Nuorten turvataloilta apua ja seuraa joulun jokaisena päivänä

Punaisen Ristin Nuorten turvatalot tarjoavat apua nuorille ja heidän perheilleen myös jouluna. Turvataloilla nuori voi viettää joulua turvallisesti yhdessä muiden kanssa.
Kuva: Joonas Brandt / Suomen Punainen Risti

Joulu herättää mielikuvia yhdessäolosta läheisten kanssa. Punaisen Ristin Nuorten turvatalot tarjoavat mahdollisuuden joulutunnelmaan ja -rauhaan myös niille nuorille, joille turvallisen joulun viettäminen ei ole muuten mahdollista.

Turvatalot ovat jouluna auki joka päivä. Pääkaupunkiseudulla yhteinen päivystys toimii Helsingin Nuorten turvatalolla.

– Mahdollisuus päästä turvatalolle jouluna on nuorille tärkeä myös siksi, että jouluna monet nuorten tukipalvelut ovat tauolla, kertoo Punaisen Ristin Nuorten turvatalotoiminnan johtaja Leena Suurpää. – Turvatalolle pääsee jouluna kuten muinakin vuoden päivinä.

Osa turvatalolle saapuvista nuorista kaipaa apua perheen ristiriitoihin tai yksinäisyyteen, osa tarvitsee turvallista yöpymispaikkaa erityisesti joulun ajaksi.

Yhdessäoloa joulupöydän ääressä

Yhdessäolo ja yhteinen ruokahetki ovat tärkeitä niin turvatalojen arjessa kuin juhlapyhinäkin. Istuminen yhteisen ruokapöydän ääreen on turvatalojen nuorille erityisen merkityksellistä, sillä turvatalon ruokapöytä tarjoaa hyvän kotiruuan lisäksi tilaisuuden jutella kuulumisistaan muiden nuorten, vapaaehtoisten ja työntekijöiden kanssa. Turvatalojen työntekijät ja vapaaehtoiset kuulevat keskusteluissa niin arjen yksinäisistä ruokailuista kuin ruuan puutteestakin.

Turvatalojen kriisi- ja perhetyöntekijät sekä koulutetut vapaaehtoiset ovat paikalla läpi joulun nuoria varten. Nuorten turvatalon joulutunnelman luovat ruoan ja yhdessäolon lisäksi kauniisti koristellut tilat ja pienet lahjat.

– Tärkeintä on, ettei kenenkään nuoren tarvitse jäädä jouluna yksin, Suurpää muistuttaa.

Turvatalot auki jouluna

Pääkaupunkiseudulla Helsingin turvatalo päivystää läpi joulun. Joulun jälkeen 27.12. alkaen Helsingin, Espoon ja Vantaan turvatalot ovat avoinna normaalien aukioloaikojen mukaisesti.

Tampereen turvatalo on avoinna yhtäjaksoisesti 24.12. kello 15.00 – 26.12. kello 10.00. Sen jälkeen turvatalo on avoinna normaalisti.

Turun turvatalo päivystää koko joulun ympäri vuorokauden.

Lisäksi turvatalojen Sekasin-chat verkossa on auki koko joulun: www.sekasin247.fi.

Turvatalojen yhteystiedot https://www.punainenristi.fi/hae-tukea-ja-apua/nuorten-turvatalosta/turvatalojen-yhteystiedot

Punaisen Ristin Nuorten turvatalot auttavat nuoria ja perheitä arjen kriiseissä ja pulmissa. Turvatalot sijaitsevat Espoossa, Helsingissä, Tampereella, Turussa ja Vantaalla. Lisäksi turvatalot auttavat nuoria valtakunnallisesti verkossa (www.sekasin247.fi). Turvataloilta saa keskusteluapua, ja nuori voi tarvittaessa yöpyä turvatalolla. Maksutonta apua saa ilman lähetettä tai ajanvarausta.

Nuorten turvatalotoiminnan johtaja Leena Suurpää, p. 050 543 8251
Viestinnän asiantuntija Sari Häkkinen, p. 040 581 0346