NYAB Oyj

NYAB ja Energiequelle Mikonkeitaan tuulipuistoa koskevaan BoP-sopimukseen

NYAB on tehnyt Kristiinankaupunkiin Pohjanmaalle rakennettavaa uutta Mikonkeitaan tuulipuistoa koskevan Balance of Plant (BoP) -sopimuksen. Sopimuksen arvo on lähes 18 miljoonaa euroa. Rakennustyöt alkavat helmikuussa ja työt valmistuvat voimala-asennuksia varten alkuvuonna 2024. Koko projektin on määrä valmistua syyskuussa 2024.

NYAB toimittaa Energiequellelle tuulivoimapuiston tiet, nostoalueet, perustukset, sisäverkon, sähköaseman ja voimajohdon rakentamisen, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että NYABin vastuulla on tuulipuiston rakentamisessa kaikki muu paitsi voimaloiden pystytykset. Mikonkeitaan tuulipuistoon rakennetaan 16 tuulivoimalaa, joiden yhteenlaskettu teho on noin 105,6 megawattia.

Projektin tilaajana on kansainvälinen energiahankkeiden kehittäjä ja toteuttaja Energiequelle, joka on suunnitellut ja toteuttanut tuulivoimahankkeita vuodesta 1997 lähtien. Parhaillaan NYAB rakentaa Energiequelle Lumivaaran tuulipuistoa Kainuuseen Hyrynsalmen kuntaan.

”Mikonkeitaan tuulipuistossa pääsemme jälleen hyödyntämään laaja-alaisesti koko konsernin asiantuntemusta niin erikois- ja infrarakentamisen kuin energia- ja sähköverkkorakentamisen osalta. On mukavaa, että meille ennestään tuttu asiakkuus saa jatkoa”, iloitsee Jaakko Tyyvi, tuulivoimarakentamisen projektijohtaja, NYAB.

”NYAB toimittaa meille Mikonkeitaan tuulipuiston avaimet käteen toteutuksena. NYABin kyky toteuttaa projekti tilaajan arvojen mukaisesti on vakuuttanut edellisessä projektissamme ja Mikonkeitaan tuulipuisto on loistavaa jatkumoa tälle yhteistyölle”, sanoo Raine Kyrö, rakennuttamisjohtaja, Energiequelle.

NYAB on puhtaan tulevaisuuden rakentaja, jolla on vuosikymmenien kokemus vaativista rakennushankkeista. Olemme mahdollistamassa Pohjoismaiden vihreää siirtymää tarjoamalla uusiutuvaa energiaa ja kestävää infrastruktuuria koskevia suunnittelun, rakentamisen ja kunnossapidon palveluita julkisen ja yksityisen sektorin asiakkaille. NYABin pääkonttori sijaitsee Oulussa ja sillä on noin 350 työntekijää eri toimipisteissä Suomessa ja Ruotsissa.

Lue lisää julkaisijalta NYAB Oyj

NYAB saneeraa KSS Verkon Kausalan sähköaseman24.1.2023 15:00:00 EET | Tiedote

NYAB on sopinut KSS Verkko Oy:n kanssa Kausalan 110/20 kV sähköaseman saneerausurakasta. Urakan toimituslaajuuteen sisältyvät kaikki tarvittava suunnittelu, materiaali- ja laitehankinnat, rakennus- ja asennustyöt, koestus ja käyttöönotto sekä loppudokumentointi. Suunnittelutyöt alkoivat heti ja Kausalan asema on käyttöönotettavissa vuoden 2023 lopussa. Koko urakka valmistuu toukokuun 2024 loppuun mennessä.