NY Timesin parhaaksi muistelmateokseksi viimeisen 50 vuoden ajalta nimeämä Toisissamme kiinni kuvaa äidin ja tyttären kipeän läheistä suhdetta

Vivian Gornickin Toisissamme kiinni (Gummerus) on viiltävän älykäs muistelmaklassikko 1980-luvun New Yorkista. Kirja kuvaa Bronxin juutalaisessa yhteisössä kasvaneen Gornickin ja hänen äitinsä ristiriitaista suhdetta, keskinäistä riippuvuutta ja molempien elinikäistä itsenäistymispyrkimystä. Ilmestyttyään kirja aloitti Yhdysvalloissa muistelmakirjallisuuden buumin. Kansainvälisesti palkitun teoksen käännösoikeudet on myyty jo 14 maahan. Sen on suomentanut palkittu kääntäjä Arto Schroderus.

Vivian Gornick (kuva: Mitchell Bach)

Vivian Gornick ja hänen äitinsä Bess käyvät tunteikkailla kävelyretkillä Manhattanilla.

Äitini on karkea kaupunkilainen, ja minä olen äitini tytär. Kaupungissa olemme elementissämme. Meillä molemmilla on päivittäin seikkailuja bussikuskien, kasseja kantavien laitapuolen leidien, lipuntarkastajien ja katuhullujen kanssa. Käveleminen nostaa parhaat puolemme esiin. Olen nyt neljäkymmentäviisivuotias, ja äitini on seitsemänkymmentäseitsemän. Hänen ruumiinsa on vahva ja terve. Hänellä ei ole mitään vaikeuksia kävellä kanssani saaren poikki. Me emme rakasta toisiamme näillä kävelyillä, usein raivoamme toisillemme, mutta kävelemme silti.

Samalla he muistelevat menneitä vuosikymmeniä, yhteistä historiaansa ja ympärillään eläneitä ihmisiä.

Kysyn häneltä, muistaako hän Bronxin talon naiset. ”Totta kai”, hän vastaa. Sanon hänelle olleeni aina sitä mieltä, että se mikä teki heidät niin hulluiksi oli seksuaalinen raivo. ”Ehdottomasti”, hän sanoo muitta mutkitta. ”Muistatko Druckerin? Sillä oli tapana sanoa, että jos se ei olisi tupakoinut yhdynnässä aviomiehensä kanssa, se olisi heittäytynyt ikkunasta ulos.”

Vivian Gornick (s. 1935 Bronxissa) on useita muistelmateoksia julkaissut kirjailija, kriitikko, journalisti ja esseisti. Hän on myös opettanut kirjoittamista ja tukenut toisen aallon feminististä liikettä Amerikassa.

Vivian Gornick: Toisissamme kiinni
alkuteos Fierce Attachments (1987), suomentanut Arto Schroderus
myös äänikirjana, lukija Krista Putkonen-Örn

Vivian Gornick (kuva: Mitchell Bach)

Nina Lykken satiirinen lääkäriromaani on röntgenintarkka ja skalpellinterävä kuvaus keski-ikäisestä keskiluokasta8.4.2021 08:43:00 EEST | Tiedote

Norjan arvostetuimmalla kirjallisuuspalkinnolla Bragella palkittu Kohonnut riski (Gummerus) kuvaa osuvasti keski-iän kriisiä, uskottomuutta ja yleislääkärin vastaanotolle saapuvan keskiluokkaisen potilasvirran todellisia ja kuviteltuja vaivoja. Nina Lykke on hurmannut kirjallisuuskriitikot tarkoilla ja mustan humoristisilla huomioillaan todellisuudesta, jossa elämme. Hänen edellinen romaaninsa Ei, ei ja vielä kerran ei (Gummerus 2019) oli sekin myynti- ja arvostelumenestys.

Elämäkerta Elin Danielson-Gambogista kertoo boheemin ja omapäisen taidemaalarin vaiherikkaan tarinan25.3.2021 08:52:43 EET | Tiedote

Miksi menestynyt ja omana aikanaan laajasti tunnustusta saanut kultakauden taidemaalari Elin Danielson-Gambogi (1861–1919) tunnetaan nykyään monia aikalaisiaan huonommin? Tähän etsii vastauksia taidehistorioitsija Salla Leponiemen kirjoittama elämäkertateos Niin kauan kuin tunnen eläväni (Gummerus). Samalla piirtyy kuva itsenäisestä, kansainvälistä uraa tekevästä taidemaalarista, joka vähät välitti porvarillisen yhteiskunnan sovinnaisuussäännöistä. Intohimoisen taiteilijuuden lisäksi teos valottaa Danielson-Gambogin lapsuutta, ystävyyssuhteita ja avioliittoa, joissa oli dramaattisia käänteitä. Kirjan kuvaliitteissä on merkittävimpien teosten lisäksi valokuvia taiteilijan elämän varrelta.

Ajankohtainen romaani äidiksi tulemisesta pitää sisällään omakohtaisia kokemuksia synnytysväkivallasta18.3.2021 11:15:33 EET | Tiedote

Anna-Liisa Ahokummun toinen romaani Kolme rukousta äidille (Gummerus) käsittelee äitien ja tytärten ketjua, synnytysväkivaltaa ja kriisejä elämän käännekohdissa. Romaani kuvaa yhteyden katkeamista ja ensimmäistä lastaan synnyttävän Eveliinan yksinäisyyttä ja kipua. Toisessa aikatasossa seurataan nuoren Anjezën kasvutarinaa ajalta ennen kuin häntä aletaan kutsua Äiti Teresaksi.

Sisällissotaa käsittelevistä teoksistaan tunnettu Anneli Kanto kirjoitti romaanin Hattulan Pyhän Ristin kirkon maalareista15.3.2021 07:55:00 EET | Tiedote

Anneli Kannon Rottien pyhimys (Gummerus) kertoo fiktion keinoin Suomen laajimpien ja alkuperäisimpien seinämaalausten synnystä 1500-luvun alkupuolella. Hersyväjuonisessa romaanissa keskiaikainen kyläyhteisö kohtaa meren takaa tulevat maalarimestarit. Samalla seurataan yhteisönsä hyljeksimän nuoren naisen kasvutarinaa taiteilijaksi ja pohditaan taiteen tekemisen ikiaikaisia merkityksiä.

Kustantaja, filosofian kunniatohtori ja Gummeruksen entinen toimitusjohtaja Pekka Salojärvi on kuollut13.3.2021 11:22:25 EET | Tiedote

Pekka Salojärvi syntyi kustantajaperheeseen 1940. Vuodesta 1970 alkaen hän toimi Gummeruksen toimitusjohtajana ja myöhemmin hallituksen puheenjohtajana. Monipuolista kokemusta täydensivät alan monet luottamustoimet. Salojärven muistelmateos Kirjailija kirjoittaa, kustantaja kustantaa ilmestyi 2007. Pekka Salojärvi kuoli kotonaan perjantaina 12.3.2021 pitkäaikaisen sairauden uuvuttamana.