Nuorten talousosaamista pitää kehittää yhteistyössä eri tahojen kanssa

SuomiAreenassa allekirjoitettiin tänään julkilausuma nuorten talousosaamisen kehittämisestä. Julkilausumassa vaaditaan muun muassa lisää puhetta rahasta. Allekirjoittajina olivat Nyt tehdään nuorten talousosaamissopimus! -keskustelun osallistujat Opetushallituksen opetusneuvos Kristina Kaihari, Elinkeinoelämän Keskusliitto EK:n PK-johtaja Jouni Hakala, Opettajankoulutusfoorumin varapuheenjohtaja Seija Mahlamäki-Kultanen sekä Stadin ammatti- ja aikuisopistossa opiskeleva oppisopimusharjoittelija Miia Sailama.

Talousosaamissopimuksen neuvottelijat keskustelivat nuorten talousosaamisen kehittämisestä kolmesta eri näkökulmasta: mitä talousosaaminen on, miten vastuun pitäisi jakautua koulun ja kodin välillä sekä millaisen roolin yritykset voivat ottaa asiassa. Keskustelun päätteeksi neuvottelijat äänestivät julkilausuman sisällöstä. Keskustelun nuorimmalla osallistujalla, 21-vuotiaalla oppisopimusharjoittelija Sailamalla oli mahdollisuus käyttää veto-oikeutta, mikäli lausuman sisältö ei olisi hänen mielestään nuorille riittävä. Neuvottelijat olivat erimielisiä ainoastaan taloustiedon oppiaineeksi tekemisestä, joten se jätettiin pois. Kaikki allekirjoittivat julkilausuman seuraavalla sisällöllä:

• TET- ja kesätyöpaikkojen tarjoaminen on osa vastuullista yritystoimintaa.
  • Suomeen tarvitaan kansallinen talousosaamisen strategia. Sitoudumme osaltamme mukaan strategian kehittämiseen.
  • Opettajankoulutukseen pitäisi lisätä talousopetusta.
  • Rahasta pitää puhua kaikilla yhteiskunnan sektoreilla. Edistämme rahasta puhumista.
  • Kutsumme ja kannustamme myös muita kutsumaan nuoret mukaan pöytiin, joissa puhutaan rahasta ja päätetään talousasioista.

”Neuvottelun lopputulos on erinomainen esimerkki siitä, että nyt on oikea hetki ottaa suuria askeleita nuorten talousosaamisen kehittämisessä. Tahtoa ja näkymiä löytyy niin opetuksen, opettajankoulutuksen kuin elinkeinoelämänkin puolesta – ja mikä tärkeintä, nuoret itse haluavat kehittää omaa talousosaamistaan”, kommentoi Talous ja nuoret TATin johtaja Liisa Tenhunen-Ruotsalainen neuvottelun tuloksia tuoreeltaan.

Nyt tehdään nuorten talousosaamissopimus! oli TATin, Nordnetin, Suomen Ekonomien ja Suomen Kauppakorkeakoulut (ABS) ry:n yhdessä järjestämä keskustelu SuomiAreenassa maanantaina 15.7.2019.

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä.

Yrittäjyystaitojen työkalupakki Tralla.fi on nyt auki20.4.2020 10:00:00 EESTTiedote

Tralla.fi on maksuton palvelu opettajille ja kaikille yrittäjyyskasvatuksen toimijoille. Palvelu tarjoaa laajan valikoiman materiaaleja, malleja ja työkaluja yrittäjyystaitojen kehittämiseen helposti yhdestä paikasta. ”Tralla-palvelun avulla yrittäjyystaitojen harjoitteleminen on mahdollista kaikissa oppiaineissa eri koulutusasteilla. Haluamme tarjota heti käyttöön otettavia työkaluja, jotta mahdollisimman moni suomalainen lapsi ja nuori pääsisi kehittämään yrittäjämäisiä tietojaan, taitojaan ja asenteitaan. Trallan motto onkin jatkossa Yrittäjyystaidot kuuluvat kaikille”, Trallan projektipäällikkö Suvi Kytöharju kertoo. Trallasta löytyy eri oppiaineisiin muun muassa erilaisia valmiita tehtäviä, ideoita hyvistä käytännöistä, videoita sekä vinkkejä erilaisista peleistä ja sovelluksista, jotka kehittävät yrittäjyysosaamista. Osa materiaaleista soveltuu myös hyvin etäopiskeluun. Kevään aikana sivuston kieliversiota kehitetään ja lähikuukausina palveluun voi lisätä muun muassa materiaalia