Ny Nordisk What Workers Want -undersökning visar: Coronakrisen avslöjade behovet och vikten av snabba justeringar för ett flexibelt arbetsliv.

Coronan har haft en dramatisk inverkan på arbetsmarknaden. Det arbetstagarna saknar mest är växelverkan, samarbete och kollegor. Detta framkommer i en undersökning som gjordes på uppdrag av ManpowerGroup och som omfattar 2150 yrkesverksamma personer i Sverige, Norge och Finland. I Finland deltog 830 anställda.

Alla jobb går inte att sköta på distans, men under coronapandemin har fler arbetsgivare hittat tekniska lösningar och kulturändringar för att så många som möjligt skall kunna jobba på distans.

”Hälsokrisen har varit en katalysator för snabbare digitalisering, vilket förmodligen förstärker konkurrenskraften och produktiviteten även efter pandemin”, förutspår Matti Kariola, VD för  ManpowerGroup i Finland.

Coronan har visat att det tekniska och digitala språnget har varit relativt lätt att förverkliga, men däremot halkar den mentala delen efter. Människor behöver och saknar både växelverkan, samarbete och kollegor. “Den centrala frågan är, hur vi skall kunna stöda motivationen och orken och en dag även återgången till fysiska arbetsplatser och ett normalare liv. Det är även intressant att tänka på vad som kommer att ske efter vaccinet – kanske en tillbakagång till det traditionella är mera efterfrågat och snabbare än vi kan föreställa oss”, reflekterar Kariola.

En av de största enstaka följderna av pandemin har varit att anställda i en hög grad har börjat jobba hemifrån: omkring var femte av alla respondenter säger att de har börjat jobba hemifrån just pga pandemin. Av dem som jobbar på distans i Finland står speciellt de äldre medarbetarna ut. Omfattningen av diverse coronaåtgärder som de Nordiska länderna har valt att göra syns även i arbetsvardagen: i vårt grannland Sverige upplever över hälften av respondenterna att coronan inte nämnvärt har påverkat deras arbetsliv.

Återgången till den fysiska arbetsplatsen då pandemin börjar lätta, delar anställdas åsikter. Vi överväger på ett nytt sätt säkerheten både för oss själva och våra närmaste, samt tilliten till den egna arbetsgivaren. Förhoppningar och förväntningar i arbetsvardagen är fortfarande individuella och betydelsen av flexibilitet ökar. Undersökningen avslöjar att arbetstagarens – och därmed företagens – välmående avgörs på basen av arbetsgivarens vilja och förmåga till flexibilitet och snabba justeringar under kontinuerligt föränderliga omständigheter. Detta ökar åter känslan av trygghet och gemenskap, som i sin tur har en central roll i arbetstagarens välbefinnande.

Polariseringen som man har kunnat iaktta redan innan pandemin, ser allt mer utmanande ut.  Den gruppen medarbetare som har lätt att sysselsätta sig, har lyckats behålla sin position i arbetslivet, medan speciellt de som arbetar inom servicebranschen och detaljhandeln är i en sämre situation. Med tanke på den typiska arbetstagarprofilen riktas utmaningarna främst bl a mot yngre kvinnor. Den ekonomiska krisen orsakad av pandemin kommer även på långsikt främst påverka kvinnor.

”Nu bör arbetsgivaren lyssna lyhört på sina anställda och fundera på metoder som på bästa möjliga sätt kan stöda välmående och utförande av arbete, trygghetskänslan och orken så länge undantagsförhållanderna fortsätter men också efteråt när arbetslivet går mot det nya normala”, säger Matti Kariola. ”Förväntningarna på trygga arbetsplatser samt arbetsgivarens flexibilitet är nu höga – även i de jobben och tjänster som inte kan utföras på distans.”

”Det är dags att förändra arbetslivet mera framtidsanpassat för att kunna besvara arbetstagarnas förväntningar. Vi måste försäkra oss att beakta möjligheter för distansarbete och upprätthålla rätt typ av kompetenser. Arbetsgivaren måste också se till att stöda anställdas mentala och fysiska välmående och visa inlevelseförmåga samt flexibilitet med hjälp av lyssnande och diskuterande ledarskap”, summerar Kariola.

Information om undersökningen

Uppdragsgivaren för undersökningen är ManpowerGroup och den genomfördes av svenska analysföretaget Demoskop i oktober 2020. Målgruppen för undersökningen var 18-65-åriga personer i arbete, i början av året i Finland, Sverige och Norge. Sammanlagt 2 150 personer deltog i undersökningen. I vissa frågor fanns flera svarsalternativ, vilket resulterar i att helhetsresultatet kan överskrida 100%.

