Pohjois-Savon ELY-keskus

Nuorten viisaan liikkumisen ideakilpailun voittajaehdotuksissa haastettiin vanhemmat mukaan edistämistyöhön ja yhdistettiin arkiliikkumisen edistämistyö maailmanlaajuisten ongelmien käsittelyyn

Jaa
Ylä-Savon kunnissa järjestettiin kevään aikana viisaan liikkumisen ideakilpailu, jossa nuorilta haettiin ideoita turvallisen ja ympäristöystävällisen liikkumisen edistämiseksi. Tavoitteena oli löytää keinoja, joilla viestinnän, toimintatapojen muutoksen, kilpailujen tai muun vastaavan toiminnan kautta voidaan edistää viisasta liikkumista Ylä-Savossa. Kilpailu on osa koululaisten turvallisen ja viisaan liikkumisen edistämishanketta, jonka osana voittajaehdotuksia pyritään myös kokeilemaan käytännössä.

Viisaan liikkumisen ideakilpailussa oli kaksi teemaa; Nuorten turvallisuus liikenteessä ja Ympäristöystävällisen liikkumisen lisääminen. Kilpailuun saatiin 17 ehdotusta, joista kumpaankin teemaan valittiin kolme parasta palkinnonsaajaksi.

Nuorten turvallisuus liikenteessä

Nuorten turvallisuus liikenteessä -teeman voitti 14-vuotias Niklas Mäki. Mäen ehdotuksessa korostettiin vanhempien mukaan ottamista liikennekasvatukseen. Ehdotuksessa oli hyvin konkretisoitu herätteleviä iskulauseita: ”KÄYTTÄYDY ITSE SAMOIN, KUIN OPETAT LASTASI: käytä kypärää, suojele aivojasi. Mä tartten vanhemman, en vihannesta!”

Turvallisuusteeman toisen sijan voitti Joni Piipon idea, jossa ehdotettiin mopojen kaahailun estämiseen liittyvän videon tekemistä samaan tyyliin kuin tubettaja HurHur ja Liikenneturva ovat toteuttaneet kypärän käyttöön kannustavan Pidä pääsi 24h -videon.

Turvallisuusteeman kolmannen sijan voitti Emma Nousiainen. Hänen ehdotuksessaan ideana on liikenneturvallisuuteen liittyvän QR-koodiradan avulla saada nuoret liikkumaan sekä samalla opettaa liikenneturvallisuuteen liittyviä asioita.

Ympäristöystävällisen liikkumisen lisääminen

Ympäristöystävällisen liikkumisen lisääminen -teeman voitti kahdeksasluokkalainen Linda Bergman, jonka kilpailuehdotus toimi samalla yritys- ja taloustiedon koulutehtävänä. Ideassa oli ehdotettu arkiliikkumiseen kannustavan mobiilisovelluksen laatimista ja samalla yhdistetty toiminta hyväntekeväisyystyöhön ja vesipulan käsittelyyn. ”Kävellen liikkumalla, pyöräilemällä tai julkisella liikenteellä liikkumisella kastellaan sovelluksessa olevaa kasvia. Jos liikkuu paljon kävellen, pyörällä tai julkisella liikenteellä ja saa siitä paljon ylimääräistä vettä, voi sen laittaa yhteiseen "vesipankkiin” ja kuukauden lopussa jonkin kokoinen summa lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen.”

Ympäristöteeman toisen sijan voittaneen ehdotuksen ovat laatineet Sanna Kauppinen, Sonja Kangasniemi ja Pihla Viljakainen. Ehdotus pohjautui voittajaehdotuksen tapaan mobiilisovelluksen tekemiseen. Tässä ideassa valintaraadin kiinnostuksen herätti ehdotus ottaa paikallisia yrityksiä mukaan sponsoreiksi.

Ympäristöteeman kolmannen sijan voitti Netta Sällströmin ehdotus ”ystävällisen liikkumisen” -teemaviikosta, jossa liikutaan jalan, pyörällä tai julkisilla. ”Jokainen joka on liikkunut kyseisellä viikolla jollain edellä mainituista kulkuvälineellä, voisi kuvata pienen videon tai ottaa kuvan kun on pyöräilemässä ja kertoa minne on/oli matkalla ja julkaista sen esim. Instagramissa #- ja osallistua arvontaan, josta voisi voittaa jonkun terveydelle sopivan palkinnon.”

Koululaisten turvallisen ja viisaan liikkumisen edistäminen Ylä-Savon kunnissa 2021 -hanke

Hankkeessa ovat mukana Iisalmen ja Kiuruveden kaupungit sekä Keiteleen, Lapinlahden, Pielaveden, Rautavaaran, Sonkajärven ja Vieremän kunnat. Hanke on saanut Liikenne ja viestintävirasto Traficomin tieliikenteen turvallisuuden valtionavustusta.

