Nya Buster M: Buster moderniserar den mångsidiga favoritbåten

Europas största aluminiumbåtstillverkare Buster förnyar grundligt favoritbåten i den mindre storleksklassen, Buster M. Den nya Buster M presenteras på höstens flytande utställningar i Helsingfors, Stockholm och Oslo.

Buster M är planerad som en mångsidig allroundbåt: som förbindelsebåt, för butiksresor, för fiske i närvattnen och utfärder med familjen. Båten är lätthanterlig och kan transporteras efter bil på en lätt obromsad trailer. Sittbrunnen är regnvattenlänsande.

”Vid förnyandet av M har man ytterligare förädlat Busterns goda grundegenskaper: båten är bekymmerfri, lätt att hantera och uppför sig som förväntat i händerna på vilken båtfarare som helst”, berättar utvecklingschef Anders Kurtén.

Den nya Buster M i fjärde generationen följer sina föregångares linjer: båten för fem personer är 4,86 meter lång och 1,85 meter bred. Även motoreffektområdet är som förr, alltså 30–40 hästkrafter.

Nya M följer lillasystern S:s nya, stilfulla karaktär. Tack vare skrovets moderna utformning har man fått inneutrymmen klarare och speciellt i fören finns utrymme för frakttransport och fiske.

En mångsidig allroundbåt

Till tvåpulpetsversionen hör som standard Buster Q-smartskärmen inklusive kartor, som kan kompletteras med Raymarine fiskeekolod samt med Entertainment-paketet som inkluderar högtalare.

Enpulpetversionen säljs utan Buster Q-smartskärm. Den mångsidiga och förenklade stugbåten har stor durkyta för transport. Tack vare den stora sittbrunnen har till exempel sportfiskarna goda och obehindrade utrymmen att funktionera.

Motoralternativen för nya Buster M är de lätta och effektiva Yamaha F30 och F40. Tack vare en helt ny bottenform stiger båten lättare än tidigare upp i plan, också nerlastad. Båtens toppfart med den största motoreffekten är cirka 26 knop.

Till tvåpulpetversionen av Buster M hör som standard 10” Buster Q-smartskärm, pulpeter försedda med vindrutor, låsbart stuvutrymme, regnvattendränerad sittbrunn, spölåda samt Yamaha Y-COP -startspärr. Som tillval kan man få t.ex. extra förpulpet, vattenskidbåge, hamnkapell, körkapell med mellandörrsserie samt Q Fishfinder -ekolod. Spölådan fås som tilläggsutrustning också för enpulpetversionen.

Senare kommer det att finnas tillgängligt ett utrustningspaket för fiske, med vilket enpulpetversionen av Buster M kan modifieras till en praktisk spöfiskebåt.

Den nya Buster M årsmodell 2018 finns tillhanda hos återförsäljarna från och med hösten 2017.

• Personantal 5
  • Längd 4,86 m
  • Bredd 1,85 m
  • Vikt utan motor ca 365 kg
  • Motorns effektområde 30–40 hk

Buster Boats är Europas största designer och tillverkare av aluminiumbåtar. Av de över 125 000 aluminiumbåtar som vi sjösatt under 60 års tid är den största delen fortfarande i bruk.

Båtar har tillverkats under Buster-namnet sedan år 1976, men Busters historia började redan år 1955 med tillverkningen av den första Kello-båten.

Till Buster-sortimentet hör över 20 båtar, vars minsta medlem är den fyra meter långa Buster Mini och den största den närmare tio meter långa Buster Phantom. Över hälften av produktionen exporteras.

Buster-båtarnas tillverkare, Inha Bruk, är ett dotterbolag till Yamaha Motor Europe. Företagets huvudkontor finns i Reso och tillverkningen sker i Ähtäri.