Nuoruutta ei voi elää etänä, ja siksi Maskigäng-kampanja kannustaa nuoria kasvomaskin käyttöön TikTokissa
Koronavirus leviää edelleen ympäri Suomea, ja THL on antanut koko maahan suosituksen maskin käyttöön tilanteissa, joissa turvavälejä on vaikea pitää. Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungit sekä HUS, HSL, TYKS ja Omnia ovat huomanneet, että etenkin 15–19-vuotiaiden keskuudessa maskien käyttö on ollut vähäisempää kuin on toivottu, ja koronavirus leviää nopeasti myös tässä ryhmässä. Siksi tahot päättivät yhdistää voimansa ja lanseerata nuorille suunnatun kampanjan, jolla kannustetaan maskien käyttöön epidemian aikana.
Nuoruutta ei voi elää etänä
Kampanjan tarkoituksena on osoittaa ymmärrystä ja empatiaa nuorille, jotka elävät nuoruutta kaikkine käänteineen ja tärkeine tapahtumineen näinä poikkeuksellisina aikoina. Kampanjan viesti on, että nuoruutta ei voi elää etänä, joten maskien käyttö on tärkeää. Kampanjatunniste on #maskigäng, jonka tarkoituksena on nostaa nuoret kaveriporukoineen kampanjan ytimeen.
– Saarnaaminen tai rajoituksista paasaaminen on todettu huonoksi keinoksi tavoittaa nuoret tai muuttaa heidän käyttäytymistään. Siksi kampanja lähteekin liikkeelle nuoruuden elämisen mahdollistamisesta, ei kieltämisestä. Olemme ehdottoman samaa mieltä siitä, että nuoruutta ei voi elää etänä, mutta sitä voi elää vastuullisesti ottamalla huomioon oma ja muiden turvallisuus, Espoon kaupungin sivistystoimen johtaja Harri Rinta-aho kertoo.
Kampanjan lähtökohtana on, että nuoria puhutellaan heitä ymmärtäen, heille sopivalla tavalla muiden nuorten kautta kanavissa, joissa he viettävät aikaa. 15–19-vuotiaille suunnattu kampanja toteutetaan pääosin TikTokissa, jossa alleviivataan ääniraidan ja videokonseptin avulla maskien käytön tärkeyttä. Ääniraita ja sen pohjalta tehdyt videot lanseerataan TikTok-vaikuttajien avulla, ja kampanjasisällöt pyörivät myös muissa sosiaalisen median kanavissa.
– Kampanjassa pääosassa ovat humoristiset TikTok-videot, joiden ääniraidalla kehotetaan käyttämään maskeja. Halusimme rohkeasti rikkoa perinteisiä mielikuvia viranomaisviestinnästä ja puhua nuorille heidän kielellään. Siksi mukana olevat vaikuttajat ovatkin saaneet melko vapaat kädet videoiden tekemiseen, Rinta-aho jatkaa.
Kampanja kannustaa nuoria osallistumaan
Maskigäng-kampanjan tavoitteena on lisätä nuorten maskin käyttöä. Sitä tukee kampanjan pyrkimys osallistaa nuoria mukaan sisällöntuotantoon. Tavoitteena on, että nuoret innostuvat tekemään omia versioitaan vaikuttajien #maskigäng-videoista, joissa tärkeänä elementtinä on maskien käyttö – koko kaveriporukalla.
– Kun saamme kaveriporukat innostumaan kampanjaan osallistumisesta, saamme toivottavasti innostettua heidät käyttämään maskia muutoinkin. Tavoitteena on muuttaa ajatuksia maskin käytöstä siihen suuntaan, että sen käyttöä pidetään ihailtavana ja siistinä juttuna, Rinta-aho sanoo.
– Kaverit ovat huipputärkeitä, ja haluankin rohkaista nuoria viettämään aikaa toistensa kanssa vastuullisesti. Nyt on tosi tärkeää pitää huolta itsestämme ja toisistamme, käytetään siis maskeja ja pestään käsiä, niin voimme minimoida pandemian leviämistä, kampanjassa mukana oleva TikTok-vaikuttaja Emilia Hakkarainen sanoo.
Maskigäng-kampanjan mainontaa nähdään pääkaupunkiseudulla HSL:n kulkuneuvojen screeneillä sekä sosiaalisen median kanavissa 16.11. alkaen. Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungit sekä HUS, HSL, Omnia ja TYKS toteuttavat kampanjan yhteistyössä muutostoimisto Ellun Kanojen sekä TikTok-toimisto Sakean kanssa.
Lisätietoja kampanjasta:
#Maskigäng-videot TikTokissa:
Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Käytä maskia -video!Siirry videokanavalle
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Haastattelupyynnöt:
Susanna Nikko
viestintäpäällikkö, Espoon kaupugin sivistystoimen viestintä
puh. 050 551 7118
susanna.nikko@espoo.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad
Tiedote kasvun ja oppimisen lautakunnan kokouksesta 7.5.20247.5.2024 19:19:14 EEST | Tiedote
Kasvun ja oppimisen lautakunta hyväksyi kokouksessaan 7.5.2024 osaltaan kasvun ja oppimisen toimialan palveluverkkoperiaatteet. Lautakunta hyväksyi myös muutetut Espoon suomenkielisen perusopetuksen B1-ruotsin ja B1-englannin 3-6 ja 7-9 vuosiluokkien opetussuunnitelmat ja suomenkielisen perusopetuksen tuntijaon.
Tilastot ja tutkimukset -kuukausitiedote toukokuu 20247.5.2024 14:33:07 EEST | Tiedote
Toimintaympäristön tila Espoossa 2024 -tietopaketti on julkaistu espoo.fi-sivuilla. Espoon väkiluku 31.12.2023 oli 314 024. Espoon väkiluku oli maaliskuun 2024 lopussa ennakkotietojen mukaan 315 430. Maaliskuussa työttömiä 9,3 % Espoon työvoimasta, osuus on prosenttiyksikön vuodentakaista suurempi.
46 tomter till Esbos ansökan om egnahemstomter6.5.2024 12:40:22 EEST | Tiedote
Esbo stad ordnar även i år en ansökan om egnahemstomter för invånarna. Med i ansökan kommer det att finnas 46 tomter i populära småhusområden. Närings- och konkurrenskraftssektionen fattade beslut om tomtansökan och dess villkor på sitt sammanträde den 6 maj.
Espoon omakotitonttihakuun tulossa 46 tonttia6.5.2024 12:36:47 EEST | Tiedote
Espoon kaupunki järjestää myös tulevana syksynä asukkaille tarkoitetun omakotitonttihaun. Hakuun tulee 46 tonttia suosituilta pientaloalueilta. Elinkeino- ja kilpailukykyjaosto päätti tonttihausta ja sen ehdoista kokouksessaan 6.5.
Elinkeino- ja kilpailukykyjaosto: 46 omakotitonttia myyntiin tai vuokralle6.5.2024 12:35:42 EEST | Tiedote
Kaupunginhallituksen elinkeino- ja kilpailukykyjaosto päätti myydä tai vuokrata 46 omakotitonttia arvontaan perustuvalla hakumenettelyllä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme