Tapio Wirkkala - Rut Bryk - säätiö sr

Nykytaiteen huippunimi Theaster Gates on uusin Tapio Wirkkala Rut Bryk -palkinnonsaaja

Kolmas Tapio Wirkkala Rut Bryk -palkinto annetaan amerikkalaiselle taiteilijalle Theaster Gatesille. Palkinnonsaaja julkistetaan keskiviikkona 1.2.2023 osana Arkkitehtuurin ja muotoilun päivien ohjelmaa Helsingin kaupungintalolla.
Kuvaaja: Maaria Wirkkala.

Chigagolainen taiteilija Theaster Gates on yksi nykytaiteen merkittävämmistä nimistä. Gatesin tuotanto käsittää monipuolisesti performanssi-, maalaus- ja veistotaidetta. Palkinnonsaajan ovat Tapio Wirkkala Rut Bryk säätiön pyynnöstä valinneet taiteilija Sasha Huber ja arkkitehti Samuli Woolston.

Theaster Gates liikuttaa minua voimakkaan runollisella, monitasoisella taiteellaan, jolla hän luo ainutlaatuisia, käsin kosketeltavia maailmoja ja hoivaavia pyhäköitä. Nämä turvalliset tilat tarjoavat puitteet mustan yhteisön kollektiiviselle juhlistamiselle ja äänien vahvistamiselle kotikentällä Yhdysvalloissa sekä valtameren molemmin puolin. Se tekee maailmasta paremman paikan.”Huber perustelee valintaa.

Gates toimii professorina Chigagon yliopistossa ja hänen perustama yleishyödyllinen kiinteistökehittämiseen keskittyvä Rebuilt -säätiö toimii aktiivisesti paikallisen chigagolaisyhteisön hyväksi.

Minusta on mahtavaa, miten hän käyttää taidemaailman varallisuutta suoraan yhteisön hyväksi, ei mitenkään abstraktisti kuten monet taiteilijat kokevat tekevänsä, vaan ihan suoraan, aidosti ja rehellisesti.” Samuli Woolston tiivistää.

Gatesin töitä on nähty laajasti myös Yhdysvaltojen ulkopuolella, esimerkiksi Palais de Tokyossa Pariisissa, Venetsian Biennalessa sekä Kasselin Documentassa. Hänet nähtiin myös Helsingissä, kun hän toteutti yhdessä The Black Monks of Missisippi -kokoonpanon kanssa IHME 2017 -teoksen, The Black Charismatic.

Palkinnonsaaja julkistetaan 1.2.2023 klo 17 alkavassa tilaisuudessa Helsingin Kaupungintalolla. Paikalla ovat arkkitehti Samuli Woolston, sekä Tapio Wirkkala Rut Bryk säätiön hallituksen puheenjohtaja Katarina Siltavuori. Sasha Huber osallistuu tilaisuuteen etäyhteyden kautta. Theaster Gates osallistuu tapahtumaan videotervehdyksen muodossa.

Tapahtuma on osa Arkkitehtuurin ja muotoilun päivien päätapahtumasarjaa Helsingin kaupungintalolla. Tilaisuus on englanninkielinen.

Tapio Wirkkala Rut Bryk -palkinto on kunnianosoitus korkeatasoiselle, uutta suunnitteluajattelua kehittävälle ammattitaidolle, materiaaliselle osaamiselle ja perinteisen tekemisen ymmärrykselle. Palkintona annetaan Tapio Wirkkalan suunnitelman mukaan toteutettu pienoisveistos, joka on tehty Säätiölle lahjoitetusta alkuperäisestä rytmivanerista.

Yleensä joka kolmas vuosi jaettava palkinto jaettiin edellisen kerran vuonna 2019 saksalaiselle taiteilijalle Hinrich Krögerille. Palkinnonsaajan valitsivat tuolloin keraamikko Nathalie Lautenbacher ja FT, dosentti Harri Kalha. Vuoden 2016 palkinnonsaajan, espanjalainen muotoilija Patricia Urquiolan, valitsivat Harri Koskinen ja Ilkka Suppanen.

Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiö perustettiin vuonna 2003 ja sentavoitteena on vaalia Tapio Wirkkalan ja Rut Brykin kansainvälisesti merkittävää henkistä perintöä ja huolehtia laajasta Tapio Wirkkala - Rut Bryk -kokoelmasta sekä edistää tulevaisuuden muotoilua tukemalla siitä käytävää kansainvälistä keskustelua. EMMA - Espoon modernin taiteen museoon avattiin vuonna 2017 Bryk Wirkkala katseluvarasto ja vaihtuvien näyttelyiden tila, jossa on tällä hetkellä Juhani Pallasmaan kuratoima, Wirkkalan veistoksiin keskittyvä, Muoto-näyttely.

Aino Torikka
Tapio Wirkkala Rut Bryk säätiön assistentti