Nuorten talousosaamista pitää kehittää yhteistyössä eri tahojen kanssa

SuomiAreenassa allekirjoitettiin tänään julkilausuma nuorten talousosaamisen kehittämisestä. Julkilausumassa vaaditaan muun muassa lisää puhetta rahasta. Allekirjoittajina olivat Nyt tehdään nuorten talousosaamissopimus! -keskustelun osallistujat Opetushallituksen opetusneuvos Kristina Kaihari, Elinkeinoelämän Keskusliitto EK:n PK-johtaja Jouni Hakala, Opettajankoulutusfoorumin varapuheenjohtaja Seija Mahlamäki-Kultanen sekä Stadin ammatti- ja aikuisopistossa opiskeleva oppisopimusharjoittelija Miia Sailama.

Talousosaamissopimuksen neuvottelijat keskustelivat nuorten talousosaamisen kehittämisestä kolmesta eri näkökulmasta: mitä talousosaaminen on, miten vastuun pitäisi jakautua koulun ja kodin välillä sekä millaisen roolin yritykset voivat ottaa asiassa. Keskustelun päätteeksi neuvottelijat äänestivät julkilausuman sisällöstä. Keskustelun nuorimmalla osallistujalla, 21-vuotiaalla oppisopimusharjoittelija Sailamalla oli mahdollisuus käyttää veto-oikeutta, mikäli lausuman sisältö ei olisi hänen mielestään nuorille riittävä. Neuvottelijat olivat erimielisiä ainoastaan taloustiedon oppiaineeksi tekemisestä, joten se jätettiin pois. Kaikki allekirjoittivat julkilausuman seuraavalla sisällöllä:

• TET- ja kesätyöpaikkojen tarjoaminen on osa vastuullista yritystoimintaa.
  • Suomeen tarvitaan kansallinen talousosaamisen strategia. Sitoudumme osaltamme mukaan strategian kehittämiseen.
  • Opettajankoulutukseen pitäisi lisätä talousopetusta.
  • Rahasta pitää puhua kaikilla yhteiskunnan sektoreilla. Edistämme rahasta puhumista.
  • Kutsumme ja kannustamme myös muita kutsumaan nuoret mukaan pöytiin, joissa puhutaan rahasta ja päätetään talousasioista.

”Neuvottelun lopputulos on erinomainen esimerkki siitä, että nyt on oikea hetki ottaa suuria askeleita nuorten talousosaamisen kehittämisessä. Tahtoa ja näkymiä löytyy niin opetuksen, opettajankoulutuksen kuin elinkeinoelämänkin puolesta – ja mikä tärkeintä, nuoret itse haluavat kehittää omaa talousosaamistaan”, kommentoi Talous ja nuoret TATin johtaja Liisa Tenhunen-Ruotsalainen neuvottelun tuloksia tuoreeltaan.

Nyt tehdään nuorten talousosaamissopimus! oli TATin, Nordnetin, Suomen Ekonomien ja Suomen Kauppakorkeakoulut (ABS) ry:n yhdessä järjestämä keskustelu SuomiAreenassa maanantaina 15.7.2019.

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä.

Tutkimus: Yli puolet suomalaisista pitää nuorten talousosaamisen tasoa huonona15.7.2019 08:45:00 EESTTiedote

Yli puolet suomalaisista ajattelee, että nuorten talousosaaminen on huonolla tasolla. Nuorten talousosaamisen parantamisessa tulisi panostaa aihealueissa erityisesti oman talouden hallintaan sekä lainoihin ja velkoihin. Suomalaisten, varsinkin naisten, mielestä vastuu nuorten talousosaamisen parantamisessa on ensisijaisesti kodilla. Miehet näkevät, että koululla on yhtä suuri vastuu talouden opettamisessa. Tiedot ilmenevät tuoreesta kyselytutkimuksesta koskien suomalaisten mielipiteitä nuorten talousosaamisesta.

Duunikoutsi – työelämätaitojen valmentaja ja henkinen tuki nuoren takataskussa!15.5.2019 07:39:28 EESTTiedote

Nuoret kaipaavat tukea työelämän alkutaipaleella ja kokevat, että he eivät saa tarpeeksi tietoa työelämään liittyvistä asioista koulun kautta. Myös harjoituksen puute aiheuttaa tarpeetonta jännitystä työnhakutilanteissa. Työnantajat puolestaan haluavat jakaa nuorille vinkkejä työelämän pelisäännöistä, jotta yhteentörmäyksiltä vältyttäisiin. Ratkaisuksi ongelmaan Talous ja nuoret TAT sekä Oikotie Työpaikat ovat yhdessä luoneet Duunikoutsi-mobiilisovelluksen, jonka avulla nuoret voivat kartuttaa työelämätaitojaan ja treenata työnhakua henkilökohtaista kehitystä tukevassa virtuaaliympäristössä. Sovellus tarjoaa tietoa ja haasteita TET-jaksoihin ja kesätyön eri vaiheisiin. Tehtävien haastavuus on suunniteltu vastaamaan eri-ikäisten hakijoiden tarpeisiin. Puhelimeen ladattava Duunikoutsi-sovellus on nuoren henkinen tuki työnhaun taipaleelle. Duunikoutsi-mobiilisovelluksen kautta työelämätietoa on saatavilla helposti ja nopeasti, juuri sillä hetkellä, kun nuori kokee epävarmuutta. Sovellus o