NYAB vinner uppdrag värt 66 miljoner kronor på Arlanda åt Swedavia

NYAB, en snabbväxande infrastrukturaktör med Sverige som största marknad, har vunnit ett uppdrag på Arlanda åt Swedavia avseende att bredda taxibanor. Avtalet är värt 66 miljoner kronor.
Picture: NYAB

Affären innebär att NYAB utvecklar Arlanda med bredare taxibanor. Arbetet är verksamhetskritiskt och kräver noggrann planering för arbetenas korta utförandetid och höga precision. Byggstart sker i slutet av juni och arbetena kommer att utföras under 11 veckor.

"Att återigen få möjligheten att utföra en komplex entreprenad åt Swedavia är både glädjande och inspirerande. Det är ett projekt med stora krav på expertis och kapacitet – som dessutom ska utföras under väldigt kort tid. Jag är stolt över att vi har medarbetare med denna spjutspetskunskap och att företaget har kapacitet att färdigställa kritiska projekt så snabbt. Det är ett komplext arbete som få företag klarar av och NYAB är ett av dem", säger Johan Skoog, vice VD NYAB och affärsområdeschef Mälardalen.

Fakta:

- Projektet gäller en justering av taxibanor, vilket gör att man framtidsanpassar taxibanan till bana 1 på Airside, Arlanda.
- Bana 1 hanterar de största trafikmängderna och är där de största planen i första hand landar.
- Genom att göra dessa breddningar säkerställer Swedavia att de kan hantera större flöden av flygplan.

Picture: NYAB

Om

NYAB bygger en ren framtid med årtionden av erfarenhet från komplexa och utmanande projekt. Vi möjliggör den gröna omställningen i Norden genom att erbjuda ingenjörs-, byggnations- och underhållstjänster inom förnybar energi och hållbar infrastruktur till kunder i offentlig och privat sektor. NYAB har sitt huvudkontor i Oulu and har över 380 medarbetare utspridda på olika platser i Finland och Sverige.

Följ NYAB Oyj

Senaste pressmeddelandena från NYAB Oyj