tavalla yhteiskuntaamme ja sen vaikutukset ovat moninaisia. Siksi on tärkeää, että pandemian jälkihoito toteutetaan huolellisesti ja inhimillisyys edellä. Jälleenrakennus vaatii vahvoja investointeja ja tukea julkiselle sektorille.

Viha ei kuulu vaaleihin12.2.2021 10:00:00 EET | Tiedote

Vihapuhe kaventaa demokratiaa ja vähentää halukuutta osallistua päätöksentekoon. Oikeusministeriön Tiedolla vihaa -hankkeen mukaan joka kolmannes kuntapäättäjistä on ollut vihapuheen kohteena, ja kaksi kolmesta päättäjästä arvioi vihapuheen kasvaneen viime vuosina. Etenkin vaalien alla poliittisiin toimijoihin kohdistuva vihapuhe lisääntyy. Kevään kuntavaalit käydään poikkeuksellisissa olosuhteissa, kun koronaepidemia vaikuttaa kampanjointiin, äänestämiseen ja itse vaalien ilmapiirin.

Feminismiä kuntiin - Demarinaiset julkaisivat kuntavaaliteesinsä9.2.2021 17:29:13 EET | Tiedote

Huhtikuussa käytävät kuntavaalit määritelevät kuntien suunnan seuraaviksi vuosiksi. Äänestämällä vaaleissa jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa oman kuntansa kehitykseen. Demarinaiset haluaa huolehtia siitä, että jokaisella ihmisellä on toimiva arki, huolenpitoa, työtä ja saavutettavat palvelut. Demarinaisten kuntavaaliteesit kiteytyvät neljän otsikon alle, joita ovat saavutettavat palvelut, yhdenvertainen ja syrjinnästä vapaa kunta, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävä kunta sekä kunta tasa-arvoisen työelämän edelläkävijänä.

Loppu tyttöjen ja naisten silpomiselle5.2.2021 12:23:34 EET | Tiedote

Naisten ja tyttöjen sukuelinten silpominen rikkoo räikeästi ihmisoikeuksia ja vaarantaa hengen ja terveyden. Maailmassa on arviolta 200 miljoonaa tyttöä ja naista, joiden sukuelintä on silvottu. Tämänhetkinen koronaepidemia ja poikkeusolot ovat huonontaneet tyttöjen asemaa. YK:n väestörahasto UNFPA mukaan koronaepidemia on haitannut sukuelinten silpomisen vastaista työtä. Sen seurauksena seuraavan vuosikymmenen aikana silvotuksi joutuu arviolta kaksi miljoonaa tyttöä, jotka olisivat muuten voineet säästyä teolta.