Nuorten talousosaamista pitää kehittää yhteistyössä eri tahojen kanssa

SuomiAreenassa allekirjoitettiin tänään julkilausuma nuorten talousosaamisen kehittämisestä. Julkilausumassa vaaditaan muun muassa lisää puhetta rahasta. Allekirjoittajina olivat Nyt tehdään nuorten talousosaamissopimus! -keskustelun osallistujat Opetushallituksen opetusneuvos Kristina Kaihari, Elinkeinoelämän Keskusliitto EK:n PK-johtaja Jouni Hakala, Opettajankoulutusfoorumin varapuheenjohtaja Seija Mahlamäki-Kultanen sekä Stadin ammatti- ja aikuisopistossa opiskeleva oppisopimusharjoittelija Miia Sailama.

Talousosaamissopimuksen neuvottelijat keskustelivat nuorten talousosaamisen kehittämisestä kolmesta eri näkökulmasta: mitä talousosaaminen on, miten vastuun pitäisi jakautua koulun ja kodin välillä sekä millaisen roolin yritykset voivat ottaa asiassa. Keskustelun päätteeksi neuvottelijat äänestivät julkilausuman sisällöstä. Keskustelun nuorimmalla osallistujalla, 21-vuotiaalla oppisopimusharjoittelija Sailamalla oli mahdollisuus käyttää veto-oikeutta, mikäli lausuman sisältö ei olisi hänen mielestään nuorille riittävä. Neuvottelijat olivat erimielisiä ainoastaan taloustiedon oppiaineeksi tekemisestä, joten se jätettiin pois. Kaikki allekirjoittivat julkilausuman seuraavalla sisällöllä:

• TET- ja kesätyöpaikkojen tarjoaminen on osa vastuullista yritystoimintaa.
  • Suomeen tarvitaan kansallinen talousosaamisen strategia. Sitoudumme osaltamme mukaan strategian kehittämiseen.
  • Opettajankoulutukseen pitäisi lisätä talousopetusta.
  • Rahasta pitää puhua kaikilla yhteiskunnan sektoreilla. Edistämme rahasta puhumista.
  • Kutsumme ja kannustamme myös muita kutsumaan nuoret mukaan pöytiin, joissa puhutaan rahasta ja päätetään talousasioista.

”Neuvottelun lopputulos on erinomainen esimerkki siitä, että nyt on oikea hetki ottaa suuria askeleita nuorten talousosaamisen kehittämisessä. Tahtoa ja näkymiä löytyy niin opetuksen, opettajankoulutuksen kuin elinkeinoelämänkin puolesta – ja mikä tärkeintä, nuoret itse haluavat kehittää omaa talousosaamistaan”, kommentoi Talous ja nuoret TATin johtaja Liisa Tenhunen-Ruotsalainen neuvottelun tuloksia tuoreeltaan.

Nyt tehdään nuorten talousosaamissopimus! oli TATin, Nordnetin, Suomen Ekonomien ja Suomen Kauppakorkeakoulut (ABS) ry:n yhdessä järjestämä keskustelu SuomiAreenassa maanantaina 15.7.2019.

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä.

Jenni Järvelä on valittu Talous ja nuoret TATin uudeksi toimitusjohtajaksi2.10.2019 12:00:00 EESTTiedote

Jenni Järvelä on valittu Talous ja nuoret TATin toimitusjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 2.1.2020. Tällä hetkellä Järvelä toimii Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n viestintä- ja HR-johtajana. Aiemmin Jenni Järvelä on toiminut useissa eri tehtävissä median ja viestinnän parissa muun muassa Kymen Sanomien päätoimittajana, ET-lehden toimituspäällikkönä, Etelä-Suomen Sanomien toimitus- ja uutispäällikkönä sekä Suomen Akatemian tiedottajana. Koulutukseltaan hän on filosofian ja kauppatieteiden maisteri. - TAT tekee erittäin merkityksellistä työtä nuorten hyväksi, erityisesti talous- ja työelämätaitojen sekä yrittäjyystaitojen parantamiseksi. Kaikki tämä on viestintää, joten Jenni Järvelä on sekä taustansa että näyttöjensä puolesta erinomainen valinta TATin uudeksi toimitusjohtajaksi, sanoo TATin hallituksen puheenjohtaja Minna Vanhala-Harmanen. - Se, miten nuoret näkevät työelämän ja yrittäjyyden, on merkityksellinen asia koko Suomelle. TATin tärkeä tehtävä on antaa nuorille työelämässä

Suomalaisten mielestä kodit ensisijaisesti vastuussa nuorten talousosaamisesta − kampanja kannustaa vanhempia puhumaan rahasta1.10.2019 06:00:00 EESTTiedote

Tutkimusten mukaan vanhempien rahankäyttötavat ja tyyli puhua rahasta periytyvät. On tärkeää miettiä, kuinka kotona käydyistä rahaan liittyvistä keskusteluista saisi mahdollisimman rakentavia niin niukassa kuin yltäkylläisessäkin rahatilanteessa. Tänään käynnistyvällä #puhurahasta-kampanjalla tarjotaan tukea kotona tapahtuvaan talouskasvatukseen sekä kannustetaan vanhempia puhumaan rahasta lasten ja nuorten kanssa. Kampanja-aika on 1.–13.10.2019.

Ylen toimitus kasvaa tänä lukuvuonna yli tuhannella kuudesluokkalaisella3.9.2019 09:00:00 EESTTiedote

Yle tarjoaa kuudesluokkalaisille mahdollisuuden pyörittää uutistoimitusta, kun Talous ja nuoret TATin Yrityskylä ja Yle aloittavat yhteistyön Tampereella, Turussa ja Vaasassa. Ensimmäisen lukuvuoden aikana Yrityskylä Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa ja Pohjanmaalla vierailee yhteensä noin 15 000 kuudesluokkalaista opettajineen, joista noin 1200 tulee työskentelemään päivän Ylen pienoistoimituksessa.