I undersökningen frågades bl a följande saker:

1. Har Covid-19-pandemin påverkat din arbetssituation?

Norge

Har inte påverkat på något sätt

Jag har bestämt mig för att inte träffa andra för att skydda mig själv/andra

Jag har blivit permitterad

Jag skulle börja på ett nytt jobb, men det blev uppskjutet/ avbrutet

Jag blev uppsagd från mitt jobb

Jag har bytt arbetsplats

Det har påverkat mig på ett annat sätt

Kan inte säga, vet ej

Svar i olika åldersgrupper i Finland:

18–39 -åringar

40–49 - åringar

≥ 50- åringar

Har inte påverkat på något sätt

Jag har bestämt mig för att inte träffa andra för att skydda mig själv/andra

Jag har blivit permitterad

Jag skulle börja på ett nytt jobb, men det blev uppskjutet/ avbrutet

Jag blev uppsagd från mitt jobb

Jag har bytt arbetsplats

Det har påverkat mig på ett annat sätt

Kan inte säga, vet ej

2. Har covid-19-pandemi påverkat ditt arbetsliv om ja, så på vilket sätt?

Norge

Jag har gått till min arbetsplats precis som tidigare och det har mina kollegor också gjort

Jag har börjat jobba hemifrån pga pandemin

Jag har gått till min arbetsplats med en del/alla kollegor jobbar hemifrån

Min arbetsgivare låter mig jobba hemifrån om jag så önskar

Jag har jobbat hemifrån, precis som innan krisen

Kan inte säga

Nej, det har inte påverkat mitt liv

Svar i olika åldersgrupper i Finland:

18–39 - åringar

40–49 - åringar

≥ 50- åringar

Jag har börjat jobba hemifrån pga pandemin

Jag har gått till min arbetsplats med en del/alla kollegor jobbar hemifrån

Min arbetsgivare låter mig jobba hemifrån om jag så önskar

Jag har jobbat hemifrån, precis som innan krisen

Kan inte säga

Nej, det har inte påverkat mitt liv

Tilläggsuppgifter och intervjuförfrågningar

Matti Kariola, VD
ManpowerGroup Oy Ab
Ordförande för Förbundet för personaltjänsteföretag HPL
tfn. 040 824 0117

Mika Wilén, kommunikationsdirektör
ManpowerGroup Oy Ab
tfn. 041 455 2970

ManpowerGroup är ett bemannings- och rekryteringsföretag samt en expert, utvecklare och skapare inom outsourcing av tjänstelösningar. Företaget sysselsätter dagligen 600 000 människor inom diverse expertisområden  i 80 länder. Manpower®, Experis®, Talent Solutions och Proservia hjälper 400 000 kundorganisationer med att erbjuda dem ett brett sortiment av lösningar för växlande bemanningsbehov  – från bemanning till rekrytering och outsourcing av tjänstelösningar till karriärutveckling. I Norden och Baltikum är företaget marknadsledare. ManpowerGroup har bundit sig till att befrämja mångfald och jämställdhet i arbetslivet.

2020 blev bolaget valt för 11. gången till World’s Most Ethical Companies®. Läs mera om vår verksamhet och våra tjänster: www.manpowergroup.fi

ManpowerGroupin työmarkkinabarometri: suomalaisten työnantajien työllistämisaikeet pysyvät heikkoina vuodenvaihteen jälkeen8.12.2020 06:15:00 EETTiedote

ManpowerGroupin työmarkkinabarometri vuoden 2021 ensimmäiselle kvartaalille on julkaistu tänään. Barometrin tulosten perusteella työllistämisaikeet pysyvät vielä tammi-maaliskuussakin vaisuina. Suomalaisista työnantajista 9 % ennakoi henkilöstölisäyksiä, 10 % henkilöstövähennyksiä ja 78 % uskoo henkilöstömääränsä pysyvän ennallaan, jolloin saldoluku on -1. Kun tuloksissa huomioidaan kausitasoitus, on henkilöstömäärän muutoksen saldoluku +3. Rekrytointiaikeet vahvistuvat 2 prosenttiyksikköä edellisestä vuosineljänneksestä, mutta heikkenevät 6 prosenttiyksikköä vuodentakaisesta.

ManpowerGroupin työmarkkinabarometri: suomalaisten työnantajien työllistämisaikeet vahvistuvat vain vähän edellisestä vuosineljänneksestä8.9.2020 05:30:00 EESTTiedote

HELSINKI 8.9.2020. ManpowerGroupin työmarkkinabarometri vuoden 2020 neljännelle vuosineljännekselle on julkaistu tänään. Barometrin tulosten perusteella työllistämisaikeet pysyvät alavireisinä loka-joulukuussa: suomalaisista työnantajista 10 % ennakoi henkilöstölisäyksiä, 17 % henkilöstövähennyksiä ja 72 % uskoo henkilöstömääränsä pysyvän ennallaan, jolloin saldoluku on -7. Kun tuloksissa huomioidaan kausitasoitus , on henkilöstömäärän muutoksen saldoluku +1.