Hankkeen yhteistyökumppanina toimivat Pohjois-Savon ELY-keskus, Fiksusti kouluun -ohjelma ja Liikenneturva. Yhteyshenkilönä ja ohjausryhmän puheenjohtajana toimii Jyrki Könttä Iisalmen kaupungista. Hankkeen käytännön toteutusta koordinoi rakennetun ympäristön asiantuntija- ja digitalo Sitowise, jossa hankkeen projektipäällikkönä toimii Milla Talja.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kaupungininsinööri Jyrki Könttä, Iisalmen kaupunki, jyrki.kontta(at)iisalmi.fi
Projektipäällikkö Milla Talja, Sitowise, milla.talja(at)sitowise.com

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Pohjois-Savon ELY-keskus
Pohjois-Savon ELY-keskus
PL 2000, Kallanranta 11
70101 Kuopio

0295 026 500http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ely-pohjois-savo

Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Savon ELY-keskus

Pohjois-Savon vesitilannekatsaus 26.6.202526.6.2025 12:16:54 EEST | Tiedote

Kallaveden vedenpinta Itkonniemen asteikolla on N2000+ 82,00. Taso on 33 cm alle ajankohdan pitkäaikaiskeskiarvon ja kevään tulvahuipusta laskua on 36 cm. Virallisten vesiväylien kulkusyvyydet ovat normaalit, sillä Kallaveden väylät on mitoitettu 25 cm tämänhetkistä alemman vedenpinnan mukaan. Viime päivien sateet eivät vielä näy pinnan nousuna, mutta vedenpinta on sentään pysynyt ennallaan kolme vuorokautta. Tilastollisesti tarkastellen vedenpinta on varsin alhainen, sillä tämänpäiväistä alempi pinnankorkeus 26.6. on havaittu viimeksi vuonna 1978, joka on ollut koko säännöstelyhistorian vähävetisin vuosi, mutta koko vuoden havainnot huomioituna minimi lukemat eivät ole vuodelta 1978. Lisäjuoksutuksia ei ole ollut käynnissä ja luonnonkoskien virtaamaa säätäviä rakenteita ei ole. Iisalmen reitillä säännöstellyissä Kiuruvedessä, Porovedessä ja Onkivedessä virtaamat ovat olleet pieniä. Näissä järvissä kaikki lähtevä virtaama menee patoluukkujen kautta, joten pinnan taso ei pääse samalla t

Joroisten Maaveden, Sysmäjärven ja Paron vesistöjen käyttäjien tyytyväisyys vesistöihin ja vedenkorkeuksiin25.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Osana Joroisvirran reitin padotus- ja juoksutusselvitystä Pohjois-Savon ELY-keskus teetti helmi-maaliskuussa 2025 kyselytutkimuksen asukkaiden mielipiteistä. Kahden erillisen kyselyn perusteella selvitettiin Maaveden altaan (Maavesi, Salmenjärvi ja Monni) sekä Sysmäjärven ja Paron vesistöjen käyttäjien ja ranta-asukkaiden yleistä tyytyväisyyttä vesistöihin ja niiden vedenkorkeuksiin sekä kartoitettiin mahdollisia haittoja, jotka haittaavat vesistöjen käyttöä. Molemmista kyselyistä oli kaksi erillistä versiota: yleisesti jaettu versio sekä otannalla toteutettu versio, joka lähettiin yhdelle omistajalle noin puolessa rantakiinteistöistä. Vesitalousasiantuntija Aarni-Matti Mäntyselkä kertoo, että yleisesti Maaveden kyselyyn vastanneet olivat hieman tyytyväisempiä vesistöihin, kuin Sysmäjärven ja Paron kyselyihin vastanneet. -Maaveden altaan kyselyyn vastanneista noin kymmenes (12 %) oli erittäin tyytyväisiä ja yli puolet (59 %) melko tyytyväisiä käyttämänsä järven nykyiseen tilaan kokonai

Uusi liikennejärjestelmäsuunnitelma Mikkelin seudulle linjaa kehittämistä vuoteen 2040 asti24.6.2025 09:22:04 EEST | Tiedote

Laajassa vuoropuhelussa valmisteltu Mikkelin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma tarjoaa kokonaisvaltaisen näkymän alueen henkilö- ja tavaraliikenteen kehittämiseen pitkälle tulevaisuuteen. Suunnitelma tähtää liikenteen saavutettavuuden, turvallisuuden, kestävyyden ja tasa-arvoisuuden parantamiseen. Suunnitelma kattaa Mikkelin, Hirvensalmen, Juvan, Kangasniemen, Mäntyharjun ja Puumalan kunnat.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye